اصول و قوانین بازسازی ساختمان

اصول و قوانین بازسازی ساختمان

6 اسفند 1398

دانستنی

اصول و قوانین بازسازی ساختمان
در بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی مالک تصمیم می‌گیرد که ملک خود را بازسازی کند و یا تغییراتی برای تنوع ایجاد کند، اما امر بازسازی ساختمان دارای اصول و قواعدی است که باید با آنها آشنا بود، در غیر این صورت رعایت نکردن این اصول و قوانین موجب پرداخت جریمه و تخریب بخش ایجاد شده در بازسازی می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول و قوانین بازسازی ملک آشنا کنیم با آقای املاک همراه باشید

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی بازسازی خانه به این معنی است که ساختمان پایداری و مقاومت خود را به مدت بیشتری حفظ کند، در فرآیند بازسازی، ساختمان تخریب نمی‌شود و تعمیرات در صورتی ایجاد می‌شود که ساختار بنا حفظ گردد.
پیش خرید آپارتمان در تهران

روش های بازسازی ساختمان

بازسازی
  • بازسازی حفاظتی: بررسی ساختمان از لحاظ امنیت ساختمان را بازسازی حفاظتی می نامند، در این نمونه بازسازی بر مقاومت ساختمان اثر دارد و در ظاهر ساختمان تغییرات خاصی ایجاد نمی شود.
بازسازی ساختمان
  • بازسازی سبکی: این روش بیشتر برای بناهای تاریخی در نظر گرفته می‌شود، در بازسازی به روش سبکی از نوعی از مسائل استفاده می‌شود که قبلاً از آن مصالح استفاده شده است به دلیل اینکه سبک ساختمان تغییر نکند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه بازسازی ملک

  • اصل و کپی سند، بنچاق (اگر سند تفکیک شده است) است، صورت مجلس و نقشه تفکیکی
  • اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالتنامه رسمی
  • اصل و کپی فیش نوسازی
  • اصل و کپی قبض های آب، برق، گاز، تلفن
  •  پایان کار یا جواز قبلی در صورت وجود
خرید خانه در تهران

کدام تعمیرات به مجوز نیاز دارند و کدام نیاز ندارند؟

بازسازی ساختمان تعمیراتی که نیاز به داشتن مجوز دارند، عبارتند از: تعمیراتی که باعث جابجا شدن راه پله، حذف شدن جدا کننده های داخلی که نقش باربر را دارند و نبود آنها باعث ریزش ساختمان می شود، احداث یا جابه جایی دیوارهایی که باعث حذف پارکینگ شود. همچنین در صورتی که جابجایی بخش هایی از ساختمان باعث به هم خوردن  ضوابط شهرداری شود ممنوع بوده و نیازمند اخذ مجوز از شهرداری است. بر طبق قوانین بازسازی حوزه معاونت شهرسازی و معماری، مواردی چون: مرمت بام از قبیل ،تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزاییک – تعویض و مرمت شیروانی ، تعمیر و تعویض کف‌سازی زیرزمین و طبقات، سفیدکاری، نقاشی و نصب کاشی، نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط، محوطه‌سازی منازل و مجتمع‌های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف‌سازی و باغچه‌بندی (مشروط به عدم حذف پارکینگ)، نصب و تعمیر یا تعویض سرویس‌های بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان (مشروط به عدم‌تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان)، تعویض درب یا پنجره (مشروط به عدم‌تغییر در نظام فنی و معماری و کاربری ساختمان)، لوله‌کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ (مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد) و حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن، نیاز به مراجعه و کسب مجوز بازسازی ملک از شهرداری نداشته و مالکان می‌توانند نسبت به مورد فوق اقدام کنند.