آموزش پرسونا ؛توسط استاد مهدی سیاح نیا

آموزش پرسونا ؛توسط استاد مهدی سیاح نیا

خرید این دوره

پرسونا چیست 

شما ممکن است یک محصول یا خدمات عالی داشته باشید، اما بدون درک مشتریان هدف خود، فقط آن را به بازار عرضه می کنید. شخصیت های خریدار پادزهر آن هستند. با ایجاد پرسونای خریدار، شفافیت در مورد اینکه برای چه کسانی بازاریابی می کنید و به مشتریان ایده آل خود می رسید، دست پیدا خواهید کرد. به بیان ساده تر، پرسونا نمایشی جزئی و نیمه تخیلی از مشتری هدف شما است که از طریق داده های کمی و کیفی در مورد مشتریان موجود و تحقیقات بازار مطلع می شود. هر کسب و کاری یک مخاطب هدف دارد که بیشتر به بخش های مختلف مشتریان تقسیم می شود. در این بخش ها، انواع مختلفی از خریداران وجود دارد، هر مشتری خواسته ها و نیازهای یکسانی ندارد. شخصیت خریدار، مشتری ایده‌آل شما را مشخص و داستان او را ترسیم می‌کند.

چرا به پرسونا نیاز دارید

شخصیت خریدار فراتر از توصیف ساده مخاطبان شماست. بینش قدرتمند ایجاد شده توسط شخصیت خریدار می تواند برای تصمیم گیری های تجاری بهتر مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، یک شخصیت خریدار خوش ساخت به شما کمک می‌کند تا مشتری ایده‌آل خود و اهداف آن‌ها را درک و بشناسید، نحوه تنظیم استراتژی بازاریابی و توسعه محصول خود را شناسایی کنید و همچنین زمان خود را اولویت‌بندی کنید.

شخصیت های خریدار برای بازاریابی بسیار ارزشمند هستند. آنها می توانند شکاف هایی را که در محتوا ایجاد می کنید، به سرعت پیدا کنید. همچنین می‌توانید از پرسونای خریدار برای تنظیم محتوای خود استفاده کنید. شخصیت‌های خریدار حتی می‌توانند به شما در تعیین هزینه تبلیغات نیز کمک کنند.

بیشتر بدانید: آموزش بازاریابی چریکی ؛با استاد مهدی سیاح نیا

پرسوناها کمک می‌کنند تا کاربری نهایی، مشتری یا بازار هدف را برای افراد و تیم‌های مسئول خدمات رسانی، ارتباط با آنها و طراحی برای این افراد کمی واقعی‌تر کنند. با جمع‌آوری اطلاعات در مورد کاربران و تبدیل آن به مجموعه‌ای از پروفایل‌های مبتنی بر واقعیت، می‌توانید نیازها و اهداف بسیار واقعی کاربران خود را به روش‌های شخصی و جذاب نشان دهید و کاربر خود را در قلب هر تصمیمی که می‌گیرید، نگه دارید.

انواع پرسونا

شخصیت های هدف دار

شخصیت‌های هدف‌دار بر روی هدفی تمرکز می‌کنند که کاربران می‌خواهند هنگام استفاده از محصول به آن برسند. در حقیقت هدف بررسی روند و جریان کاری است که کاربر شما برای دستیابی به اهداف خود در تعامل با محصول یا خدمات شما ترجیح می دهد از آنها استفاده کند.

شخصیت های مبتنی بر نقش

شخصیت‌های مبتنی بر نقش بر نقش کاربر در سازمان تمرکز می‌کنند. ما نه تنها باید نقشی را که کاربران در سازمان ایفا می کنند، بلکه زندگی گسترده تری را نیز در نظر بگیریم. از این رو، شخصیت های مبتنی بر نقش به طور انبوه داده محور هستند، هم از نظر کمی و هم کیفی. بنابراین، این شخصیت ها در تصمیم گیری کمک بسزایی می کنند.

بیشتر بدانید: آموزش مدیریت تجربه مشتری با استاد مهدی سیاح نیا

پرسوناهای جذاب

پرسوناهای جذاب بر خلق پرسوناژهایی تمرکز می کنند که طراحان از آنها استفاده می کنند. ما می توانیم هر دو رویکرد هدف محور و مبتنی بر نقش را تثبیت کنیم. این پرسوناها احساسات کاربر، روانشناسی، سوابق آنها را بررسی می کنند و آنها را با کار مورد نظر مرتبط می کنند. یکی از مشکلات اصلی روش پرسونا، واداشتن شرکت کنندگان به استفاده از آن است.

شخصیت های خیالی

برخلاف سایر شخصیت‌ها، شخصیت‌های خیالی از تحقیقات کاربر بیرون نمی‌آیند. این از تجربه و فرضیات طراحان ناشی می شود. این شخصیت ها می توانند عمیقاً ناقص باشند و تمایل به جانبداری دارند. این شخصیت‌ها کمترین چیزی هستند که می‌توانیم ایجاد کنیم. شخصیت داستانی برگرفته از تحقیقات کاربر (بر خلاف شخصیتهای دیگر) نیست بلکه ناشی از تجربه تیم طراحی UX است. این تیم بر اساس تعاملات گذشته با پایگاه کاربران و محصولات فرضیه هایی را می سازد و تصویری از آنچه که شاید کاربران معمولی از آن استفاده کنند ، ارائه می دهد. شکی نیست که این شخصیتها می توانند به شدت ناقص باشند. اما ممکن است بتوانید از آنها به عنوان یک طرح اولیه نیازهای کاربر استفاده کنید. آنها امکان تعامل زودهنگام با کاربران شما در فرایند طراحی UX را فراهم می کنند ، اما مطمئناً نباید به آنها به عنوان راهنمایی برای توسعه محصولات یا خدمات، اعتماد کرد.

بیشتر بدانید: آموزش نقطه شروع بازاریابی توسط استاد مهدی سیاح نیا

پرسونای مشتری چیست

پرسونای مشتری یک الگو یا مدل مبتنی بر تحقیق از مشتری هدف است. در حقیقت پرسونای مشتری توضیح می‌دهد که مشتری ایده آل شما کیست، زندگی روزمره خود را چگونه می‌گذراند، با چه چالش‌هایی روبرو است و چطور تصمیم می‌گیرد.

پرسونای مخاطب 

پرسونای مخاطب یک پروفایل است که مخاطبین هدف ( یک بیزنس، محصول یا سازمان ) در آن نمایش داده می‌شود. این پروفایل‌ می‌تواند شامل اطلاعاتی شامل سن، مهارت‌ و علایق یک نفر باشد. پرسونای مخاطب یک دید کامل از مخاطبین به شما می‌دهد تا بتوانید با آگاهی بیشتری بازاریابی کنید و بدانید چگونه باید با مخاطبین خود ارتباط و صحبت کنید.

پروژه گرندپارک فردیس

آموزش پرسونا توسط استاد مهدی سیاح نیا

حال که با مفهوم و انواع پرسونا آشنا شده اید بد نیست برای کسب موفقیت بیشتر در شغل خود گام های بلندتری بردارید. در این مطلب 3 ویدئوی آموزشی پرسونا توسط استاد مهدی سیاح نیا برای شما عزیزان فراهم کرده ایم که می توانید با پرداخت مبلغ مشخص شده که اطلاعات آن در بالای صفحه قرار گرفته، ویدئوها را خریداری و از آنها نهایت استفاده را ببرید.