صفر تا صد تبدیل سند عادی به رسمی
7 خرداد 1403
ملکی
اگر قصد خرید آپارتمان در تهران و یا هر شهر دیگری دارید باید بدانید که اسنادی که برای معاملات تنظیم می شوند به دو دسته عادی و رسمی تقسیم می شوند. سند عادی ملک سندی است که معمولاً به صورت دستی در دفتر املاک تنظیم و توسط طرفین معامله امضاء می شود. سند عادی از اعتبار کمتری نسبت به سند رسمی برخوردار است. بنابراین برای املاک اسنادی رسمی را تنظیم می کنند که در زمان دعوی و اختلاف قابل رجوع باشد. اسناد عادی را می توانید با ارائه مدارک و انجام مراحلی به سند رسمی و معتبر تبدیل کنید. در این مطلب به بررسی امتیازات سند رسمی، نحوه تبدیل سند عادی به رسمی و هزینه آن می پردازیم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
شرایط تبدیل سند عادی به سند رسمی
هزینه تبدیل سند عادی به سند رسمی
مدارک لازم برای تبدیل سند عادی به سند رسمی
تفاوت سند عادی با سند رسمی
سند عادی سندی است که افراد برای انجام یک معامله یا قرارداد بین یکدیگر تنظیم می کنند. در گذشته اسناد عادی جزء اسناد قانونی و معتبر محسوب می شدند. ولی امروزه برای ارائه در مراجع قانونی و دادگاه تنها اسناد عادی کافی نیست و نیاز به اثبات صحت سند عادی است. سند رسمی، سندی است که از نظر مراجع قانونی و سازمانها بدون نیاز به مدرک دیگری مورد تایید است. یعنی در یک سند رسمی جای هیچ شک و شبهه ای در صحت آن باقی نمی ماند. یک سند در صورتی از نظر قانونی رسمی محسوب می شود که دارای این سه شرط باشد:
سند بوسیله یک مامور قانونی تنظیم شود.
این مامور دارای صلاحیت تنظیم سند باشد.
سند بر اساس قوانین و مقررات حقوقی تنظیم شود.
یک سند رسمی باید شامل سه شرط بالا باشد. در صورتی که سندی دارای یکی از شرایط بالا نباشد سند عادی محسوب می شود. مثلاً قولنامه ملک یک سند عادی به حساب می آید ولی سند شش دانگ و تک برگ، سندی رسمی است. چون قولنامه توسط مامور رسمی و دارای صلاحیت تنظیم نمی شود. همچنین چک و سفته هم جز اسناد عادی هستند چون توسط مامور رسمی تنظیم نمی شوند. اسنادی که در دفاتر املاک یا نمایشگاه های ماشین با سربرگ و مهر آنها نوشته و امضا می شوند همگی جزء اسناد عادی هستند.
بیشتر بخوانید: روش های دریافت سند مالکیت
مزایای سند رسمی چیست؟
سند رسمی همواره نسبت به اسناد عادی دارای مزایا و برتری های قابل توجهی است. این اسناد به دلیل اعتبار و وجهه قانونی، از نظر قانون و در محاکم قضایی بهترین اسناد هستند. به همین دلیل اکثر افراد برای انجام معامله مخصوصاً خرید آپارتمان و ملک، به دنبال اخذ سند رسمی هستند. مزایای سند رسمی عبارتند از:
سند رسمی همیشه نسبت به دو طرف معامله و وراث آنها دارای اعتبار است.
در سند رسمی، تاریخ تنظیم سند هم نسبت به دو طرف معامله و هم نسبت به باقی اشخاص معتبر است. یعنی تاریخ تنظیم سند رسمی می تواند مرجع رسیدگی به شکایات احتمالی در مورد این معامله باشد. در صورتی که دو شخص اول و دوم طبق یک سند رسمی ملکی را معامله کنند. سپس شخص سومی با یک سند عادی ادعا کند که قبلا این ملک را از شخص اول خریداری کرده، تاریخ سند رسمی مورد قبول دادگاه است.
در تنظیم سند رسمی، انکار و تردید مورد قبول نیست و طرفین نمی توانند از تعهدات خود شانه خالی کنند. یعنی شخصی که طی یک سند رسمی ملکی را منتقل کرده نمی تواند ادعا کند که این سند را امضا نکرده یا از مفاد آن آگاه نبوده است.
بیشتر بخوانید: سند تک برگ چیست و مراحل دریافت آن!
شرایط تبدیل سند عادی به سند رسمی
در صورتی که ملک دارای سند رسمی بوده و برای معامله آن سند عادی و قولنامه تنظیم شده، خریدار می تواند به راحتی سند رسمی به نام خود بگیرد. برای تبدیل سند عادی به رسمی، مالک باید با در اختیار داشتن مدارک به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند. مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی و کلیه مدارک ملک به همراه سند عادی است. دفترخانه اسناد رسمی با دریافت هزینه ای معین و از طریق سامانه اداره ثبت، درخواست صدور سند رسمی را ارائه می دهد. سند رسمی مالکیت بعد از انجام استعلام مالیاتی و مراحل لازم و در صورت عدم وجود مشکل قانونی در اسناد ارائه شده، صادر می شود.
در صورتی که ملک از قبل دارای سند رسمی نبوده و مالک قصد دارد برای آن سند رسمی اخذ کند باید مراحل زیر را طی کند. مالک با مراجعه به سایت ثبت ملک وارد بخش پذیرش می شود. سپس تیک حائز شرایط می باشم را زده و تایید می کند. در صفحه باز شده باید مشخصات درخواست شده که با ستاره مشخص شده را تکمیل کنید. در ادامه باید مشخصات ملک مورد نظر را درج کنید. در بخش بعدی هم نوع درخواست و اطلاعات درخواست شده را با دقت پر کنید. سپس در بخش بعدی از شما درخواست فایل مدارک مورد نیاز را می کنند که باید بارگذاری کنید.
در نهایت با پرداخت هزینه ای مشخص و به صورت آنلاین، وارد صفحه نمایش فرم پذیرش می شوید. این فرم را باید پرینت گرفته و از طریق پست به همراه کلیه مدارک به اداره ثبت ارسال کنید. مرحله بعدی باید شماره مرسوله ای که از پست گرفتید را در همین سایت وارد کرده تا شماره پرونده اختصاصی دریافت کنید. با این شماره پرونده می توانید مراحل صدور سند خود را پیگیری و استعلام کنید.
بیشتر بخوانید: تبدیل سند مشاع به شش دانگ
هزینه تبدیل سند عادی به سند رسمی
در مورد املاکی که دارای سند رسمی بوده اند، هزینه های صدور سند جدید به نام خریدار در سال 1403 شامل موارد زیر است. هزینه صدور سند با ارزش تا ده میلیون ریال مبلغ 80000 تومان، سند با ارزش تا 50 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال، مبلغ 120 در هزار می باشد. هزینه صدور سند با ارزش تا 100 میلیون ریال نسبت به مازاد 50 میلیون ریال، 40 در هزار و با ارزش تا 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال، 20 در هزار است.
در مورد املاکی که فاقد سند هستند و مالک تقاضای سند رسمی دارد مبلغ 50000 تومان باید از طریق سایت ثبت ملک پرداخت شود.
بیشتر بخوانید: هزینه انتقال سند ملک
مدارک لازم برای تبدیل سند عادی به سند رسمی
برای تبدیل سند عادی به سند رسمی مدارکی مورد نیاز است که مالک با ارائه آنها می تواند درخواست دهد. در صورتی که ملک از قبل دارای سند رسمی بوده این مدارک شامل:
مدارک شناسایی شخصی شامل کارت ملی و شناسنامه
اصل سند عادی یا همان قولنامه
صورتمجلس تفکیکی آپارتمان
گواهی پایانکار ساختمان
مفاصای دارایی و مالیاتی، اداره ثبت و شهرداری
در صورتی که ملک مورد معامله دارای سند رسمی نباشد برای درخواست سند رسمی مدارک زیر لازم است:
مدارک شناسایی شخصی شامل کارت ملی و شناسنامه
مبایعه نامه یا قولنامه ملک ( اعم از مشاع یا مفروز)
پرینت فرم پذیرش در سامانه ثبت ملک
فرم تعیین مختصات ملک
فیش واریز هزینه به مبلغ 50000 تومان به سازمان ثبت اسناد