۶ روش طبیعی موثر برای از بین بردن زنگ زدگی لوازم خانگی

۶ روش طبیعی موثر برای از بین بردن زنگ زدگی لوازم خانگی

27 دی 1400

دانستنی

۶ روش طبیعی موثر برای از بین بردن زنگ زدگی لوازم خانگی

طبیعی است که در هر خانه لوازمی کهنه و زنگ زده پیدا شود اما می توانیم آنها را با روش هایی ساده نو و تمیز کنیم. لوازم فلزی خانه شما زنگ زده است؟ برای خلاص شدن از زنگ‌زدگی ابزار و سایر وسایل خانه، این درمان‌های طبیعی را بدون مواد شیمیایی خطرناک بررسی کنید.

زنگ زدگی چیست؟

زنگ همیشه یک منظره ناخوشایندی را روی فلز ایجاد می کند. زنگ زدگی زمانی اتفاق می افتد که فلز در تماس طولانی مدت با آب قرار می گیرد و در فرآیندی به نام اکسیداسیون با اکسیژن ترکیب می شود. این فرآیند فلز را خورده و آن را در ماده قهوه ای مایل به قرمز گچی به نام زنگ حل می کند.

بهترین راه برای مقابله با زنگ زدگی، جلوگیری از آن با خشک نگه داشتن سطوح فلزی است. البته این همیشه امکان پذیر نیست. می توانید محصولات زنگ زدایی حاوی مواد شیمیایی سمی را خریداری کنید که هم برای محیط زیست مضر هستند و هم نگهداری آنها در اطراف کودکان خردسال و حیوانات خانگی خطرناک است. اما راه حل های مطمئن تری وجود دارد و احتمالاً همه چیزهایی را که برای از بین بردن آنها نیاز دارید در خانه دارید. خوشبختانه، برخی از اسیدهای موجود در اقلام روزمره منزل، مانند سرکه، آب لیمو و سیب زمینی، می توانند زنگ زدگی را از بین ببرند. در اینجا شش ترفند ایمن و آسان برای از بین بردن زنگ زدگی و  موثرترین و کاربردی ترین روش ها برای زدودن زنگ آورده شده است.

پیش خرید آپارتمان در تهران

۶ راه آسان برای از بین بردن زنگ زدگی

۱.اسکراب

یک مکان خوب برای شروع این است که سطح زنگ زده را با پشم فولادی، کاغذ سنباده، برس سیمی یا حتی یک توپ مچاله شده از فویل قلع بشویید. اگر فلز خیلی عمیق زنگ نخورده باشد، کمی گریس آرنج کمک زیادی می کند. اما حتی اگر زنگ عمیق باشد، ایده خوبی است که قبل از استفاده از روش‌های دیگر، پوسته‌های بیرونی زنگ را از بین ببرید.

۲.از بین بردن زنگ زدگی با سرکه 

 برای زنگ زدگی بیشتر، سعی کنید از سرکه سفید استفاده کنید. اسید موجود در این محصول  به اندازه کافی اسیدی است که زنگ زدگی را حل کند. می‌توانید چیزهای کوچک‌تری مانند گوشواره را خیس کنید، آن را روی سطحی با پارچه‌ای کهنه پاک کنید، یا آن را مستقیماً روی نقاط زنگ زده یا پیچ‌ها و پیچ‌هایی که به هم زنگ زده‌اند، بریزید. فراموش نکنید که پس از حل شدن زنگ، اقلام را کاملاً بشویید، زیرا سرکه باقی مانده روی فلز می تواند به سطح آسیب برساند.

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن نم دیوار و لک های ناشی از آن

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با سرکه سفید

همچنین می توانید در ابتدا یک فویل آلومینیومی را درون مخلوط آب و سرکه غوطه‌ور کنید، سپس محلی که آثار زنگ‌زدگی بر روی آن قرار دارد را با فویل آلومینیومی بسابید در پایان کار، زنگ به طرز شگفت‌انگیزی از روی این سطوح پاک خواهند شد بد. نیست بدانید این کار از آن‌جهت مؤثر است که هنگام سایش فویل آلومینیومی بر روی سطوح فلزی، الکترون‌ها از یک فلز به فلز دیگر انتقال پیدا می‌کنند و همین امر موجب حرکت آثار زنگ‌زدگی از سطوح فلزی به سمت فویل آلومینیومی خواهد شد.

خرید خانه در تهران

۳.از بین بردن زنگ زدگی با جوش شیرین

جوش شیرین برای تمیز کردن بسیاری از آشفتگی های خانگی ر اه حل بسیار عالی است، اما آیا تا به حال آن را روی زنگ زدگی امتحان کرده اید؟ با مخلوط کردن آن با آب یک خمیر درست کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی غلیظ است تا به سطح زنگ زده بچسبد. بگذارید کمی بماند و سپس با پشم فولادی یا برس سیمی آن را بشویید. ممکن است مجبور شوید این روند را چند بار تکرار کنید.

بهتر است برای این کار ابتدا وسیله فلزی خود را بشویید و آن را خشک کنید. آن گاه جوش شیرین مرطوب را به تمام نقاط فلز بزنید. باید جوش شیرین حدود یک ساعت بر روی آن باقی بماند. بعد از گذشت یک ساعت، آن را به کمک برس یا اسکاچ فلزی به خوبی از روی سطح وسیله فلزی پاک کنید. دوباره آن را بشویید و خشک کنید. این روش برای فلزات نازک و درصد زنگ زدگی پایین مناسب خواهد بود

بیشتر بخوانید: تعویض پریزهای خراب،خودتان دست به کار شوید!

۴. از بین بردن زنگ زدگی با سیب زمینی

آیا یک سیب زمینی اضافی در اطراف خوابیده است؟ می‌توانید تکه‌ای از آن را برای تمیز کردن سطوح زنگ‌زده استفاده کنید. این کار مخصوصاً برای تیغه‌های چاقو، قابلمه‌ها و تابه‌ها خوب است. روی سیب زمینی خام کمی نمک یا جوش شیرین بپاشید و سپس آن را روی نقطه زنگ زدگی بمالید یا فقط چاقو را داخل سیب زمینی فرو کنید و بگذارید بماند. اسید اگزالیک موجود در سیب زمینی به حل شدن زنگ کمک می کند.

 سیب زمینی و مایع ظرفشویی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات بسیار موثر است. ابتدا سیب زمینی را نصف کنید و روی آن مایع ظرف شویی بریزید. از سیب زمینی به عنوان پد شست و شو استفاده کنید و آن را بر روی سطح وسیله بمالید. از این روش برای لکه ها و زنگ زدگی های سطحی استفاده می شود.

۵. از بین بردن زنگ زدگی با لیمو ترش

آب لیمو همچنین می تواند زنگ زدگی را حل کند. مقداری نمک درشت روی زنگ بپاشید، سپس آب لیمو را اضافه کنید. اجازه ندهید زیاد بماند، در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب وسایلتان شود. آب آن را پاک کرده و بشویید. سعی کنید آب لیمو را با کمی سرکه مخلوط کنید تا محلول قوی بیشتری داشته باشید. نه تنها زنگ نخواهید زد، بلکه هر چیزی را که تمیز می کنید بوی مرکبات می دهد!

از بین بردن زنگ زدگی با آب لیمو

۶. از بین بردن زنگ زدگی فلزات با نوشابه

تا به حال از نوشابه های غیر الکی برای زنگی زدگی وسایل منزلنتان استفاده کرده اید؟ نوشابه کوکا کولا و سایر نوشابه‌های غیرالکلی حاوی سطوح بالایی از اسید فسفریک (یکی از اجزای رایج در محصولات حذف زنگ زدگی در فروشگاه‌ها) هستند و می‌توانند برای پیچ‌ها و مهره‌های زنگ‌زده یا حتی پایانه‌های باتری خورده استفاده شوند. با این حال، تمیز کردن آن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد زیرا بسیار چسبنده است، بنابراین ممکن است بخواهید در ابتدا روش های دیگری را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: نظافت شیرآلات خانه، با چند ترفند ساده آنها را بی دردسر تمیز کنید!

از بین بردن زنگ زدگی دوچرخه و موتور سیکلت

احتمال اینکه زنگ زدگی را روی دسته‌های دوچرخه، ابزار، لوله‌ها و ماشین‌تان پیدا کنید، زیاد است مخصوصاً پس از یک پاییز بارانی یا زمستان برفی. آیا کاری هست که بتوان از شر آن خلاص شد؟ بله!

داشتن یک دوچرخه زنگ زده می تواند یک فعالیت لذت بخش را به یک کابوس وحشتناک تبدیل کند. ممکن است وسوسه شوید که زنگ‌زدگی را در زنجیر دوچرخه، پره‌ها، پایه صندلی و رینگ‌ها نادیده بگیرید، اما زنگ زدگی می‌تواند باعث عملکرد ضعیف دوچرخه‌تان شود و ظاهر کلی دوچرخه‌تان را خراب کند. بنابراین، قبل از اینکه کل دوچرخه شما را خراب کند، لازم است زنگ زدگی را از بین ببرید. روش های عملی و موثری برای از بین بردن زنگ زدگی دوچرخه وجود دارد. می توانید از جوش شیرین، سرکه و روان کننده ها ، نوشابه یا آب لیمو یا آبلیمو استفاده کنید .

نکاتی برای از بین بردن زنگ زدگی دوچرخه

۱. جوش شیرین و آب را در یک کاسه مخلوط کنید
۲. خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی زنگ قرار دهید
۳. جوش شیرین را از طریق یک پد اسکراب تمیز کنید
۴. قبل از پاک کردن، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید
۵. سرکه سفید را در یک بطری اسپری بریزید

سرکه سفید برای زدودن زنگ بهترین گزینه است زیرا در مقایسه با انواع دیگر اسیدی تر است. اگرچه می توانید سرکه را مستقیماً روی زنگ دوچرخه بمالید، بطری های اسپری برای اطمینان از پوشش یکنواخت مایع ایده آل هستند.

۶. اسپریتز یا زنگ زدگی دوچرخه خود را با سرکه بپوشانید

اگر سرکه را در یک بطری اسپری قرار دادید، آن را با دقت روی لکه کامل زنگ زدگی اسپری کنید. اگر تصمیم دارید مستقیماً آن را بپوشانید، از سرکه با یک توپ فویل یا اسفنج استفاده کنید. فویل مخصوصاً کارآمد است زیرا می تواند در حین استفاده از سرکه به عنوان یک برس اسکراب نیز عمل کند. در صورت تمایل، می توانید قطعات جداکننده دوچرخه را به عنوان یک گزینه در سرکه خیس کنید.

بنابراین این نکاتی بود که به شما کمک می‌کند زنگ‌زدگی را از دوچرخه‌تان پاک کنید.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد نیازهای ساختمانی شما را به راحتی فراهم می کند. اگر در تعمیرات خانه خود به پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی  نیاز داید می توانید با یک جستجوی ساده با خدمات آنها در وبسایت آقای املاک آشنا شوید.

تعداد نظرات : 3
  • امیر الخاصی
    4 بهمن 1402
    عالی بود سپاس از راهنمایی شما👌👏👏🙏💐
  • پیشگامان شیمی
    24 بهمن 1401
    وقت بخیر لیست اسیدهای شناخته شده برای از بین بردن موثر زنگ زدگی · اسید اگزالیک · اسید فسفریک · اسید استیک · اسید سیتریک · اسید سولفوریک · اسید کلریدریک.
  • علی منصوری
    30 دی 1400
    چه راهکارهای خوبی بود ، ممنون از آقای املاک