مراحل انتقال سند تک برگ ؛از هزینه ها تا مدارک مورد نیاز

مراحل انتقال سند تک برگ ؛از هزینه ها تا مدارک مورد نیاز

مراحل انتقال سند تک برگ ؛از هزینه ها تا مدارک مورد نیاز

تصور کنید خانه‌ای را خریده‌اید، همه چیز طبق روال پیش رفته، پول را پرداخت کرده‌اید، کلید را تحویل گرفته‌اید و حتی وسایلتان را هم چیده‌اید. اما یک روز با فردی روبه‌رو می‌شوید که ادعا می‌کند این ملک هنوز به نام اوست! سردرگم و نگران، به سند ملک نگاه می‌کنید و تازه متوجه می‌شوید که بدون طی کردن مراحل قانونی انتقال سند، از نظر قانون هنوز مالک واقعی نیستید. اینجاست که اهمیت سند تک‌برگ مشخص می‌شود! این سند نه‌تنها مالکیت قطعی شما را ثابت می‌کند، بلکه جلوی هرگونه ادعای احتمالی را می‌گیرد. اما انتقال سند تک‌ برگ چه مراحلی دارد؟ چگونه می‌توان از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری کرد؟ در این مقاله، گام‌به‌گام شما را با این روند آشنا می‌کنیم تا مطمئن شوید که خانه جدیدتان، واقعا مال شماست!

فهرست مطالب

سند تک برگ چیست

مراحل انتقال سند تک برگ

مدت زمان انتقال سند تک برگ

هزینه انتقال سند تک برگ

مدارک لازم برای انتقال سند تک برگ

مراحل انتقال سند تک برگی ملک با وکالت

عنوانتوضیحات
تعریف سند تک برگسند رسمی الکترونیکی که از سال ۱۳۹۰ جایگزین سند منگوله‌دار شده و دارای شناسه یکتا، کد جام و هولوگرام است
مراحل اصلی انتقال۱. استعلام الکترونیکی ملک ۲. تنظیم مبایعه‌نامه ۳. اخذ کد رهگیری ۴. تسویه حساب‌های مربوطه ۵. مراجعه به دفتر اسناد رسمی
مدت زمان انتقال• تعویض سند منگوله‌دار به تک برگ: حدود ۵۰ روز
• انتقال به مالک جدید: حدود ۳۰ روز
مدارک ضروری• اصل سند تک برگ • مبایعه‌نامه • مدارک هویتی طرفین • پایان کار ملک • مدارک عدم خلافی • صورتجلسه تفکیکی • کد پستی ملک

سند تک برگ چیست

 یکی از انواع سند ملکی، سند تک یرگ است. سند تک برگ، سند رسمی است که در دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر می شود. این نوع سند از سال 1390 تا به امروز جانشین سند منگوله دار شده‌ است. سند تک برگ به شیوه الکترونیکی فرستاده شده و هر بار که ملک به فروش برود، سندی مجدد برای خریدار صادر می‌گردد. سند تک برگ رسمی یکی از ارزشمندترین اسناد مالکیت به حساب می آیند که کم و بیش غیرقابل جعل هستند چرا که دارای شناسه یکتا، کد جام و هولوگرام می‌باشند. سند تک برگ در قیاس با سندهای قدیمی، معتبرتر، واضح و غیرقابل دست خورده شدن هستند. امروزه ساختمان‌ هایی که ساخته می شوند؛ همگی دارای سند تک برگ می باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع وام مسکن و شرایط دریافت آن

قیمت گذاری آنلاین آپارتمان آقای املاک

مراحل انتقال سند تک برگ

یکی از مهم ترین مراحل خرید و فروش ملک به انتقال سند تک برگ تعلق دارد. این نوع سند، تملک قطعی ملک را به نام خریدار جدید درج کرده و به عنوان یک مدرک قانونی در تمام مراجع موثق است. از آنجایی که این فرایند دارای پیچیدگی های حقوقی و اداری متعددی می باشد، اطمینان به یک وکیل ملکی یا وکیلی در حوزه املاک و مستغلات می تواند از رویداد مشکلات احتمالی پیشگیری کند. انتقال سند تک برگ چند مرحله کلیدی دارد. در اولین مرحله، باید فروشنده و خریدار از شرایط قانونی و حقوقی ملک آگاهی داشته باشند. به عنوان مثال مواردی از قبیل، تجسس واقعیت اطلاعات ثبت شده در سند، یقین از نبود بدهی های عقب افتاده و وارسی دیگر تعهدات حقوقی و...

در این مرحله وکیل ملک می تواند با توجه به تجربه و دانش حقوقی خود، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. یکی از نکات بسیار مهم در زمان انتقال سند تک برگ، استعلام های قانونی مرتبط با ملک است. وکیل ملک یا وکیل املاک و مستغلات با اخذ استعلام های مورد نیاز، می تواند از صحت و واقعیت اطلاعات ملک مطمئن شود. استعلام هایی مانند؛ بدهی های مالیاتی، تجسس شرایط مالکیت و اطمینان از نبود مشکلات قانونی ملک و...

همچنین وکیل می تواند در رابطه با تهیه و تنظیم قراردادهای مربوط به انتقال سند تک برگ؛ مانند مبایعه نامه، نقش بسیار مهمی داشته باشد این نوع قراردادها باید به شیوه ای ترتیب داده شوند که حقوق و تعهدات طرفین معامله به شکل واضح و قانونی تعیین گردد. به همین منظور، وجود یک وکیل در این مراحل می تواند از بروز مشکلات حقوقی در آینده پیشگیری کند.

در مجموع مراحل انتقال سند تک برگ به دفتر اسناد رسمی و ثبت رسمی انتقال مالکیت منتهی می شود. در اینجا وکیل ملک با بررسی مدارک و اسناد مورد نیاز می تواند از صحت و کامل بودن آن ها مطمئن شده و انتقال سند تک برگ را به خوبی انجام دهد. با این تفاسیر باید گفت که بهره مندی از یک وکیل ثبت اسناد و املاک در کل مراحل انتقال سند تک برگ ، نه تنها موجب راحتی در امور کارها شده، بلکه از بروز مشکلات حقوقی و مالی در آینده پیشگیری می کند. به صورت خلاصه مراحل انتقال سند تک برگ به شرح زیر می باشد:

  • استعلام الکترونیکی ملک
  • اجرا معامله بعد از موافقت و تنظیم مبایعه نامه
  • درج معامله در سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور و اخذ کد رهگیری
  • تسویه حساب های مرتبط به ملک از سوی فروشنده
  • رجوع به دفتر اسناد رسمی و اجرایی کردن انتقال سند

بیشتر بخوانید: شرایط گرفتن وام مسکن با سند خانه

مدت زمان انتقال سند تک برگ

مدت زمان انتقال سند تک برگ نسبت به شهر و منطقه‌ ای که ملک در آن واقع شده، متفاوت می باشد؛ اما در مجموع مدت زمان تعویض سند به شرح زیر باشد:

  • هنگامی که سند منگوله دار با سند تک برگی معاوضه می‌شود، تقریباد 50 روز طول می کشد تا سند جدید صادر شود.
  • در صورت تعویض سند به دلیل نقل و انتقال و صدور برای مالک جدید ، تقریبا 30 روز به طول می انجامد.

پس از آنکه سند مهیا شد، به اداره پست واگذار می‌شود. اگر در زمان کامل شدن درخواست، این موضوع درج شده باشد که شخص دیگری نیز می‌تواند سند را تحویل بگیرد، این اقدام صورت خواهد گرفت . اما اگر ذکر شده باشد که تنها مالک می‌تواند آن را تحویل بگیرد، الزامی است که مالک در هنگام تحویل حضور فیزیکی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سند تعاونی ملک، از نحوه معامله تا نحوه انتقال آن

هزینه انتقال سند تک برگ

به طور کلی در ثبت خرید و فروش سیستم سراسری؛آژانس املاک، نیم درصد ارزش ملک را از دو طرف معامله می‌گیرد.
فروشنده باید هزینه‌ای به شهرداری در قبال خلافی، نوسازی و پسماند بدهد.
دارایی هزینه نقل‌ و انتقال را دریافت می کند اگر ملک در گذشته اجاره رفته باشد، دارایی نیز مالیات‌ بر اجاره را می‌گیرد.
هزینه دفترخانه (حق التحریر)، به شکل مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. این هزینه تقریبا حدود ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان می باشد.

مدارک لازم برای انتقال سند تک برگ

مدارک لازم برای انتقال سند تک برگ به شرح زیر می باشد:

  • اصل سند تک برگ ملک
  • اصل یا کپی برای اصل شده مبایعه نامه ای که در آژانس یا در هر مکان دیگری، تنظیم و توسط طرفین امضا شده است
  • مدارک ماهیت خریدار و فروشنده و کپی آن ها
  • مدارک مرتبط به پایان کار ملک
  • مدارک نبود خلافی ملک
  • مدارک مربوط به صورت جلسه تفکیکی زمین، ملک و….
  • مدارک مرتبط با اطلاعات کد پستی ملک معامله شده
  • برگه الزام به انجام تعهد

مراحل انتقال سند تک برگی ملک با وکالت

مراحل انتقال سند تک برگی ملک با وکالت پیچیدگی های مربوط به خود را دارد که باید در مقررات و تمامی مراحل دقت شود. بهتر است شما با کمک یک وکیل حرفه‌ ای، مراحل انتقال سند تک برگی ملک با وکالت را انجام دهید تا با خیال راحت مالکیت ملک خود را تغییر دهید. در رابطه با مراحل انتقال سند تک برگی ملک با وکالت باید بگوییم وکیل، با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز مانند؛ وکالتنامه رسمی و محضری که از سوی موکل به وی داده شده است در وقت تعیین شده در مبایعه نامه یا هر زمانی که مورد توافق طرفین معامله بوده است در دفترخانه حاضر شده و بعد از طی مراحل انتقال مالکیت و ثبت آن، درخواست صدور سند تک برگی به نام موکل خود را دارا باشد.