آشنایی با مسئولیت و شرح وظایف مدیر بنگاه املاک !

در تمامی سازمان ها و حتی بنگاه املاک در سراسر دنیا یک مدیر به عنوان مهره اصلی آن شرکت قرار می گیرد . مدیریت کردن شکل و ابعاد گوناگونی دارد که هر شخص نسبت به سطح علم و دانش خود شروع به مدیریت کردن می کند.

کسی که به عنوان مدیر یک مجموعه انتخاب می شود دارای وظایفی است که در جهت انجام این وظایف باید نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرد و نتیجه و گزارش وظایف خود را به مدیر یا مدیران ارشد ارائه کند. در این مقاله می خواهیم از وظایف و نحوه مدیریت بنگاه املاک برای شما صحبت کنیم اگر مدیر بنگاه املاک هستید یا می خواهید بنگاه املاکی را مدیریت کنید خواندن این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد.

وظایف مدیرعامل

بنگاه املاک به انگلیسی یعنی (Real Estate Agency) در وهله اول مدیر بنگاه املاک (Real Estate Manager) باید دارای شخصیتی دلسوز، وفادار، مهربان همراه با پشتکارفراوان، با انضباط و مقتدر باشد و تمام سعی خود را جهت اهداف گروه پیش بگیرد.

اگر جایگاه شما در آژانس املاک مدیر داخلی است باید در تمام مراحل مدیریت خود ، با مدیر ارشد در تعامل باشید و از هر گونه اقدام خودسرانه و بدون اطلاع به مدیر ارشد خودداری کنید.

یکی دیگر از وظایف شما آموزش به مشاوران املاک می باشد، یعنی آموزش صفر تا صد مشاوران از موضوعات اجتماعی، مدنی، فرهنگی گرفته تا روابط عمومی و… کار شما اینجا تمام نمی شود بعد از آموزش باید نظارت کامل بر روی مشاوران خود داشته باشید منظور از نظارت یعنی نحوه برخورد آنان با مشتری اعم از مالک یا افرادی که جویای ملک هستند یا نظارت بر ساعت ورود یا خروج و حق کمیسیون مشاوران املاک .

مدیر املاک وظایفی دارد؟

نظارت شما تنها مختص به مشاوران نیست؛ شما علاوه بر نظارت مشاوران باید به عملکرد کارکنان دیگر مانند منشی ، آبدارچی و… دقت کنید

مواردی مانند استخدام،عزل، توبیخ، جریمه، پاداش و… کارکنان یکی دیگر از وظایف کاری شما می باشد. اگر مدیر داخلی هستید ارائه گزارش به مدیر عامل در هر زمانی که بخواهد وظیفه شما خواهد بود. ارائه گزارش عملکرد ماهانه مشاوران املاک مانند تعداد آگهی ها، تعداد قراردادها، تعداد فایل های شخصی موجود، تعداد مشتریان، نحوه اقدام های انجام شده در هر زمینه مانند آموزش، نظارت ، مشکلات، گزارشات، پیشنهادات و…

علاوه بر اینها شما باید تدارکات لازم قبل از نشست طرفین قرارداد را فراهم کنید. با نظارت خود ملک های متقاضیان را توسط مشاورین کارشناسی کنید. یکی از بخش های مهم که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید مدیریت بر روی قراردادها ومکتوب کردن آنها با رعایت نکات حقوقی است.
سعی کنید حدالامکان بر روی آگهی های ملکی تسلط کامل داشته باشید. مشاورین املاک خود را در به سمت انتخاب فایل مناسب و ثبت آگهی هدفمند بدون هیچ منتی هدایت کنید.

در رابطه با تقسیم فایل های شخصی مشاوران عادلانه برخورد کنید.اگر میان مشاورانتان کدورت یا اختلافی پیش آمد با اعتدال و عدالت و البته با صبر و شکیبایی رفتار کنید. شما در قبال پیگیری قراردادها، حل اختلاف بین طرفین قرارداد، نظارت بر تعهدات دو طرف قرارداد و حتی پاسخگویی به آنها موظف هستید.

باید با کارکنان خود چه مشاور املاک چه منشی و یا آبدارچی دوست باشید و به گونه ای رفتار کنید تا بدون ترس و اضطراب مشکلات و معضلات کاری خود را با شما در میان بگذارند.

هر چند وقت یک بار برای تقویت روحیه و شادمانی میان اعضای گروه طبق سلیقه خود اوقات فراغت ایجاد کنید و از کارهایی که باعث تضعیف روحیه کارکنان می شود اکیدا خودداری کنید.

حدالامکان با کارکنان خود جلسات هفتگی برگزار کنید تا مشاوران مشکلات ، پیشنهادات و… خود را مطرح کنند.

زمانی که شما مدیریت شرکت یا دفتری را برعهده می گیرید و یا خود مدیرعامل هستید نسبت به دیگر اعضای گروه وظایف و مسئولیت بیشتری دارید به عنوان مثال شاید در شرایطی قرار بگیرید که بعد از تایم کاری یا هر زمانی که نیاز باشد مانند روزهای تعطیل در دفتر حضور پیدا کنید.

اگر مدیر ارشد یا مدیر عامل هستید فراموش نکنید باید رابطه دوستانه با مدیر یا مدیران داخلی خود داشته باشید مانند باخبر کردن مدیران یا سرپرستان از کوچک ترین اتفاقات تا انجام قراردادهای بزرگ .شما علاوه بر رفتار گرم و صمیمی با مدیران و کارکنان خود ؛ باید رابطه دوستانه ای هم با مشتریان داشته باشید.
همچنین قانون و مقررات، نکات اخلاقی و چارت سازمانی املاک را رعایت کنید.

شما باید تمام مسئولیت ها اعم از برقراری نظم در دفترکار، آموزش مشاوران ، مسئولیت هرگونه بی نظمی یا عواقب ناشی از مدیریت نادرست ، برخورد با  مشتریان و پاسخگو بودن به درخواست های آنها. مسئولیت تمامی مسائل و نکات حقوقی کارهای انجام شده، مسئول استفاده نادرست مشاوران و کارکنان دیگر دفتر از وسایل سازمان، مسئول نظارت بر عملکرد دو طرف قرارداد و از همه مهم تر برخورد بسیار معقول و مناسب همراه با صبر و حوصله و احترام به متقاضیان و براورده کردن تمام نیاز و انتظارات آنها به خوبی درک و بپذیرید.

مطالب مشابه ...

2 دیدگاه‌

  1. زروان گفت:

    با سلام و خسته نباشین واقعا به خودم تبریک میگم که این فرصت رو دارم تا از مطالب فوق العاده شما استفاده کنم 🙏💪

  2. امیرحسن آفتابی گفت:

    فوق العاده مطالب آموزنده ای هستند.
    تشکرازاطلاع رسانی مفیدتون،خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *