سرمایه گذاری در املاک ؛ ملک اداری بهتر است یا مسکونی؟

سرمایه گذاری در املاک ؛ ملک اداری بهتر است یا مسکونی؟

6 فروردین 1401

ملکی

سرمایه گذاری در املاک ؛ ملک اداری بهتر است یا مسکونی؟

افزایش قیمت ملک در سال‌های اخیر موجب شد بسیاری برای ورود به بازار مسکن تحریک شوند به طور حتم این بازار دارای چالش های گوناگون است که لازم است برای روی آرویی با آنها چند نکته را مدنظر قرار دهید. در این مطلب سعی داریم در مورد سرمایه‌‌ گذاری در املاک اداری و مسکونی صحبت کنیم و معایب و مزایای هر یک را با شما در میان بگذاریم.

سرمایه‌ گذاری در ملک یا به طور کلی  سرمایه گذاری در بازار مسکن همیشه طرفدار داشته به ویژه برای اشخاصی که علاقه ای به سرمایه گذاری در بازارهایی مانند طلا و ارز یا حتی ورود به فعالیت‌های تولیدی را ندارند. با این حال باید یادآور شد که بازار مسکن هیچ وقت ثبات نداشته و با ریسک های زیادی همراه است. به خصوص در کشور ما که قیمت ها هر لحظه ممکن است تغییر کنند.

سرمایه گذاری در املاک

برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات گزینه های زیادی پیش رو دارید. می‌توانید یک خانه تک‌خانواره بخرید، آن را اجاره دهید و منتظر بمانید تا ارزش آن به اندازه‌ای بالا برود تا هنگام فروش سود زیادی کسب کنید. یا می توانید یک مرکز خرید کوچک بخرید و اجاره ماهانه را از آرایشگاه ها، رستوران ها و فروشگاه ها و سایر مشاغل دریافت کنید.

نکته کلیدی این است که تحقیقات خود را به گونه ای انجام دهید تا بفهمید کدام نوع سرمایه گذاری در املاک و مستغلات مناسب ترین است.

در حقیقت هدف از سرمایه گذاری در املاک این است که در طول زمان ارزش آنها افزایش یابد. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، اگرچه مانند همه سرمایه گذاری ها همیشه نتیجه نمی دهد. گاهی اوقات ملکی که در آن سرمایه گذاری می کنید به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهد.

اگر خطرات را درک می کنید و مایل به انجام تحقیق هستید، یافتن بهترین مکان ها برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات می تواند درآمد خوبی برای شما ایجاد کند. در اینجا نگاهی به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و مزایا و مشکلات احتمالی ناشی از آن می اندازیم.

پیش خرید آپارتمان در تهران

تفاوت های اساسی بین املاک مسکونی و تجاری

در ادامه این مطلب چندین تفاوت کلیدی بین سرمایه گذاری در املاک اداری و مسکونی وجود دارد. در حالی که آنها از نظر دارایی های مشهود دارای ویژگی های مشترک هستند ، اما از نظر ریسک ، سرمایه ، درآمد و بازده تفاوت زیادی دارند.

ملک اداری چیست

اما اگر بخواهیم تعریف مختصر و جامعی از ملک اداری بدهیم باید بگوییم ملک اداری، به ملکی گفته می شود که فعالیت هایی نظیر مجوز اداری در آن از طرف شهرداری صادر شده باشد. مالکان می‌توانند برای خرید ملک اداری برای راه ‌اندازی کسب و کار خود به شرط دریافت مجوز‌های لازم از نهادهای ذی ربط اقدام کنند. بعد از دریافت مجوز صاحبان کسب و کارها در املاک اداری نیز اجازه نصب تابلو دارند.

املاک اداری چیست

املاک مسکونی چیست

املاک مسکونی همانگونه که از اسمش پیداست کاربرد مسکونی دارند. آپارتمان، خانه ویلایی، زمین و خانه کلنگی تمامی این موارد زیر شاخه های املاک مسکونی هستند. البته در املاک مسکونی این استثنا هم وجود دارد که برخی از این املاک ها می‌توانند کاربرد اداری داشته باشند. البته برای مشاغلی خاص مانند مطب، دفتر ازدواج و طلاق و دفتر مطبوعات.

بیشتر بخوانید: درج آگهی ملکی رایگان در وبسایت و اپلیکیشن آقای املاک

املاک مسکونی در رکود اقتصادی عملکرد مداوم تری دارند

شرایط اقتصادی در املاک مسکونی بسیار بهتر از فضای تجاری خرده فروشی است. هنگامی که بازار دچار رکود می شود ، خرده فروشان معمولاً اولین کسانی هستند که از این امر رنج می برند و می توانند ضربه سختی به آنها وارد کنند. حتی در شرایط اقتصادی خوب ، صاحبان مشاغل کوچک دارای نرخ شکست بالایی هستند. صرف نظر از اینکه اقتصاد در چه وضعیتی است ، مردم به مکانی برای زندگی نیاز دارند. و هنگامی که رکود وجود دارد ، صاحبان املاک مسکونی به اندازه خرده فروشان آسیب نمی بینند.

سرمایه گذاری در املاک مسکونی موانع کمتری برای ورود دارد

شروع سرمایه گذاری در املاک مسکونی به دلیل درک آسان از شرایط بازار بهتر است. اکثر ما در برهه ای از زندگی اجاره نشین بوده ایم. ما رابطه مالک/مستاجر را درک می کنیم. ما با آنچه در دو طرف میز انتظار می رود آشنا هستیم. برای سرمایه گذاری در املاک مسکونی ، تجربه و پول بسیار کمتری نیاز است. معاملات در املاک تجاری و اداری بسیار پیچیده تر هستند و برای یافتن و ارزیابی به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. ریسک خرید یک ساختمان تجاری در برابر ساختمان مسکونی بیشتر است. از یک جهت ، پول بسیار بیشتری نیز می خواهد.

وبسایت آقای املاک این فرصت را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده‌ تا جهت کسب اطلاعات لازم در مورد جدیدترین قیمت ملک شاملویلایی،کلنگی ، آپارتمانی ، سوئیت ، برج ، یا قیمت املاک تجاری (پاساژ و مغازه) ،املاک اداری و املاک صنعتی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

خرید خانه در تهران

سرمایه ‌‌گذاری در املاک اداری

در این قسمت می خواهیم کمی از سرمایه‌‌ گذاری در املاک اداری برایتان صحبت کنیم بر اساس مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر متر مربع ملک اداری، ۱/۵ تا دو برابر املاک مسکونی است. این تفاوت قیمت دو دلیل دارد یکی به دلیل کمبود این ملک‌ها و و دومی عوارضی است که شهرداری برای صدور مجوز کاربری اداری از صاحبان بنا دریافت می‌کند. به طور کلی اگر قصد سرمایه‌‌گذاری در املاک اداری را دارید باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد. معمولا افرادی به سمت سرمایه‌‌ گذاری در املاک اداری می‌روند که سرمایه بیشتری در اختیار دارند.

سرمایه‌‌ گذاری در املاک مسکونی

بازار مسکن در ایران از همان ابتدای رونق هیچگاه ثبات قیمتی نداشته. مخصوصا در سه سال گذشته بعد از دوره‌ رکود بازار مسکن با انفجار تورمی همراه بود و قیمت‌ها بر یک چشم برهم زدن تغییر کرد. همین اتفاق ناگوار موجب شد بسیاری از خانوارها قدرت خرید خود را از دست بدهند و ناچار به مهاجرت در حومه و شهرهای کوچک کنند. این وضعیت در شهر تهران با شیب تند تری مواجه شد. قیمت ملک در تهران طی سه سال اخیر چند برابر شد. برنده این اوضاع کسانی بودند که قبل از این جریان اقدام به سرمایه‌‌ گذاری در املاک مسکونی کردند و حالا سرمایه آنها چندین برابر شده است.

ناگفته نماند که قبل از سرمایه‌‌ گذاری در املاک مسکونی باید اطلاعات دقیقی داشت. هرچند خیلی کم پیش آمده که قیمت خانه در ایران کاهش پیدا کند. به طورکلی سرمایه‌ گذاری در ملک یک فرصت بسیار خارق‌ العاده جهت پیداکردن مسیرهای مالی، تنوع در سبک زندگی و برنامه ‌ریزی با اهداف مالی است.  

بیشتر بخوانید: خرید ملک قولنامه ای ؛ هر آنچیزی که باید بدانید!

املاک مسکونی چیست

معایب سرمایه ‌‌گذاری در املاک اداری

بزرگترین عیب در سرمایه ‌‌گذاری املاک اداری عدم قابلیت نقد شوندگی است. با وجود شرایط کنونی مثل تحریم ها و وضعیت بد اقتصادی کشور مشتری برای املاک اداری کاهش پیدا کرده است. البته حتی اگر شرایط هم از این بهتر بود در کل کشور با کمبود املاک اداری مواجه است. علاوه بر نقد شوندگی، املاک ادارای داری معایب دیگر هم هست. و آن مراحل دریافت کاربری اداری است.

همانطور که در سطرهای بالا به آن اشاره کردیم  برای دریافت مجوز کاربری اداری باید مجوزهای لازم از شهرداری و معاونت شهرسازی این نهاد دریافت شود. که این خود زمان بر خواهد بود.

مزایای سرمایه‌ گذاری در املاک اداری

حالا به سراغ مزایای سرمایه گذاری در املاک اداری می رویم. اصلی ترین مزیت سرمایه‌‌ گذاری در املاک اداری این است که قیمت این املاک با گذشت زمان کاهش پیدا نمی ‌کند. در حالی که در املاک مسکونی اینگونه نیست و هر چه سن بنا بالاتربرود از قیمت ان کاسته خواهد شد. به عنوان مثال قیمت املاک مسکونی نوساز سال به سال کاهش پیدا می کند.

معایب سرمایه‌ گذاری در املاک مسکونی

یکی از چالش های موجود در املاک مسکونی این است که کاهش قیمت ملک ازتباط مستقیمی با سن بنای ساختمان دارد. یکی دیگر از معایب سرمایه ‌گذاری در ملک های مسکونی عدم پیش بینی در این بازار است. این بازار قابلیت این را دارد که قیمت آن روزانه تغییر کند و بالا و پایین برود.

بیشتر بخوانید: ۷ عاملی که بر ارزش یک ملک تاثیر می گذارند

مزایای سرمایه گذاری در املاک مسکونی

اگر بخواهیم از مزایای سرمایه گذاری در ملک های مسکونی با شما در میان بگذاریم در ابتدا باید گفت سرمایه گذاری در ملک های مسکونی مطمئن است و یک پشتوانه محکم برای شما خواهد بود به طور کلی سرمایه ‌‌گذاری در این بازار ریسک کمتری نسبت به سایر سرمایه‌‌ گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور را دارد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور هر زمان برای سرمایه گذاری در این املاک اقدام کنید برنده خواهید شد و به تعبیری سود خواهید کرد.

سخن آخر:

به طور کلی چندین استراتژی سرمایه گذاری در املاک و مستغلات برای انتخاب وجود دارد که برای همه مناسب است. کلید موفقیت در سرمایه گذاری املاک چه اداری و چه مسکونی درک تفاوت و تناسب آنها با زمان ، مهارت و بودجه دراختیار شماست. هر نوع سرمایه گذاری دارای مزایا و خطرات خاص خود است بهتر است قبل از معامله، با تمامی مزایا و معایب آن آشنا شوید.

تعداد نظرات : 2
  • محمد ابراهیم اشراقی
    3 اسفند 1401
    سلام دقیقا در مورد ملک مسکونی و اداری مسال مطرح شده است. ممنون از اطلاعات خوب وعالی
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    سلام سرمایه گذاری در ملک حاشیه امن بسیار قوی دارد و با توجه به اوضاع اقتصادی تنها چیزی که میتونیم با دیدی غیر از ضرر بهش نگاه کنیم مسکن هست.