تعویض پریز برق ؛ خودتان دست به کار شوید!

تعویض پریز برق ؛ خودتان دست به کار شوید!

29 فروردین 1401

دانستنی

تعویض پریز برق ؛ خودتان دست به کار شوید!

تعویض پریز برق همانند دیگر وسایل خانه به راحتی انجام می شود. این مقاله در مورد تعویض پریزهای خراب بدون نیاز به برق کار گفته است پس ما را همرهی کنید.

تعویض کلید برق

کلید ها و پریز خانه هم مثل وسایل دیگر با گذشت زمان خراب می شوند و نیاز به تعویض دارند. حتی برخی پیش از فروش یا رهن و اجاره خانه خود را تعمیر می کنند که تعمیر یا تعویض پریزهم شامل این مورد می شود.  نیازی نیست برای تعویض کلیدها وپریز های خانه هزینه ای اضافی پرداخت کنید.ابتدا باید یک کلید و پریز مناسب انتخاب کنیم که علاوه برعبور بهتر جریان برق، در زیبایی دکوراسیون خانه نیز نقش مؤثری دارند.

تعویض پریز برق

در این مطلب گفته شده که چطور خودتان بدون نیاز به برق کار پریز خانه خود را تعویض کنید.

۱.برق را قطع کنید

برای اینکه تعویض کلید و پریز با ایمنی کامل انجام شود ابتدا باید برق آن قسمت قطع شده باشد، سراغ جعبه فیوز بروید و فیوز مربوط به آن قسمت از خانه را قطع کنید، اگر نمی دانید کدام یک فیوز مربوط هستند می توانید هر کدام از آنها را قطع کرده و با فازمتر پریز را چک کنید و از قطع بودن برق مطمئن شوید، اما اگر مشکل نور ندارید و می توانید کل فضا را ببینید فیوز اصلی را قطع کنید و با خیال راحت به کارتان برسید.

۲. روکش روی پریز را باز کنید

سپس روکش روی پریز را باز کنید در مدل‌های قدیمی روی همان روکش یک یا دو پیچ تعبیه شده که با باز کردن آنها می توانید روکش را جدا کنید، اما در برخی مدل‌های جدید پریز برق باید ابتدا با یک پیچ‌گوشتی دو سو، روکش پلاستیکی اول را جدا کنید و بعد به پیچ‌های اصلی پریز برسید.

بیشتر بخوانید: ایمن سازی ساختمان ؛ با رعایت این نکات خانه خود را ایمن کنید!

آموزش تعویض پریز برق

۳. سپس مغزی پریز را باز کنید

بعد از اینکه روکش را جدا کردید باید مغزی پریز یا کلیدی که می خواهید آن را تعویض کنید هم باز شود، قبل از وصل کردن پریز برق سالم باید نوع سیم ها و پیچ ها را مشخص کنید. وقتی پریز را بیرون بیاورید سه نوع سیم می بینید : سیم مشکی که سیم برق است، سیم سفید که خنثی است و سیم مسی که سیم اتصال به زمین است.

۴. از سیم ها عکس بگیرید تا چینش آن ها را فراموش نکنید

در برخی از پریزهای برق پیچ هایی که سیم ها به آن وصل میشوند هم کدگذاری شده اند. پیچ های برنجی محل اتصال سیم برق است و در سمت راست پریز قرار دارد. پیچ های نقره ای محل اتصال سیم های خنثی است و در سمت چپ قرار دارد. پیچ های سبز هم برای سیم اتصال به زمین است که پایان پریز قرار دارد.ممکن است طراحی پریز برق شما متفاوت باشد. بهتر است قبل از هر چیز راهنمای داخل جعبه پریز را مطالعه کنید

۵. سیم هارا به پریز جدید وصل کنید

شما باید پیچ را در هنگام قرارگیری صحیح سیم در جای خود، محکم کنید. نکته مهم در این رابطه این است که در صورت جابه‌جا بستن جای دو سیم برق، از نظر فنی مشکلی رخ نمی‌دهد؛ اما بهتر است به همان شکل قبلی خود بسته شوند. در مرحله بعدی شما باید اطمینان حاصل کنید که سیم، در زیر پیچ محکم شده و باز نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بازسازی و نوساز خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید!

۶. پریز و محافظ آن را کامل ببندید و پیچ‌ها را محکم کنید

نکته آخراینکه درصورت نصب پریز برروی چوب ام دی اف یا دیوارهای کاذب باید ابتدا به‌وسیله دلر و مته گرد بر، یک سوراخ به قطر ۷ سانتی‌متر در داخل ام دی اف ایجاد کنید پس همانند روش قبل در دو طرف کلید برق پیچ‌های ام دی اف قرار دهید و مثل روش بالا کلید را نصب کنید.

نحوه تعویض پریز برق

۷. پریز برق جدید را تست کنید

ابتدا فیوز را وصل کنید و با استفاده از فازمتر سرپیچ را چک کنید تا برق وصل شده باشد. برای چک کردن پریز برق با فازمتر داخل پریز را چک کنید و اگر فقط یکی از دو شاخه پریز برق داشت کار به درستی انجام شده است در غیر این صورت دوباره باید سیم کشی ها چک گردد.

حرف آخر:

با رعایت این نکات شما می توانید کلید و پریز خانه خود را به راحتی تعویض یا نصب کنید اما این موضوع را فراموش نکنید در صورتی که امکان کمک گرفتن از یک برقکار حرفه ای را دارید بهتر است این کار را به آنها واگذار کنید. وبسایت آقای املاک شما را با خدماتپیمانکاران صنعت برق و الکتریک باتجربه و حرفه ای آشنا خواهد کرد.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد نیازهای ساختمانی شما را به راحتی فراهم می کند. اگر در تعمیرات خانه خود به پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی  نیاز داید می توانید با یک جستجوی ساده با خدمات آنها در وبسایت آقای املاک آشنا شوید.