نظافت شیرآلات خانه ؛ با چند ترفند ساده آنها را بی دردسر تمیز کنید!

نظافت شیرآلات خانه ؛ با چند ترفند ساده آنها را بی دردسر تمیز کنید!

26 اسفند 1400

دانستنی

نظافت شیرآلات خانه ؛ با چند ترفند ساده آنها را بی دردسر تمیز کنید!

نظافت شیرآلات خانه همیشه برای ما یک معضل بوده در خانه برخی از ما حتی شیرآلاتی پبدا می شود که به مرور زمان دچاره پوسیدگی و زنگ زدگی شده اند  این مقاله قصد دارد شما را با چند ترفنده ساده برای نظافت شیرآلات خانه تان آشنا کند پس این مطلب را از دست ندهید.

به مرور زمان شیرآلات دچار کدری و پوسیدگی می شوند که نیاز به تمیز کردن دارد اما به راحتی می توان با چند ترفند ساده و بدون استفاده از پاک کننده های اسیدی و شیمیایی مانند جوهر نمک، وایتکس و سیم های ظرفشویی که باعث از بین رفتن پوشش نیکل شده و شیرآلات را از شرایط ضمانت خارج می نماید، تمیز کرد. 

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم

همه یک شیر آب تمیز و براق را دوست دارند. رسوبات کلسیم در شیرآلات یک مشکل رایج است. با این حال، مجبور نیستید تسلیم شوید. با وسایل خانگی معمولی می توانید کلسیم را از شیر و سطح شیر آب پاک کنید. برای اینکه این کار کمی آسان تر شود، باید حداقل چند بار در ماه یک نظافت معمولی را انجام دهید.

پیش خرید آپارتمان در تهران

انجام پاکسازی های معمولی

۱. از مخلوط صابون ظرفشویی استفاده کنید.

برای جلوگیری از آسیب به سطح شیر آب، یک شوینده ملایم انتخاب کنید. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر) مایع ظرفشویی را در یک کاسه کوچک بریزید. ۲ فنجان (۰.۴۷ لیتر) آب گرم اضافه کنید. مواد را با یک ظرف غذاخوری مخلوط کنید تا کمی کف ایجاد شود.

۲.شیر آب را تمیز کنید.

یک دستمال یا شال معمولی را در مخلوط صابون خیس کنید. با حرکات دایره ای ملایم روی سطح حرکت کنید. پایه، دسته و گردن شیر آب را به خوبی بشویید.

۳.نواحی کثیف را با یک مسواک تمیز کنید.

موهای مسواک قدیمی را با جوش شیرین بپوشانید. در صورت تمایل چند قطره آب اضافه کنید تا خمیر جوش شیرین ایجاد شود. با حرکات ملایم به سمت عقب و جلو حرکت کنید تا سطح از آلودگی پاک شود.

۴. ترک های کوچک را با نخ دندان تمیز کنید.

یک تکه نخ ۳۰ سانتی متری را برش دهید. رشته را بین ترک ها یا فضاهای سطح شیر آب قرار دهید. همانطور که در هنگام نخ دندان کشیدن انجام می دهید، به صورت بالا و پایین حرکت کنید

۵.سطح را با آب سرد بشویید.

یک پارچه تمیز را مرطوب کنید. آن را روی سطح حرکت دهید تا مخلوط صابون، کثیفی، و ضایعات از تمیز کردن نخ پاک شود. آبکشی را تا زمانی که سطح از کثیفی پاک شود ادامه دهید.

۶.سطح را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید.

از حرکات آرام به جلو و عقب در تمام سطح استفاده کنید. ادامه دهید تا سطح کاملا خشک شود. این مرحله نیز درخشندگی خوبی از خود به جای خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: خانه تکانی عید نوروز ؛ چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم ؟

روش های از بین بردن جرم آب در شیرآلات

روش از بین بردن جرم آب

۱.دستکش لاستیکی بپوشید.

آنها از پوست شما در برابر مواد شیمیایی و محرک های موجود در بسیاری از پاک کننده های کلسیم محافظت می کنند. قبل از شروع تمیز کردن، مطمئن شوید که آنها عاری از آلودگی هستند. در صورتی که پاک کننده پاشیده شود، از دستکش هایی استفاده کنید که تمام یا بیشتر ساعد دست شما را بپوشاند.

اگر از سرکه استفاده می کنید، می توانید این مرحله را نادیده بگیرید.

۲.حذف کلسیم را در آب رقیق کنید.

یک قسمت حذف کننده کلسیم مانند CLR با مقداری آب در یک کاسه یا ظرف پلاستیکی قدیمی مخلوط کنید. ظرفی را برای سطل بازیافت انتخاب کنید. برای اکثر شیرها، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر) از هر ماده کافی است. اگر تجمع کلسیم زیادی ندارید، می توانید به جای CLR و آب از سرکه سفید رقیق نشده استفاده کنید. این روش بسیار طولانی‌تر، حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد، اما برای پوست برهنه بی‌ضرر و برای اکثر شیرآلات بی‌خطر است.

از مصرف پاک کننده کلسیم یا سرکه روی شیرهای آهنی یا نیکلی خودداری کنید.این پاک کننده ها پوشش را به همراه اسلحه ای که در حال تمیز کردن آن هستید از بین می برند.

۳.مخلوط را در یک کیسه پلاستیکی بریزید.

از یک کیسه ساندویچ با اندازه معمولی استفاده کنید. فرقی نمی کند کیف زیپ دار باشد. با دقت بریزید. اگر نگران ریختن مخلوط هستید، آن را از طریق قیف داخل کیسه بریزید.

بیشتر بخوانید: ۶ روش طبیعی موثر برای از بین بردن زنگ زدگی لوازم خانگی

۴. کیسه را به شیر آب وصل کنید.

کیسه را با زاویه کمی نگه دارید تا مخلوط در یکی از گوشه ها جمع شود. انتهای باز کیسه را با دقت روی شیر آب بکشید. سپس شیر آب را در مخلوط فرو کنید. کیسه را با یک کش لاستیکی به شیر آب ببندید. اجازه دهید شیر آب به مدت یک تا دو ساعت خیس بخورد.

۵.کیسه را بردارید.

نوار لاستیکی را باز کنید. کیسه را با احتیاط از روی شیر خارج کنید. این کار را به آرامی انجام دهید. برای بررسی دستورالعمل های دفع، برچسب روی پاک کننده را بخوانید. پاک کننده هایی مانند CLR زیست تخریب پذیر هستند و می توان آنها را در فاضلاب یا توالت ریخت.

۶.تجمع شل شده را پاک کنید.

از یک مسواک قدیمی یا پاک کن جادویی استفاده کنید. با حرکات ملایم عقب و جلو مالش دهید. اگر مسواک یا پاک کن جادویی خیلی بد شد، به طور دوره‌ای آبکشی کنید. این کار را تا زمانی که انباشته به طور کامل پاک شود ادامه دهید

۷.شیر آب را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید.

در جهت ملایم دایره ای یا عقب و جلو حرکت کنید. برای کند کردن تجمع کلسیم در آینده به شیر آب توجه ویژه ای داشته باشید. ادامه دهید تا شیر آب کاملاً خشک شود.

خرید خانه در تهران

محلول براق کننده شیرآلات خانگی

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن نم دیوار و لک های ناشی از آن

محلول براق کننده شیرآلات

۱.شیر آب را با یک حوله ظرف تمیز خشک کنید.

سطح مرطوب سرکه را رقیق می کند و منجر به تمیز کردن ناقص می شود. حوله را روی تمام پایه شیر حرکت دهید. مطمئن شوید که آخرین قطره آب جذب می شود.

۲.از سرکه سفید استفاده کنید.

یک کاسه کوچک را با سرکه سفید رقیق نشده پر کنید. یک شست و شو یا تکه لباس قدیمی را در سرکه خیس کنید تا اشباع شود. زیاده روی نکنید.

۳.پارچه را روی نواحی آسیب دیده بپوشانید.

آنها را کاملاً بپوشانید. پارچه را فشار دهید تا مطمئن شوید که با سطح تماس کامل دارد. حداقل یک ساعت پارچه را در جای خود بگذارید.اگر مقداری سرکه در کاسه باقی ماند، آن را روی پارچه بریزید تا ناحیه پوشیده از کلسیم بیشتر اشباع شود.

۴.شیر آب را با یک اسفنج اسکراب بشویید.

از قسمت بافت دار اسفنج استفاده کنید. از حرکت عقب و جلو استفاده کنید. خیلی سخت مالش ندهید، زیرا ممکن است سطح آن را خراش دهد. باید ببینید که رسوبات کلسیم شروع به جدا شدن می کنند.

۵.برای تجمع سرسخت این فرآیند را تکرار کنید.

پارچه را دوباره در سرکه اشباع کنید و بگذارید روی رسوبات بنشیند. فقط مناطقی را بپوشانید که هنوز تجمع کلسیم در آنها مشاهده می شود. بگذارید پارچه یک ساعت دیگر بماند و نواحی آسیب دیده را بمالید تا کلسیم آن خارج شود.

۶.شیر آب را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید.

 از حرکات دایره ای یا عقب و جلوی ملایم استفاده کنید. این کار علاوه بر خشک کردن سطح، آن را جلا می دهد. آنقدر ادامه دهید تا آب باقی نماند.

بیشتر بخوانید: تعویض پریزهای خراب،خودتان دست به کار شوید!

این نکات را فراموش نکنید

اگر برای تمیز کردن سرویس خود از جوهر نمک استفاده می کنید قبل ریختن جوهر نمک حتما روی شیر را با پلاستیک بپوشانید زیرا دود جوهر نمک رنگ شیرآلات را از بین می برد. برای استفاده از جوهر نمک در سرویس بهداشتی بعد از ریختن جوهر نمک در محیط درب آن را نبندید و سریع محیط را بشویید زیرا گاز و دود جوهر نمک رنگ شیرآلات را از بین می برد.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد نیازهای ساختمانی شما را به راحتی فراهم می کند. اگر در تعمیرات خانه خود به پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی  نیاز داید می توانید با یک جستجوی ساده با خدمات آنها در وبسایت آقای املاک آشنا شوید.