اصول انتخاب و ترکیب رنگها در دکوراسیون خانه

اصول انتخاب و ترکیب رنگها در دکوراسیون خانه

13 بهمن 1398

دکوراسیون

خانه محلی برای استراحت، آرامش، مهمانی‌های خانوادگی، وقتی که ما می‌خواهیم لباس بخریم، و یا هر وسیله شخصی دیگری و یا اینکه وسیله ای برای خانه خود انتخاب می کنیم، مانند: پرده، مبل، فرش و ... اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند، این است که آیا این رنگ با رنگ دکوراسیون خانه من ست می شود؟  رنگ ها تاثیرات بسیار زیاد و معجزه‌آسایی بر روح و روان انسان ها دارند، یکی از مهمترین ترکیب رنگ ها، ترکیب رنگ دکوراسیون خانه است، چرا که شاید شما وسایل و تزئینات بسیار لوکسی را خریداری کنید ولی اگر اصول ترکیب آن را رعایت نکرده باشید از جلوه و زیبایی وسایل شما به میزان زیادی کاسته می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با ترکیب رنگ دکوراسیون خانه بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید:
پیش خرید آپارتمان در تهران

اولین روش برای انتخاب کردن رنگ در دکوراسیون منزل

انتخاب کردن رنگ در دکوراسیون منزل، در انتخاب لباس و وسایل شخصی و یا حتی برای خانه، به سلیقه خود فرد بستگی دارد، اما قبل از انتخاب رنگ برای دکوراسیون منزل باید از نظر روانشناسی نیز رنگ مورد علاقه خود را شناسایی کنیم، برای مثال برای انتخاب کردن رنگ اتاق خواب ها وقتی که از لحاظ روانشناسی به آن می نگریم درمیابیم که رنگه هایی مانند سبز و آبی برای اتاق خواب بسیار مناسب بوده و مملوء از آرامش می باشد. وقتی که رنگ دیوارها را انتخاب می کنیم باید به وسایلی که می‌خواهیم روی دیوار نصب کنیم توجه داشته باشیم. دکوراسیون رنگ اتاق خواب مفاهیمی که در زمینه رنگ ها باید با آن آشنا شد: سه رنگ قرمز، آبی و زرد رنگ های پایه و تشکیل دهنده بقیه رنگ ها می باشند، رنگ های اولیه می گویند، از ترکیب رنگ های قرمز و آبی، رنگ بنفش و از ترکیب رنگهای زرد و قرمز، رنگ نارنجی و ترکیب رنگهای زرد و آبی، رنگ سبز تشکیل می‌شود، این رنگ‌ها را، رنگهای ثانویه نام گذاری می کنند.
خرید خانه در تهران

 چرخه رنگ

دکوراسیون چرخه رنگچرخه رنگ ها چرخی است که رنگها در کنار هم قرار می‌گیرند، بر اساس اصول و قواعد رنگ ها، هر رنگ در این چرخه با رنگ کناری خود دارای وجه اشتراک می باشد، می توان گفت با وجود این چرخه در دکوراسیون منزل خود می توانیم بهترین رنگ را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید. رنگ در دکوراسیون داخلی ساده ترین روش برای انتخاب رنگ در چرخه رنگ این است که رنگی را انتخاب کنید و در کنارش مکمل آن را بیاورید، که مکمل آن رنگ بسیار وسیله مورد نظر شما را از قبل زیباتر نشان می دهد، زیرا رنگ های مکمل با هم در تضاد می‌باشند، در این چرخه می‌توان رنگ‌های قرمز تیره و سبز روشن را مثال زد و یا اینکه از سه رنگ مکمل استفاده کنید در چرخه رنگ دو رنگ کنار هم و یک رنگ که در مقابل آن دو رنگ می باشد را انتخاب کنید، مانند آبی، ارغوانی و زرد. دکوراسیون راحت ترین راه برای انتخاب رنگ در چرخه رنگ استفاده از رنگ های مشابه است، باید سه رنگ در چرخه رنگ را که در کنار هم هستند را انتخاب کنید، مانند: آبی روشن، آبی تیره و ارغوانی. دکوراسیون افرادی هم هستند که ترکیب رنگ ها را دوست ندارند و می‌خواهند از یک رنگ خاص در منزل خود استفاده کنند، در این صورت یک رنگ را انتخاب کنید ولی برای جلوه بیشتر دادن و تکراری نشدن دکوراسیون منزل می توانید رنگی که استفاده می کنید را در دو طیف رنگی تیره و روشن استفاده کنید، یعنی برای مثال رنگ اصلی سبز باشد و تنها تفاوت آن کم رنگ و پررنگی آن باشد. دکوراسیون در چرخه رنگها، رنگ هایی که با فاصله از هم قرار دارند دارای تضاد هستند و هارمونی بسیار بالایی نسبت به رنگهای مکمل دارند، مانند رنگ های قرمز، آبی و نارنجی. دکوراسیون خانه قطعاً انتخاب ۴ رنگ در کنار هم بسیار دشوارتر است، در این روش یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی و یا رنگ زمینه انتخاب می کنید و رنگ دیگر را به عنوان رنگ های پس زمینه یا به عبارت دیگر لهجه انتخاب می کنید، مانند: سبز، نارنجی کم رنگ، قرمز و آبی. دکوراسیون منزل