سیستم گرمایشی ؛معرفی ۷ نوع از سیستم گرمایشی خانه

سیستم گرمایشی ؛معرفی ۷ نوع از سیستم گرمایشی خانه

5 بهمن 1401

دانستنی

سیستم گرمایشی ؛معرفی ۷ نوع از سیستم گرمایشی خانه

ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد که سیستم گرمایشی قدیمی خود را رها کنند و متعهد به سیستم جدیدی که تقریباً نمی شناسند، شوند. با این حال، اگر یک واحد قدیمی دارید که نیاز به تعویض دارد، دیدن انواع فناوری های گرمایشی موجود به عنوان گزینه های جایگزین می تواند هیجان انگیز باشد. همه این سیستم ها در مدل ها و اندازه های مختلف برای قرار گرفتن در خانه شما ارائه می شوند. 

فهرست مطالب

سیستم گرمایشی چیست

بهترین سیستم گرمایشی منزل

جدیدترین سیستم گرمایشی ساختمان

انواع سیستم گرمایشی خانه

سیستم گرمایشی از کف

سیستم گرمایشی برقی

سیستم گرمایشی چیست

سیستم گرمایشی ؛ تأسیساتی است که از انرژی گرمایی برای کنترل و حفظ درجه حرارت در سطح دلخواه و مطلوب ما در خانه، اداره و ساختمان‌های دیگر استفاده می‌کند. این تأسیسات بخشی از تأسیسات گرمایش، سرمایش و تهویه هوا به شمار می رود.

پیش خرید آپارتمان در تهران

بهترین سیستم گرمایشی منزل

انواع مختلفی از سیستم ها برای تامین گرما در خانه استفاده می شود. برخی از سیستم های گرمایشی اجزای مشترک با تجهیزات سرمایشی خانه دارند و برخی از سیستم ها هم گرمایش و هم سرمایش را فراهم می کنند. مهم نیست که از چه سیستم گرمایشی استفاده می شود، هدف همه وسایل گرمایشی این است که انرژی حرارتی را از یک منبع سوخت دریافت کرده و آن را به فضاهای زندگی انتقال دهند تا دمای محیط را راحت حفظ کنند.

سیستم های گرمایشی می توانند از منابع سوخت مختلفی از جمله گاز طبیعی، پروپان، نفت کوره، سوخت زیستی (مانند چوب) و برق استفاده کنند. برخی از خانه ها بیش از یک سیستم گرمایشی دارند، مانند زمانی که یک زیرزمین اضافی یا تمام شده توسط سیستمی متفاوت از بقیه خانه گرم می شود.

بیشتر بخوانید: جدیدترین مدل های شومینه ؛ انواع شومینه های مدرن در دکوراسیون

مدرن ترین و بهترین سیستم گرمایشی منزل

۱- کوره (سیستم توزیع هوای اجباری)

با یک کوره که (معمولاً با گاز تغذیه می شود)، هوا از طریق یک سری مجراها عبور می کند. این کار هوای گرم و مطبوع را در سراسر خانه توزیع می کند. در حالی که کوره ها می توانند هوا را با برق، پروپان یا نفت گرم کنند، اکثر خانه ها در آمریکا از گاز طبیعی استفاده می کنند.

کوره های گازی محبوب ترین نوع سیستم گرمایشی هستند زیرا سیستم توزیع هوای اجباری (کانال) می تواند توسط کولر گازی شما در ماه های تابستان استفاده شود.

۲- بویلر (سیستم توزیع رادیاتور)

دیگ های بخار یکی دیگر از سیستم های گرمایش رایج است. آنها آب گرم یا بخار را از طریق لوله ها برای تامین گرمایش می فرستند. در حالی که این به شما امکان می‌دهد گرمایش و سرمایش منطقه‌ای را تمرین کنید، نصب آن‌ها نیز بسیار گران‌تر است و هزینه بیشتری برای اجرا کردن هزینه دارد.

دلیل اینکه کوره ها و دیگ های بخار به عنوان سیستم گرمایش مرکزی شناخته می شوند این است که گرما در یک منطقه مرکزی از خانه تولید می شود و سپس در سراسر خانه توزیع می شود.

۳- پمپ حرارتی

از پمپ های حرارتی می توان برای گرم کردن و خنک کردن خانه استفاده کرد. آنها از طریق الکتریسیته برای انتقال گرما به جای تولید مستقیم آن مانند یک کوره گازی استفاده می کنند. در نتیجه، آنها اغلب بسیار کارآمدتر از انواع دیگر سیستم های گرمایشی هستند. پمپ های حرارتی بیشتر در آب و هوای معتدل که دما به ندرت به زیر صفر می رسد، بهترین کارایی را دارند.

بیشتر بخوانید: به دنیای رادیاتورهای شیشه ای خوش آمدید

۴- گرمایش هیبریدی

گرمایش هیبریدی بازده انرژی یک پمپ حرارتی را با قدرت یک کوره گازی ترکیب می کند. بیشتر اوقات، پمپ حرارتی برای گرم کردن و خنک کردن خانه شما کار می کند. تنها در دمای شدید است که کوره روشن می شود و از آنجایی که شما فقط به یک سیستم متکی نیستید، فشار قابل توجهی را بر هر دو واحد کاهش خواهید داد، بنابراین نیاز به تعمیر و تعویض را به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد.

۵- مینی اسپلیت های بدون کانال

با رهایی از نیاز به تعداد زیادی کانال هوا، یونیت های مینی اسپلیت به شما این امکان را می دهند که مناطق مجزای تهویه مطبوع را ایجاد کنید که هر کدام دارای یک ترموستات جداگانه هستند. این در خانه‌های بزرگ‌تر و مناطق اضافی که کانال‌کشی نصب نشده‌اند، بسیار مفید است.

۶- گرمایش تابشی

گرمایش تابشی آب گرم یا گرمای الکتریکی را از طریق لوله های مخصوصی که در کف قرار دارند (و گاهی اوقات در سقف یا دیوارها) ارسال می کند. گرما می تواند توسط نفت، گاز، پروپان یا برق تولید شود. در حالی که سیستم توزیع گرمایش تابشی می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، در صورت بروز مشکل، تعمیرات می تواند بسیار گران باشد. طول عمر گرمای تابشی به سیستم منبع حرارت آن بستگی دارد.

۷- هیترهای پایه

گرمایش قرنیز که معمولاً به عنوان گرمایش تکمیلی یا گرمایش اضافی در نظر گرفته می شود، می تواند یک انتخاب موثر و مقرون به صرفه باشد. در مورد گرمایش قرنیز دو انتخاب دارید: برقی یا هیدرونیک. برای اطلاعات بیشتر در مورد بخاری های قرنیز بهتر است با یک متخصص صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم در هنگام برف روبی خانه که باید بدانید

به روزترین و جدیدترین سیستم گرمایشی ساختمان

خرید خانه در تهران

جدیدترین سیستم گرمایشی ساختمان

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد نیازهای ساختمانی شما را به راحتی فراهم می کند. اگر برای منزل خود به پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی  نیاز دارید، می توانید با یک جستجوی ساده با خدمات آنها در وبسایت آقای املاک آشنا شوید. همچنین می توانید برای اطلاع از به روزترین و مدرن ترین انواع وسایل گرمایشی به وبسایت آقای املاک مراجعه کنید.

انواع سیستم گرمایشی خانه

در مجموع بهتر است برای انتخاب نوع وسیله گرمایشی خود به متراژ منزلتان توجه کنید به طور مثال قطعا در خانهای کوچک از شوفاژ و پکیج استفاده نمی کنند. یا اینکه اگر مستاجرید و دائما در حال جا به جایی هستید باید یک وسیله گرمایشی نیز در اختیار  داشته باشید وسایل گرمایشی به دو دسته تقسیم می شوند. دستگاه هایی که از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کنند و دستگاه هایی که برقی هستند.  

در کشور ما به علت پایین تر بودن هزینه ی گاز نسبت به برق، استفاده از وسایل گازسوز معمولا مقرون به صرفه تر خواهد بود درصد بسیاری از هموطنان در شهرهای بزرگ و کوچک از وسایل گرمایشی شعله دار مثل بخاری گازی و نفتی استفاده می کنند که بسیار خطرناک است.

  • بخاری: این وسیله به دلیل سبک بودن، ارزان بودن، تنوع در طرح و شکل، نصب راحت و گرمای لذت‌ بخش محبوب همه است مخصوصا در خانه های قدیمی کوچک جایگاه خود را دارد
  • شوفاژ: بهترین سیستم گرمایشی برای منزل شوفاژ(موتورخانه) است. البته برای خانه‌ ها با تعداد واحد بالا مناسب‌ تر است. این سیستم علاوه بر تأمین آب گرم مصرفی، به دلیل رد شدن لوله‌ ها از کف و حضور رادیاتور ها در هر اتاق گرمای مطلوبی که هر ایرانی دوست دارد را در فصل سرما به همراه خود می‌ آورد ولی مناسب خانه های کوچک نمی باشد.
  • اسپیلت: اسپلیت ها به سرعت گرما را به شما می دهد اما هزینه اولیه و مصرف برق بالا، نیاز به آب و هدر رفت آن، ایجاد صدا و مطلوبیت نداشتن نوع گرمادهی به دلیل دمیده شدن هوای گرم، از معایب این سیستم گرمایشی است.
  • پکیج: پکیج سیستم گرمایشی است که شبیه به یک موتورخانه کار می‌ کند . این سیستم برای خانه‌ هایی با متراژ و واحد کم است.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون زمستانی منزل ؛ با 12 ترفند به خانه خود گرما ببخشید

سیستم گرمایشی از کف

سیستم گرمایشی از کف راهی تمیزتر و هوشمندانه برای گرم کردن خانه شما است. با استفاده از فناوری گرمای تابشی، UFH نسبت به سایر روش‌های گرمایش با گرم کردن افراد و اشیاء در اتاق به طور مستقیم، از زمین به بالا، از نظر انرژی کارآمدتر است. با این افزایش راندمان می توانید منتظر صرفه جویی زیادی در قبوض گرمایشی خود نیز باشید. سیستم گرمایشی از کف مزایای زیادی برای منازل و ادارات دارند. هنگامی که با پای برهنه روی زمین راه می روید گرمای لذت بخشی را حس می کنید همچنین فضای اتاق بازتر می شود چرا که هیچ رادیاتوری در اطراف وجود ندارد تا فضای دیوار را اشغال کند.

سیستم گرمایشی از کف خانه

از جمله مزایای سیستم گرمایشی از کف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه نگهداری پایین
  • بهره وری انرژی
  • هزینه های جاری پایین
  • دماهای قابل کنترل
  • سازگار با اکثر سطوح کف
  • ایجاد فضای اضافی ایجاد می کند
  • ایمنی و سهولت نصب

سیستم گرمایشی برقی

سیستم گرمایشی برقی یا هیتر تابشی برقی از تابش خورشید الگو می گیرد. در حقیقت این دستگاه مانند گرمای تابشی و تشعشعی خورشید، با منعکس نمودن اشعه ایکس در اثر المنت ها فرایند گرم کردن را انجام می دهد. سیستم گرمایشی برقی با بهره گیری از امواج مادون قرمز تولید گرما می کنند. این سیستم راه حل مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک منبع گرمای فوری هستند.

از جمله مزایای سیستم گرمایشی برقی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امنیت بالا
  • عدم اشغال فضا
  • کاهش مصرف انرژی نسبت به سیستم های گرمایشی تابشی برقی
  • بدون صدا
  • نصب سریع و آسان
  • ایجاد تولید گرمای مطلوب و پاک
  • عملکرد چند منظوره (به صورت پایه دار یا نصب روی دیوار و سقف)
  • مقرون و به صرفه 

بیشتر بخوانید: آجر نسوز ؛آشنایی با انواع، کاربرد و مزایای آن


نتیجه گیری

درک انواع بسیاری از سیستم های گرمایش خانه به شما این امکان را می دهد که بهترین تصمیم را در مورد نحوه گرمایش خانه خود بگیرید یا تصمیم بگیرید که هنگام جستجوی خانه کدام سیستم را ترجیح می دهید. دانستن اینکه کدام سیستم برای شما بهتر کار می کند می تواند به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند.مهم نیست که چه نوع سیستم گرمایشی در خانه خود دارید، می توانید با نگهداری صحیح و ارتقاء تجهیزات خود در هزینه های خود صرفه جویی کنید و راحتی خود را افزایش دهید.

تعداد نظرات : 3
  • میلاد داودپور
    2 بهمن 1400
    بسیار عالی بود چه اطلاعاتی مفیدی ممنونم
  • امیر نامی
    2 بهمن 1400
    درود بر شما نیاز هر مشاور دانستن اینجور مطالب هستش که واقعا عالی بهش پرداختید ممنونم
  • علی منصوری
    30 دی 1400
    ممنون از شما، امروزه با استفاده از این همه تکنولوژی و دستگاههای هوشمند ، هم‌به کنترل مصرف انرژی کمک‌میکنیم و هم به بهروزی بهتر