آشنایی با انواع وام های مسکن

آشنایی با انواع وام های مسکن

19 بهمن 1398

ملکی

آشنایی با انواع وام های مسکن
امروزه یکی از راه های خرید خانه گرفتن وام مسکن می باشد، که انواع مختلفی دارد. مجموعه آقای املاک در این مقاله قصد دارد شما کاربران عزیز را با انواع وام مسکن و شرایط آن ها آشنا کند، با ما همراه باشید

انواع وام مسکن

وام مسکن وام های مسکن به دو گروه تقسیم می‌شوند، وام‌هایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند و وام هایی که از صندوق پس انداز مسکن پرداخت می‌شود. شرایط گرفتن وام در چگونگی پرداخت، سود و زمان بندی اقساط متفاوت می‌باشد.

 وام های اوراق دار

وام مسکن وقتی که فرد متقاضی قصد گرفتن وام مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه را دارد، حتماً باید اوراق مربوطه را خریداری کند، برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق باید تهیه کند، هر برگه اوراق تقریبا ۷۵ هزار تومان می باشد، برای یک وام ۹۰ میلیون تومانی باید ۱۸۰ برگه اوراق را خریداری کرد که هزینه آن حدود ۱۳ میلیون تومان می باشد و بعد از خرید برگه های اوراق نیازی به انتظار کشیدن برای دریافت وام وجود ندارد و اقدامات لازم انجام می گیرد. با آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سقف پرداخت وام های مسکن از محل خرید اوراق برای هر نفر تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و به این ترتیب است که به صورت انفرادی در شهر تهران تا ۷۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون و سایر مناطق تا ۵۰ میلیون تومان قابل پرداخت می‌باشد. وامی که برای زوجین در نظر گرفته شده در تهران تا ۱۲۰ میلیون، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۱۰۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان می باشد و سود این تسهیلات حدود٥/١٧ درصد است، زمان بازپرداخت آن حداکثر ۱۲ سال و امکان بازپرداخت به روش ساده و پلکانی وجود دارد. زوج های تهرانی گیرنده وام ۱۲۰ میلیونی باید در هر ماه حدود ۲ میلیون تومان و در مجموع در ۱۲ سال حدود ۱۶۷ میلیون تومان برگرداند.

وام مشترک یا وام جعاله مسکن

وام مسکن وام مشترک یا وام جعاله مسکن به منظور تعمیر مسکن به صاحبان خانه پرداخت می گردد و افرادی که از محل اوراق و یا از صندوق پس انداز یکم تسهیلات و وام دریافت کرده‌اند می‌توانند وام جعاله مسکن را نیز دریافت کنند . این تسهیلات چندی پیش با سقف ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد که با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. برای این تسهیلات نیز باید برگه اوراق خریداری شود به طوری که برای وام ۲۰ میلیونی نیاز به ۴۰ برگه اوراق خواهد بود، سود بازپرداخت وام جعاله مسکن حدود ۱۸ درصد می‌باشد.

وام صندوق پس انداز یکم

وام مسکن وام صندوق پس انداز یکم حدوداً سه سال است که تصویب شده و پرداخت می شود . تسهیلات صندوق پس انداز یکم در دو گروه انفرادی و زوجین قابل پرداخت می باشد، برای وام انفرادی در شهر تهران ۸۰ میلیون، مراکز استان ‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان تعریف می‌شود. برای زوجین نیز در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ و سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان شرایط دریافت تسهیلات وجود دارد، برای دریافت این تسهیلات باید در یک دوره یک ساله، نیمی از مبلغ وام سپرده‌ گذاری شود. هر چند که امکان سپرده‌گذاری کمتر با دوره طولانی‌تر وجود دارد..

وام خرید زمان

وام مسکن وام خرید زمان یکی دیگر از انواع وام های مسکن می باشد، که در قالب حساب صندوق پس انداز مسکن پرداخت می شود. وام خرید زمان به این منظور است که فردی که قصد دریافت وام دارد می تواند بعد از گذشت ٦ ماه سپرده گذاری از محل امتیاز حساب صندوق پس انداز مسکن خود، از تسهیلات بیش از ۸ میلیون تا سقف ١٢ میلیون استفاده کند. برای دریافت وام خرید زمان باید متوسط موجودی در حساب دو برابر تسهیلات دریافتی باشد، به عنوان مثال برای تسهیلات ١٥ میلیون تومانی باید تا ٣٠ میلیون تومان در ۶ ماه سپرده گذاری کند، سود بازپرداخت این تسهیلات تا ۱۱ درصد بوده و سن بنا نباید از ۲۵ سال بیشتر باشد.