نشتی گاز ؛ این موارد را حتما جدی بگیرید!

نشتی گاز ؛ این موارد را حتما جدی بگیرید!

29 فروردین 1401

دانستنی

نشتی گاز ؛ این موارد را حتما جدی بگیرید!

نشتی گاز یکی از خطرناکترین مشکلات در هر خانه ای است که اصلا شوخی بردار نیست و باید حتما جدی گرفته شود و یکی از نکاتی است که در ایمن سازی ساختمان نقش پر رنگی را ایفا می کند. دستگاه تست نشتی گاز، رفع نشتی لوله گاز، تست نشتی گاز بخاری، روش تشخیص نشت گاز و ... از کارهای ضروری مخصوصا در فصل سرما می‌باشد. حال این سوال به وجود می آید که چگونه می توان نشتی گاز را پیدا کرد و چگونه متوجه نشت گاز شویم ما در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل شما را از این موضوع آگاه کنیم با ما همراه باشید.

مواردی که باعث نشتی گاز می شود:

۱. ساییدگی لوله

همانطور که می دانید لوله‌های گاز دارای پیچ و خم‌هایی هستند که با گذشت زمان  و عبور گاز از داخل آن‌ها، ساییده می‌شوند. همین ساییدگی ها کم کم به لایه خارجی لوله رسیده و می‌تواند با ایجاد یک سوراخ کوچک که حتی با چشم هم دیده نمی‌شود، منجر به نشتی گاز شود.

۲. عایق کاری نامناسب

متصل کردن تمامی لوله‌های گاز باید به صورت کاملا دقیق و با عایق کاری مناسب و استاندارد انجام شود. در همین مورد متاسفانه برخی از افراد دقت کافی را در این زمینه خرج نمی کنند و عایق کاری به خوبی انجام نشود. اگر چه ممکن است در چند ماه اول مشکلی پیش نیاید ولی به مرور زمان که مواد عایق بندی تحلیل برود، به دنبال ان نشتی گاز رخ می‌دهد. به همین دلیل است که تاکید می شود لوله کشی گاز را به افراد متخصص بسپارید.

۳. ضربه زدن به لوله‌های گاز

زمان اسباب کشی، تمیز کردن ساختمان، جابجا کردن وسایل و ... ممکن است آسیبی به لوله‌های گاز وارد شود، امکان دارد همان لحظه چیزی مشخص نشود اما این احتمال وجود دارد که منجر به یک منفذ در لوله شده و نشتی گاز را به دنبال داشته باشد.پس اگر شکی پیدا کردید بهتر است آن را چک کنید.

خرید خانه در تهران

مواردی که می تواند نشستی گاز به وجود آورد

۱.لوله‌کشی و نصب نامناسب

۲.استفده از مواد نامناسب

۳.خوردگی مواد لوله‌های گاز

بیشتر بخوانید: دستورالعمل های آتش نشانی در مورد ایمنی آپارتمان ها

نشتی گاز چه خطراتی دارد

خطرات نشتی گاز

۱. آتش سوزی و انفجار 

یکی از مهم ترین علت های آتش سوزی و انفجار نشت گاز می باشد که بیشتر در فضای آشپزخانه اتفاق می افتد. 

پیش خرید آپارتمان در تهران

چگونه نشت گاز باعث انفجار میشود

۱- عدم مهار نمودن شیلنگ وسایل گازسوز با استفاده از بست فلزی

۲- استفاده از شیلنگ های طولانی و قرار گرفتن آنها در معرض حرارت و یا صدمات احتمالی

۳- استفاده از شیلنگهای فرسوده و یا غیراستاندارد 

۴- عدم استفاده از درپوش مناسب جهت مسدود نمودن شیرهای گاز که بالاستفاده می باشند .

۵-  تعمیر و دستکاری وسایل گازسوز توسط افراد غیر متخصص

۶- او ستفاده از وسایل گاز سوز غیر استاندارد و غیر مجاز اشاره کنیم.

۲. مسمومیت ناشی از گاز

مسمومیت ناشی از گاز بیشتر در اثر عدم نصب دودکش مناسب برای وسایل گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن و یا عدم تهویه کافی فضای اتاق رخ می دهند. سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن سبــب مسمومیـت افــرادی می شود که در چنین فضایی تنفس می کنند و بـــه گاز زدگــی آنهــا می انجامد.آمارهای ارائه شده بیانگر آن است که اغلب حوادث ناشی از گاز طبیعی در اثر عدم آشنائی مصرف کنندگان گاز به اصول ایمنی بوده است اما درصورت آشنایی و رعایت تمامی نکات ایمنی مطمئنا هیچ گونه خطر یا حادثه ای بوجود نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات خانه ؛ پیش از فروش یا اجاره خانه خود این تعمیرات را انجام دهید

چگونه نشتی گاز را پیدا کنیم

گاهی اوقات مشکل به سادگی با محکم کردن مفصل در محل اتصال یا آداپتور اتصال گاز حل می‌شود. بعضی مواقع اشکال از نصب و لوله‌کشی است قبل از اقدام به هرکاری باید برق ساختمان را قطع کرد تا مشکلی پیش نیاید سپس بعد از تشخیص نشتی آن را رفع کرد.چطور تشخیص دهیم؟ بااستفاده ازمایع نشتی یاب!!! به هیچ وجه برای تشخیص نشتی از کف مایع ظرفشویی یا دیگر شوینده‌های شیمیایی سطوح استفاده نکنید، چون مواد پاک کننده موجود در این محصولات باعث خوردگی لوله‌های گاز می‌شود.

به در بطری بعضی از مایع‌های نشت‌یاب، اسفنج مخصوصی وصل شده است که می‌توانید آن را روی اتصالات بکشید. بعضی از نشت‌یاب‌ها به صورت اسپری به فروش می‌رسد و برای امتحان اتصالات دور از دسترس مناسب است. همچنین شماری از مایع‌های نشت‌یاب رنگی است تا بتوانید نشتی را راحت‌تر تشخیص دهید.

راه های جلوگیری از نشتی گاز

نشت‌یاب گاز الکترونیک

این دستگاه‌ ساده آن‌قدر حساس نمی باشد که بتواند نشتی جزیی را تشخیص دهد، همچنین اگر مدتی طولانی از دستگاه استفاده نکرده‌اید، حتماً اول باطری آن را عوض کنید. نشت‌یاب‌های الکترونیک تخصصی و پیشرفته نیز شیوه نگهداری خاصی دارند، باطری‌ها را باید کامل شارژ کنید یا عوض کنید، اکثر دستگاه‌ها حدود ۳۰-۱۵دقیقه طول می‌کشد تا به دمای محیط عادت کند. دستگاه را باید در محیط آزاد یا در فضای با هوای تازه فعال کنید. سنسور پروب نباید با آلاینده‌هایی مانند مایع نشت‌یاب، نوارآب‌بندی لوله، بخار حلال‌ها، آب دهان و... تماس پیدا کند … تماس پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از بدانید!

برای جلوگیری از نشت گاز چه باید کرد

۱.در گام اول فلکه اصلی ورود گاز در ساختمان را ببندید.

۲.اگر نشتی لوله گاز از ساییدگی لوله‌ها باشد هر چه زودتر برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.

۳.تمامی محل‌های اتصال لوله‌های گاز را دوباره عایق بندی کنید و مطمئن شوید این مشکل مجددا رخ نمی‌دهد.

۴. در ادمه درب‌ها و پنجره‌ها را باز گذاشته و با یک حوله خیس، جریان هوا را به سمت خروجی‌ها هدایت کنید تا گاز از خانه خارج شود.

۵.اگر نشتی گاز در محل اتصال شیر گاز، بخاری و ... به لوله گاز است، باید این اتصالات را باز کرده و دوباره دقیق تر انجام دهید.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.