انتخاب فرش مناسب ؛ در انتخاب فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟

انتخاب فرش مناسب ؛ در انتخاب فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟

3 بهمن 1400

دکوراسیون

انتخاب فرش مناسب ؛ در انتخاب فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟

فرش خواه الهام بخش فضا باشد یا یک کار تکمیلی، می تواند لایه ای بی نظیر از علاقه و جذابیت را در خانه شما به ارمغان آورد. اما یافتن فرش مناسب، محدودیت‌ها و البته چالش‌هایی را به همراه دارد. بین اندازه، متریال، سبک و ساخت، تعدادی فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در ادامه این مقاله به نکات مهم قبل از خرید فرش پرداخته ایم.

در انتخاب فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟

یک فرش مناسب به شما امکان می دهد زیبایی کفپوش های چوبی خود را به نمایش بگذارید و در عین حال لطافتی را در زیر پای خود حفظ کنید. یک یا دو فرش می تواند به شما در تعریف فضاهای مختلف در اتاق نشیمن کمک کند. از طرفی یک فرش برای تمیز کردن و نگهداری راحت تر برداشته می شود.  با این حال، اگر می خواهید یک یا دو فرش را در اتاق نشیمن خود انتخاب کنید، چند نکته در مورد اندازه، رنگ ها و الگوها وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. نکته کلیدی این است که فرشی متناسب با اندازه اتاق و همخوانی به دکور خانه انتخاب کنید. انتخاب فرش نادرست ممکن است اتاق نشیمن شما را ناتمام یا پر از رنگ ها و الگوهای متضاد ناخوشایند کند. در اینجا نکاتی در مورد نحوه انتخاب بهترین فرش برای فضای زندگی شما آورده شده است.

سایز فرش 

هنگام تزئین اتاق نشیمن خود از انتخاب فرشی که خیلی کوچک است خودداری کنید. شما همیشه می توانید در صورت لزوم یک اندازه سفارشی برای اتاق نشیمن خود سفارش دهید. هر اندازه ای که انتخاب می کنید، قانون کلی برای قرار دادن فرش در یک اتاق نشیمن این است: باید تقریباً ۴ تا ۸ اینچ کف خالی در مرز هر طرف یک فرش وجود داشته باشد. علاوه بر این، تمام پایه های مبلمان شما باید روی فرش ناحیه قرار گیرد. وقتی پایه‌های مبل‌ها، صندلی‌ها و میزها به‌طور کامل روی فرش قرار نگرفته باشند، اتاق در نظر چشم ناتمام یا نامتعادل به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: رنگ دیوار اتاق نشیمن ؛ چه رنگی انتخاب کنیم؟

رنگ و الگو

کفپوش تاثیر زیادی بر ظاهر کلی اتاق نشیمن دارد. توجه به نکات زیر هنگام انتخاب فرش به شما کمک می کند:

۱.انتخاب یک فرش طرح دار می تواند بهترین راه برای افزودن رنگ و جذابیت به اتاقی با مبلمان و دیوارهای خنثی باشد.
۲.یک فرش طرح دار با رنگ تیره می تواند آلودگی ها و ریخته ها را بهتر از فرش های یکدست با رنگ روشن تر پنهان کند.
۳.یک فرش تک رنگ در رنگ خنثی می تواند به خوبی با یک اتاق التقاطی ترکیب شود بدون اینکه از دکوراسیون رنگارنگ و بافت دور شود.
۴.برای داشتن اتاقی زنده و رنگارنگ، یک یا دو رنگ را از دکوراسیون خود بیرون بکشید و هنگام انتخاب فرش از آن ها استفاده کنید با این عمل رنگ ها با یکدیگر برخورد نمی کنند و فضایی به هم ریخته به وجود نمی آورند.

نکات مهم قبل از خرید فرش

بیشتر بخوانید: چیدمان خانه های کوچک ؛ با چند ترفند در خانه خود معجزه کنی

متریال و بافت

به این فکر کنید که می‌خواهید فرش زیر پا چه احساسی به شما بدهد و چقدر می‌خواهید از فرش خود نگهداری کنید. برای مثال، می‌توانید فرش‌های زیبای ابریشمی یا چرمی را برای ظاهری مجلل پیدا کنید، اما تمیز کردن آنها می‌تواند سخت باشد. در اینجا مواد و بافت های رایجی که هنگام جستجوی فرش ها پیدا خواهید کرد آورده شده است:

پشم: الیاف طبیعی فرش گرما و نرمی را به ظاهر و احساس اتاق می‌افزاید. پشم می تواند در برابر لکه مقاوم باشد، الیاف طبیعی بادوام و انعطاف پذیر می باشند (پس از فشرده شدن به عقب باز می گردد). قیمت یک فرش پشمی به مراتب بالا است و نیاز به تمیز کردن حرفه ای دارد.

سیزال و جوت: مواد طبیعی مانند سیزال یا جوت از الیاف گیاهی بادوام ساخته شده اند که می توانند روی پاها صاف و خنک باشند. (سیزال ممکن است بادوام‌تر باشد اما جوت روی پاها نرم‌تر است.) اغلب فرش‌های ناحیه فیبر طبیعی رنگ خنثی دارند، اگرچه بسیاری از آن‌ها با پوششی از طرح رنگ‌آمیزی می‌شوند. الیاف طبیعی نیاز به تمیز کردن نقطه ای با حداقل آب دارند.

پنبه: بسیاری از فرش‌های مسطح بافته شده از پنبه ساخته می‌شوند که به اتاق نشیمن حالتی نرم و معمولی می‌دهد. فرش های پنبه ای دارای حس و بافت سبک تری هستند که آنها را برای زندگی تابستانی ایده آل می کند و بسته به اندازه می توان آنها را در ماشین شستشو داد.

بیشتر بخوانید: فرش دستبافت، چند روش موثر و ساده برای شستن آن

مواد مصنوعی (نایلون و پلی استر): فرش های نایلونی و پلی استر دارای ویژگی های بسیار مشابهی هستند. فرش نایلونی نسبت به پلی استر دوام بیشتری دارد. اما هر دو دارای انواع الگوها، رنگ‌ها هستند، در برابر محو شدن، لکه شدن مقاومت می‌کنند و هر دو الیاف به راحتی تمیز و نگهداری می‌شوند.

ویسکوز: این الیاف مصنوعی که به عنوان ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود، به گونه ای ساخته شده که از درخشندگی، ظاهر و ابریشم یا پشم برخوردار باشد. ویسکوز عالی به نظر می رسد و قطعا مقرون به صرفه است، اما فیبر آن به اندازه ای که برای اتاق نشیمن استفاده شود، بادوام یا مقاوم در برابر لکه نیست.

اکریلیک: اگر فرشی با قسمت خز مصنوعی یا پوست مصنوعی انتخاب می کنید، به احتمال زیاد از الیاف اکریلیک ساخته شده است. به عنوان مثال، فرش مصنوعی پوست گوسفند ممکن است ترکیبی از اکریلیک و پلی استر باشد. اکریلیک قابل شستشو است. فرش‌های خز مصنوعی نیاز به شستن دستی دارند و مقرون به صرفه هستند.

پنهان‌ها: احتمالاً فرش‌های گران‌قیمت از پوست گاوی را دیده‌اید . این فرش ها به اتاق نشیمن ظاهری زیبا می دهند. پوسته‌ها یکی از بادوام‌ترین فرش‌هایی هستند که می‌توانید بخرید. آنها همچنین در برابر کپک، گرد و غبار مقاومت می کنند و در طول عمر معمولی فرش پوست گاو به نگهداری زیاد یا تمیز کردن عمیق زیادی نیاز ندارند.

انتخاب فرش برای منزل

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی دکوراسیون ؛ ۱۰ المان دکوراسیون منزل که از شخصیت شما می گوید

نکات مهم انتخاب فرش در دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین بخش دکوراسیون خانه انتخاب فرش مناسب می باشد با کمی خلاقيت و حوصله می توانيم با انتخاب فرش و کف پوش مناسب، فضای داخلی خانه مان را به فضايی پر طراوت تبديل کرده و به آن شخصيت ببخشيم. فرش های خیلی کوچک، خانه را از آنچه هست، کوچک تر نشان می دهند. دانیل اوکی طراح دکوراسیون داخلی می گوید: باید فرشی انتخاب کنید که کف خانه را بپوشاند. فرشی که در اتاق پذیرایی استفاده می کنید، باید آنقدر بزرگ باشد تا حداقل زیر پایه های جلویی مبل ها را بپوشاند. در اتاق خواب نیز باید اندازه فرش طوری باشد تا زمانی که از خواب بیدار می شوید و پای خود را روی زمین می گذارید، پاهایتان روی فرش قرار گیرد.

رنگ فرشتان را با رنگ دیوارها کفپوش ها یا حتی مبلمانتان همرنگ نکنید زیرا فضای خانه را یکدست و بی روح نشان می دهد فضای خانه را یکدست و بی روح نشان می دهد ولی اگر می خواهید ست کنید سعی رنگ مکمل انتخاب کنید از آنجایی که قرار است فرشی که انتخاب می‌کنید را مدت زیادی در منزل داشته باشید، سعی کنید فرشی که ماندگاری بالاتری دارد را انتخاب نمایید. برای مثال اگر به تازگی به سمت رنگ خاکستری تمایل پیدا کرده‌اید، انتخاب فرش خاکستری ، ایده آل نمی‌باشد بهتر است رنگی را انتخاب کنید که ماندگار بوده و با گذشت زمان از آن خسته و دلزده نشوید. از این که فضاهای خالی کف خانه مانند لبه دیوارها را خالی بگذارید، نترسید.

بیشتر بخوانید: پارکت یا لمینت کدام بهتر است ؟

وجود فضای خالی، خانه شما را بزرگ تر و زیباتر نشان می دهد. قرار دادن موکت در زیر فرش ها مانع سر خوردن و حرکت آنها می شود. به علاوه شما هنگام نشستن یا راه رفتن روی آن، به دلیل نرمی بیشتر، احساس راحت تری خواهید کرد. استفاده از چسب فرش بی فایده است و تنها مواد چسبی آن به کف پوش آسیب می رساند. این قوانین و اصول دکوراسیون برای کمک به زیباتر شدن خانه‌های ما به وجود آمده‌اند. پس اگر چیدمانی را دوست دارید که با این اصول و قوانین جور درنمی‌آید اما به نظرتان زیبا است و با دکوراسیون منزل شما هم‌خوانی دارد، این اصول و قوانین را فراموش کنید و چیدمان محبوب خودتان را حفظ کنید.

حال که در رابطه با انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون خانه اطلاعاتی به دست آوردید، بهتر است قبل از خرید فرش برای منزل خود با متخصصان تزئینات داخلی و دکوراسیون داخلی در وبسایت آقای املاک ارتباط برقرار کنید و خانه خود را به محیطی خیره کننده و لوکس تبدیل کنید. 

تعداد نظرات : 6
  • علی منصوری
    1 اسفند 1400
    بسیار عالی و مفید بود . ممنون از شما
  • افشار
    10 بهمن 1400
    خیلی خوبه و کاربردی برای چیدمان
  • الناز بخشی
    10 بهمن 1400
    وااای چقدر به موقع بود خیلی به من دید بیشتری داد برای انتخاب فرش
  • ehda hashemi
    10 بهمن 1400
    واقعا مفید بود👏🏻💙
  • پریسا
    10 بهمن 1400
    خیلی عالی بود
  • ناشناس
    10 بهمن 1400
    عالی👏👏👍👍👍👍