سند ملک تفکیکی ؛از مرحل صدور تا هزینه و مدارک مورد نیاز
25 آذر 1403
ملکی
در این مطلب از وبلاگ آقای املاک ما به معرفی کامل سند ملک تفکیکی از مراحل صدور و نتظیم صورتمجلس یا صورتجلسه سند تفکیک آپارتمان تا هزینه و مدارک مورد نیاز جهت صدور سند تفکیکی ملک پرداخته ایم.
فهرست مطالب
مدارک لازم برای صدور سند تفکیکی ملک
نتظیم صورتمجلس یا صورتجلسه سند تفکیک آپارتمان
چرا صورتجلسه برای سند تفکیک اهمیت دارد؟
سند ملکی تفکیکی چیست
سند ملکی تفکیکی چیست ؟ این سوالیست که بسیاری از افراد پیش از دریافت این نوع سند از خود می پرسند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سند تفکیکی به سندی اطلاق می شود که بعد از توزیع کردن یک ملک به قطعات کوچکتر، برای هر کدام از قطعات فرستاده می شود. این نوع از سند به طور معمول هنگامی لازم می شود که صاحب یک زمین یا قطعه بزرگ، می خواهد آن را به قسمت های کوچکتر توزیع کند و به نوعی هر قسمت را به صورت مستقل به فروش برساند و یا به نام شخص دیگری بزند.
به تعبیر دیگر هنگامی که دو یا چندین نفر در ملکی سهیم باشند و بر اساس سند از هم جدا شده باشند را سند تفکیکی می گویند. باید یادآور شد که برای اخذ سند تفکییکی، باید صورتمجلس تفکیکی آپارتمان یا زمین وجود داشته باشد. در حقیقت زمانیکه ملک پس از ثبت در دفتر اسناد رسمی به قطعات کوچکتر تفکیک شود ، زمانی که که صاحب یا افراد سهیم در ملک درخواست تفکیک بدهند ، اداره ثبت بر اساس صورتمجلس تفکیکی به میزان سهم هر یک از مالکین به صدور سند ملکی تفکیکی اقدام می نماید . شایان به ذکر است که در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و مشخص شدن مساحت آن در سند تفکیکی، حدود عرصه و اعیان تعیین می شود و تنها بخش های خصوصی، محاسبه می شود.
مراحل صدور سند تفکیکی
در این قسمت خواهیم گفت که جهت دریافت سند تفکیکی باید چه مراحلی را طی کرد. در ابتدا باید گفت متقاضی یا متقاضیان برای اخذ سند تفکیکی باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی رجوع کرده و برگه سند تفکیکی همراه با نقشههای مربوط را دریافت نمایند. مالک یا مالکین با معرفینامه دریافتی از سوی دفتر اسناد رسمی و نقشههای تفکیکی ضمیمه آن به اداره ثبت اسناد و املاک به محل وقوع ملک رجوع میکنند. سپس اداره ثبت اسناد و املاک کشور، متقاضی یا تقاضیان را به شهرداری معرفی مینمایند. مالک یا مالکین برگههایی که از اداره ثبت اسناد و املاک دریافت کرده اند را همراه با سند مالکیت به شهرداری ارسال میکنند.
در شهرداری متقاضی یا متقاضیان باید به دبیرخانه رجوع کرده و همچنین مدارک شناسایی خود را ارائه دهند. در ادامه فرمی تحت عنوان استعلام مخصوص در دبیرخانه شهرداری باید تبه واسطه مالک یا مالکین پر شود. بعد از پر کردن فرم، دبیرخانه درخواست را درج و کد رهگیری به منظور پیگیری به متقاضیان ارائه میدهد. در مرحله بعد متقاضیان باید به شهرسازی رجوع کرده و زمان بازدید جهت ملک بگیرند. بعد از بازدید کارشناس فنی از ملک، پاسخ استعلام درخواستی از سوی متقاضیان مخابره میشود. در استعلام مربوطه به سند تفکیکی، کاربری و حد تعریض تعیین میشود.
در صورتی که جواب استعلام به تعریض وجود داشته باشد، پرونده تفکیک سند ملکی به بخش حقوقی واگذار میگردد. مالک یا مالکین صدور سند تفکیکی در اینجا باید فرم مرتبط را پر و به بخش حقوقی عرضه کنند. الزامی است که متقاضی یا متقاضیان سند تفکیک ملکی طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند تا به موجب آن به واسطه کمیسیون خدمات شهرسازی وارسی شود. بعد از سپری شدن این فرایند، متقاضیان می بایست به سازمان نظام مهندسی رجوع کرده و نقشه تفکیکی را کسب کنند. بعد از اخذ نقشه تفکیکی از سوی سازمان نظام مهندسی، باید متقاضیان به شهرسازی رجوع کرده و درخواست کنترل پایانی نقشه را بدهند. در اینجا شهرسازی بعد از تأیید، نقشه را به بخش درآمد ارسال می کند.
در این فرایند متقاضیان صدور سند تفکیکی می بایست به پرداخت عوارض تفکیک به شهرسازی اقدام کنند. در مرحله پایانی الزامی است بعد از ارسال شدن پاسخ، مدارک مورد نیاز تکمیل شود. متقاضیان سند تفکیکی ملک در پایان به اداره ثبت اسناد و املاک به منظور تفکیک سند مالکیت و اخذ صورتمجلس تفکیکی رجوع میکنند.
مدارک لازم برای صدور سند تفکیکی ملک
مدارک لازم برای صدور سند تفکیکی ملک به شرح زیر می باشد:
- اصل و کپی سند مالکیت
- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
- نقشه ثبتی ملک
- گواهی عدم خلاف شهرداری
نتظیم صورتمجلس یا صورتجلسه سند تفکیک آپارتمان
در هنگام تفکیک سند ملکی حتما با واژه «صورتمجلس تفکیکی» روبه رو خواهید شد. باید به این نکته اشاره کرد که صورتمجلس تفکیکی به واسطه اداره ثبت اسناد و املاک کشور مهیا میشود. مهیا شدن صورتمجلس تفکیکی بعد از پایان کار ملک و با ارائه گواهی پایان کار از سوی مالک یا مالکین سند تفکیکی انجام می پذیرد. آغاز فرایند بیرون آمدن از شراکت، تفکیک سند ملکی و پیشنیاز دریافت تقسیمنامه، یعنی تنظیم صورتمجلس تفکیکی ملک. در صورتمجلس تفکیکی محدوده چهار جهت جغرافیایی ملک یا واحد مورد نظر و بیان مساحتها انجام می شود. بعد از تعیین حدود اربعه ملک و مساحت واحدها هر یک از آنها شماره پلاک مجزایی دریافت و در صورتمجلس تفکیکی ثبت می شود.
نکته قابل توجه این است که بعد از اخذ صورتمجلس تفکیکی از سوی مالک یا مالکین ، هیچ یک صاحب سند شش دانگ نیستند. به عنوا مثال اگر مالک یک نفر باشد واضح است که خود صاحب کامل و شش دانگ واحدهای ذکر شده در صورتمجلس تفکیکی می باشد. اما اگر مالک بیشتر از یک نفر باشد و یک نفر دو دانگ از شش دانگ را مالک باشد، در صورتمجلس تفکیکی نیز در هر واحد، مالک دو دانگ می باشد. به تعبیری دیگر در صورتمجلس تفکیکی مالکیت خصوصی و شش دانگ فراهم نمیشود، تنها ملک به واحدها یا زمینهای جدا از هم تقسیم میشود.
بعد از پایان پروژه ساخت و دریافت گواهی پایان کار آپارتمان، مالک یا مالکین به دفتر اسناد رسمی رجوع می کنند تا خواست خود را به اداره ثبت اسناد و املاک کشور محل وقوع ملک برسانند. در ادامه اداره ثبت اسناد و املاک کشور برای وارسی استعلام عدم بازداشت آپارتمان حکم میدهد. اگر سند بازداشت نباشد به حکم اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع آپارتمان بازبینی میشود. در پایان حکم اخذ سند تفکیکی آپارتمان از سوی اداره ثبت اسناد و املاک داده میشود.
چرا صورتجلسه برای سند تفکیک اهمیت دارد؟
اما چرا صورتجلسه برای سند تفکیک اهمیت دارد؟ برای فهم لزوم دریافت صورتمجلس تفکیکی باید باید یادآور شد که تفکیک سند ملکی نبودن صورتمجلس تفکیکی به معنای عدم دریافت سند تفکیکی است. در حقیقت باید گفت که اخذ صورتمجلس تفکیکی به عنوان اولین گام در تفکیک سند ملکی و دریافت سند تفکیکی توسط متقاضی و متقاصیان، بسیار حائز اهمیت می باشدد و از آن استفاده ویژهای میشود.
هزینه تفکیک سند ملکی
هزینه تفکیک سند ملکی با توجه به قیمت ارزش معاملات در همان روزی که درخواست سند تفکیکی به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه میشود، تعیین میگردد. در واقع در رابطه با هزینه تفکیک سند ملکی نمیتوان نرخ ثابتی را مشخص کرد.