خانه های شمالی بهتر است یا جنوبی ؟

خانه های شمالی بهتر است یا جنوبی ؟

6 فروردین 1401

ملکی

خانه های شمالی بهتر است یا جنوبی ؟

وقتی در جستجوی خانه رویایی خود هستید ، یکی از اولین چیزهایی که مشاور املاک به آن اشاره دارد جهت یک خانه است ، به خصوص اگر رو به شمال باشد. اما، جهت املاک شما در واقع به چه معناست؟ در ادامه این مطلب همه جهت های خانه مانند شمالی و جنوبی شرقی و غربی را مورد بررسی قرار خواهیم داد به شما خواهیم گفت که خانه های شمالی بهتر است یا جنوبی با ما همراه باشید.

خانه های شمالی بهتر است یا جنوبی

هنگام نگاه کردن به خانه برای خرید ، نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که خانه با چه راهی رو به رو است. جنبه آن می تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد ، بنابراین ممکن است به نفع شما باشد که عوامل را در جهت و مخالف جهت های مختلف بسنجید. و به یاد داشته باشید ، بعداً نمی توانید خانه خود را تغییر دهید! حال می خواهیم بدانیم خانه های شمالی بهتر است یا جنوبی ؟

قديميی ترها و مسن ‌ترها خانه‌های شمالی را بيشتر دوست دارند و وقتی برای خريد خانه مراجعه مي‌کنند به ما می گويند شمالی باشد. علت اين انتخاب از دو جنبه قابل طرح است. يکی اينکه نور بيشتری به خصوص در آشپزخانه و پذيرايی دارند و ديگری که اهميت آن بيشتر است امنيت خانه های شمالی است. اين خانه‌ها به خاطر ديدی خوبی که ساکنان آن به حياط و ورودی دارند از دزدی در امان هستند و اغلب جرم و جنايت در اين خانه‌ها کمتر از خانه‌های جنوبي است.

خانه های رو به شمال

یکی از خصوصیات خانه رو به شمال یا شمال شرقی این است که مستقیم ترین نور خورشید را در طول روز دریافت می کنند ، به ویژه در زمستان که خورشید در کمترین حد خود قرار دارد. در مناطق شهری که نور خورشید در درجه اول قرار دارد ، این می تواند دنیایی از تغییرات را ایجاد کند.

مدل خانه های شمالی

ازلحاظ نورگیر بودن، ساختمان‌های شمالی از وضعیت به‌ مراتب بهتری نسبت به ساختمان‌های جنوبی برخوردار هستند. با این ‌حال در آپارتمان‌ های شمالی که به ‌صورت واحدی ساخته می‌شود در هر طبقه دو نوع واحد وجود دارد که برخی روبه حیاط هستند و نورگیری بسیار مناسبی دارند و برخی نیز هیچ دیدی به حیاط ندارند و پنجره‌ی آن‌ها در سمت دیگر ساختمان قرار می‌گیرد که نورگیری مناسبی ندارند.

وبسایت آقای املاک گزینه های بسیار زیادی را برای انتخاب خرید یا اجاره خانه به شما ارائه می دهد. با ورود به وبسایت آقای املاک می توانید به جدیدترین آگهی های خرید و فروش یا رهن و اجاره آپارتمان در سراسر نقاط کشور دسترسی داشته باشید.

خرید خانه در تهران

مزایای خانه های شمالی چیست

مزایای خانه های شمالی

بسیاری از مردم و ( مشاوران املاک) در مورد نکات مثبت یک خانه رو به شمال شگفت زده می شوند. املاک رو به شمال و همچنین آنهایی که رو به شمال شرق هستند ، حتی در زمستان که روزها کوتاه هستند و گرمای خورشید در درجه اول درجه اول قرار می گیرد ، در طول روز از نور مستقیم خورشید برخوردارند. همچنین برای خرید باغ ، به دنبال باغی باشید که رو به شمال ، یا شمال غرب ، یا شمال شرق باشد. برخی خانه ها هستند که ویژگی خانه های شمالی و جنوبی را با هم دارند که به اصطلاح دوکله میگویند یعنی از دو سمت درب ورودی دارند مثلا ازدر سمت کوچه  ابتدا وارد حیاط می  شوید (شمالی) و از در سمت خیابان وارد  بنا (جنوبی) می شوید

بیشتر بخوانید: مناسب ترین طبقه ساختمان برای زندگی

خانه های رو به جنوب

خانه های رو به جنوب اصلاً نور خورشید زیادی دریافت نمی کنند. احتمالاً خانه شما تاریک خواهد بود . از باغی در پشت خانه خود که رو به جنوب یا جنوب غربی یا جنوب شرقی است اجتناب کنید. احتمالاً نشستن در باغ شما خوشایند نخواهد بود. و فقط تعداد کمی از گیاهان رشد می کنند ، به خصوص اگر باغ کوچک باشد و همه می توانند در سایه خانه شما باشند!

مدل خانه جنوبی

همانطور که گفتیم شما از منظر جنوبی اصلاً نور خورشید دریافت نخواهید کرد. بدون مدیریت دقیق خانه شما به احتمال زیاد تاریک خواهد بود و تراکم به یک مسئله بالقوه تبدیل می شود. به عنوان مثال ، اگر چشم انداز آب به جنوب دارید ، می خواهید مصالحه ای را بیابید ، بنابراین نگاه کنید که چگونه می توانید نور را از سمت شمال عبور دهید. نکته: قرار دادن پنجره های سخاوتمندانه در پشت خانه یا نصب پنجره های سقفی از طریق خانه می تواند اثرات جنبه های خاصی را کاهش دهد.

خانه های رو به شرق

خانه های رو به شرق ممکن است از طلوع و خورشید کامل صبح لذت ببرند ، اما این کار تا ظهر تمام می شود. در تابستان ، صبح ها می توانند به طرز ناخوشایندی گرم شوند و در زمستان شما اصلاً گرمای زیادی از خورشید دریافت نمی کنید. اما به یاد داشته باشید ، اگر در یک منطقه ساخته شده هستید ، به هر حال ممکن است نور زیادی دریافت نکنید ، بنابراین این بستگی به نحوه مدیریت نور دریافتی شما دارد. در اینجا یک معمار می تواند کمک کند!

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در املاک ؛ ملک اداری بهتر است یا اداری؟

خانه های رو به غرب

بدترین گزینه از منظر خانه ای است که رو به غرب باشد. از آنجا که خورشید در غرب غروب می کند ، نور آن بسیار کم می آید. این امر می تواند شدید باشد ، به ویژه در تابستان. خانه های رو به غرب (حتی بیشتر آپارتمان ها) از نظر جنبه ، جایزه غنیمت دریافت می کنند. آفتاب بعد از ظهر تقریباً با زاویه افقی می آید و می تواند شدید باشد ، به ویژه هنگامی که از آب منعکس می شود ، که می تواند تابستانی بسیار ناراحت کننده را ایجاد کند.

مدیریت خورشید از زاویه پایین بسیار دشوار است زیرا اکثر سایبان ها و وسایل سایه برای جلوگیری از نفوذ نور خورشید از بالا طراحی شده اند. بنابراین بهتر است از جنبه غربی اجتناب شود ، اما اگر مصمم هستید ، فقط مطمئن شوید که یک معمار خوب می شناسید.

تفاوت خانه های شمالی و جنوبی ساختمان

پیش خرید آپارتمان در تهران

خانه شرقی غربی بهتر است یا شمالی جنوبی

همچنین ساختمان‌های غربی-شرقی نیز وجود دارند که بر اساس موقعیت خیابان و کوچه شکل‌ گرفته‌  اند. اگر دو ردیف از ساختمان‌ هایی که در کوچه یا خیابان وجود دارند را در نظر بگیرید و موقعیت خود را در آن کوچه یا خیابان فرض کنید به‌نحوی‌ که دید شما رو به شمال جغرافیایی باشد، در این صورت روبه‌روی شما امتداد کوچه یا خیابان خواهد بود(شمال) و پشت سر شما نیز امتداد دیگری از کوچه و خیابان هست(جنوب) و فقط در سمت راست و چپ ما ساختمان وجود دارد که به این نوع از ساختمان‌ها به ترتیب ساختمان شرقی و غربی می‌گویند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید ویلا ؛ با رعایت این نکات بهترین گزینه را انتخاب کنید!

تشخیص شمالی جنوبی بودن ساختمان

خب! حالا شما مالک هستید و اکنون جهت دارید. با شکار خانه خود بهترین ها را در اختیار دارید! هنگام مشاهده خانه ها از قطب نما استفاده کنید. سپس حتی اگر نمی توانید حس کنید که در چه مسیری قرار دارید ، می توانید با کمک قطب نما مطمئن شوید.

معرفی وبسایت و اپلیکیشن آقای املاک

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در کشور شناخته شده توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت اطلاعات بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 1
  • Nima
    4 خرداد 1401
    با درود سپاس از تهیه مقاله سودمند. برای ساخت کدوم جهت از همه بهتر هست و نیاز به تامین نور طبق ضوابط شهرداری ندارد؟
    ادمین آقای املاک
    4 خرداد 1401
    سلام و عرض ادب خدمت کاربر گرامی آقای املاک این موضوع کاملا به موقعیت زمینی که قراره در اون ساخت و ساز بشه بستگی داره به عنوان مثال اگه بر خونه کم باشه واحدها شمالی و جنوبی میشه که واحدهای شمالی پشت به آفتاب قرار می گیره اما اگه بر خونه زیاد باشه شرقی غربی بسازین بهتره چون واحدها آفتاب گیر میشه.