نورپردازی نمای ساختمان ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید

نورپردازی نمای ساختمان ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید

27 اردیبهشت 1402

معماری

نورپردازی نمای ساختمان ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید

در این مقاله شما را با انواع، اهمیت و مزایای نورپردازی نمای ساختمان آشنا خواهیم کرد. لطفا با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

اهمیت نورپردازی نما

انواع نورپردازی نمای ساختمان

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

مزایای نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان 

نمای ساختمان به طور معمول به عنوان ویترین یک ساختمان شناخته می شوند. از نظر معماری، نمای یک ساختمان یکی از مهمترین عناصر طراحی خارجی به شما می رود زیرا تا حد زیادی احساس کلی سازه را تعیین می کنند. بعلاوه، آنها از نظر انتقال نور، عملکرد صوتی و بازده انرژی ساختمان نقشی اساسی دارند. نماها در دستیابی به زیبایی های برتر تأثیر می گذارند و در اینجاست که نورپردازی نما به کار می رود.

نورپردازی نماها با چراغ می تواند یک ساختمان خسته کننده را به یک چشم نواز واقعی تبدیل کند زیرا معماری ساختمان را برجسته می کند و همچنین بر ویژگی های اصلی ساختمان تأکید می کند. به گفته کارشناسان، ساختمانهای با نور و ظرافت برجسته شده باعث بهبود محیط اطراف می شوند. نورپردازی مناسب نما اولین برداشت عالی از ساختمان را ایجاد می کند و از طرفی مشتریان را به خود جلب می کند.

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی به اندازه طراحی نمای ساختمان مهم است چرا که نورپردازی باعث می شود ساختمان در شب نیز مانند روز پر جنب و جوش، پویا و موثر دیده شود. توجه داشته باشید که نورپردازی نباید خیلی خیره کننده باشد، یعنی ابتدا خود ساختمان برای بیننده و سپس نورپردازی آن قابل رویت باشد. 

در عصر تکنولوژی امروز، اصول و اهمیت نورپردازی نمای ساختمان و کیفیت این سیستم بسیار مهم و با ارزش است. اخیرا در پروژه های نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی از پروژکتورهای ال ای دی استفاده می شود.

ساختار بسیار بادوام و پایدار این پروژکتورها از مهمترین مزیت های آن به شمار می رود یکی از دلایل این استحکام و دوام استفاده از ال ای دی پاور با کیفیت بالا در ساخت آن است. راندمان الکتریکی بالا، حجم نور خروجی بهینه، محدوده انتقال نور قابل تنظیم و مصرف انرژی بسیار کم، همه و همه از مزایای پروژکتورهای ال ای دی برای نورپردازی نمای ساختمان مسکونی به حساب می آید.

بیشتر بدانید: شیشه ساختمان ؛‌با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید!

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی عکس

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

نمای یک ساختمان چه مدرن و چه تاریخی یکی از مهمترین جنبه های طراحی معماری محسوب می شود و عوامل مختلفی را از هویت ریشه دار یک ساختمان گرفته تا اولین تأثیر طراح روی ساکنان و بازدیدکنندگان حاکم می کند. نمای ساختمان های مدرن گاهی نیاز به تکنیک های متفاوتی از ساختمان های کلاسیک دارد. در دنیای مدرن معماری ، نماها به یک ویترین مهم از فناوری ، نام تجاری ، هویت صاحبان ، طراحان و توسعه دهندگان ساختمان تبدیل شده اند. نور و معماری فضایل جدایی ناپذیر فضاهای ساخته شده و ساخته نشده است.

نور در تجربه معماری از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است، چرا که بدون نور نمی توان فرم را تجربه کرد. بسیاری از معماران بزرگ این رابطه درهم تنیده را از طریق تئوری ها و پروژه های واقعی از جمله لوکوربوزیه ، لوئیس کان ، بی وی دوشی ، راج رووال ، چارلز کوره و بسیاری دیگر مورد تأکید قرار داده اند.

اهمیت نورپردازی نما

نورپردازی نمایی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد در درجه اول به برجسته سازی ویژگی های اصلی ساختمان کمک می کند. علاوه بر این ، می توان از آن برای افزودن احساس هنری به فضای خارجی با سایه استفاده کرد. به گفته برترین تولیدکنندگان روشنایی تجاری ، برجسته سازی باعث دیده شدن بیشتر ساختمان می شود در حالی که با طراحی سایه ای نتایج کاملا متفاوتی ارائه می شود. در طراحی سایه ، چراغ ها برای روشن کردن پس زمینه در پشت یک شی قرار می گیرند.

بیشتر بدانید: خانه های پیش ساخته ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید !

طرح‌های نورپردازی بر درک نما و محیط اطراف و همچنین فضاهای شهری مانند پارک‌ها، پیاده‌روها و پارکینگ‌ها تأثیر می‌گذارد که مردم را رغبت به دیدن آن می‌کند. دلایل مختلفی برای اهمیت نورپردازی معماری وجود دارد. علاوه بر زیبایی شناسی ایمنی و امنیت ساختمان را افزایش می دهد. معماران و طراحان نور برخلاف گذشته با هم کار می کنند تا چیزی بیش از یک ساختمان زیبا و کاربردی ایجاد کنند.

بعلاوه ، بسیاری از کارشناسان معماری نیز از نورپردازی ستونها برای افزودن یک کنتراست ساده یا برجسته ساختن شی برای تبدیل آن به مرکز جذب؛ استفاده می کنند. در همین رابطه وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در زمینه ثبت و ارائه رایگان آگهی املاک و مشاغل مرتبط با ساختمان در ایران شناخته شده است توانسته صفر تا صد نیازهای ساختمانی را با ابزارهای مختلف در جهت تسهیل و تسریع معاملات ملکی برآورده کند. اگر شغلتان مربوط به کارهای ساختمان است می توانید تخصص خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

پروژه میلینیوم محمودآباد

قیمت نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی نمای ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، عواملی مانند حق‌الزحمه طراح یا گروه معماری ، هزینه تجهیزات و ادوات لازم برای اجرای طرح ،هزینه نصب و راه‌اندازی نورپردازی‌های نمای ساختمان و... بنابر نوع کاربری ساختمان می ‌تواند تعیین‌کننده قیمت نورپردازی نمای ساختمان باشد.

قیمت نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی نمای ساختمان به برنامه ریزی و زمانبندی نیاز دارد. به طور کلی تعیین قیمت نورپردازی مخفی به توافق بین کارفرما و نورپرداز بر سر طراحی نورپردازی بستگی دارد. افرادی که قصد طراحی ساختمان را دارند، اهمیت ویژه‌ای به قیمت نورپردازی نمای ساختمان می ‌دهند و در تلاشند تا متوجه شوند که این برآورد هزینه‌ها در نورپردازی نمای ساختمان به چه صورت انجام می‌ گیرد.

انواع نورپردازی نمای ساختمان

نقشه های معماری مدرن با طراحی های متنوعی از نما تزیین شده و نورپردازی به آن شور و حال می بخشد. به گفته تولیدکنندگان برجسته روشنایی صنعتی ، ممکن است طراحی نما در صورت روشن شدن با نور طبیعی یا نور مصنوعی در طول شب، از نظر شکل یا طرح متفاوت باشد. با تغییر مداوم جهت نور، این حالت در طول روز تغییر می کند.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ساختمان ؛آشنایی با ویژگی، مزایا و کاربرد آنها

برخی از انواع نما و پیشنهادات روشنایی عبارتند از:

۱. نماهای جامد: نمای جامد به سطح صاف دیوار و بدون بافت گفته می شود. این نماها اساساً تحت تأثیر شرایط نوری طبیعی (نور خورشید) قرار دارند. با این وجود می توان سطوح بزرگ و یکنواخت را با ساختار مشخص و الگوهای نوری تهیه کرد.

۲. نماهای عمودی تقسیم شده: توسعه دهندگان می توانند از پرتوهای باریک نور برای تشدید تقسیم عمودی استفاده کنند. آنها همچنین می توانند ترکیبی از چراغ های بالا و چراغ های پایین را برای تقویت نما در نظر بگیرند.

۳. نماهای افقی تقسیم شده: تقسیمات افقی می توانند سایه های طولانی و سنگینی را در نمای ساختمان ایجاد کنند. با این حال ، با افزایش میزان جابجایی چراغ از نما می توان این میزان را کاهش داد.

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

در دنیای امروز، روشنایی نمای ساختمان و کیفیت این سیستم در توزیع نور در صنعت ساختمان از ارزش بالایی برخوردار است. امروزه در بیشتر پروژه های نمای ساختمانی از پروژکتورهای LED (ال ای دی) استفاده می شود. یکی از مهمترین مزایای نورپردازی نمای ساختمان ساختار بسیار بادوام و پایدار آن است. همچنین یکی از دلایل استحکام و مقاومت این پرژکتورها استفاده از LED با کیفیت می باشد.

بازده الکتریکی بالا، حجم مناسب نور خروجی، مصرف برق بسیار کم ، همگی از مزایای پروژکتورهای LED برای نورپردازی نمای ساختمان به شمار می روند. در چند سال گذشته به ویژه در ده سال اخیر ، استفاده از روشنایی نمای ساختمان مسکونی افزایش پیدا کرده و طرفداران و علاقه مندان زیادی را در داخل و حتی در خارج از ایران جذب خود کرده است.

از دیگر انواع لامپ نورپردازی مای ساختمان عبارتند از:

  • لامپ زمینی یا دفنی
  • لامپ‌های وال واشر
  • ریسه‌های خطی
  • جت لایت
  • لامپ‌های نور افکن یا پروژکتورها

بیشتر بدانید: تعویض پریز برق ؛ خوتان دست به کار شوید!

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

مزایای نورپردازی نمای ساختمان

همانطور که گفتیم استفاده از نورپردازی نما طی چند سال اخیر میان مردم محبوبیت پیدا کرده است. این یک فناوری نوآورانه است که برای جلب توجه در بیرون از خانه استفاده می شود. این چراغ ها را می توان به طور حرفه ای نصب کرد تا محتاطانه ، بدون مانع و دقت کامل در روشنایی ساختمان ها فراهم شود. همچنین می توانید از این چراغ ها متناسب با نیازهای خاص خود استفاده کنید.  

در اینجا ۵ مزیت استفاده از نورپردازی نما برای ارتقا ساختمان ، پل یا سازه های دیگر آورده شده است:

۱. سازگار با محیط زیست و کم هزینه

چراغ های نما از لامپ های LED استفاده می کنند. این بدان معنی است که آنها در مقایسه با گزینه های فلورسنت ، هالوژن یا رشته ای انرژی کمتری مصرف می کنند. استفاده از این لامپ ها ارزان بوده و سازگار با محیط زیست هستند. علاوه بر این ، آنها با استفاده از فن آوری مدرن ساخته شده اند و می توانند نور را برای زندگی طولانی تر فراهم کنند.

۲.حجم بالای خروجی نور

این لامپ ها توانایی زیادی در انتشار نور بیشتر دارند و از این طریق در مقایسه با انواع دیگر سیستم های روشنایی ، طیف وسیعی از نمایش را ایجاد می کنند. خروجی لامپهای LED بیشتر است. این بدان معناست که می توان از چند لامپ برای روشنایی یک سازه استفاده کرد. علاوه بر این ، این لامپ ها هزینه نگهداری پایین و هزینه اولیه دارند.

بیشتر بدانید: مدل جدید لوستر ؛۶ لوستر زیبا که فضای داخلی پر زرق و برق ایجاد می کند

۳.کیفیت بالا

این لامپ ها وضوح بیشتری می دهند. آنها دارای یک خروجی بسیار با کیفیت بالا هستند. علاوه بر این ، این چراغ ها برای محیط های بیرونی عالی و مقاوم هستند.

۴.طول عمر بالا

طول عمر چراغ های LED طولانی است. این بدان معناست که شما در مقایسه با نورهای فلورسنت یا رشته ای نیاز به صرف وقت و تلاش کمتری برای نگهداری آنها خواهید داشت. حداقل تعمیر و نگهداری و کم هزینه بودن این چراغ ها ، آنها را به گزینه مناسبی برای کاربردهای بزرگ تبدیل کرده است، به عنوان مثال، آنها به طور گسترده ای به عنوان روشنایی ساختاری مورد استفاده قرار می گیرند.

۵. کنترل آسان

از لامپهای LED در نورپردازی نما استفاده می شود زیرا به راحتی قابل کنترل هستند. این چراغ ها می توانند به راحتی این چراغ ها را به کنترل کننده ها و یک سری درایورها متصل کنند. این امر روند خاموش و روشن شدن این چراغ ها را بسیار ساده کرده است. کنترل کننده ها همچنین می توانند به کاربر اجازه دهند رنگ و شدت نور را تنظیم کند. علاوه بر این ، تنظیم آنها بسیار کارآمد است زیرا به فناوری بی سیم متکی است. این امر برای جلوگیری از قابل توجه ماندن سیمهای اتصال هنگام روشن شدن کناره و جلوی ساختمان مفید است.

بیشتر بدانید: ۱۰ روش ساده برای نورانی تر کردن خانه !

نتیجه گیری

به طور کلی ، نورپردازی نمای ساختمان به عنوان یک راه حل عالی برای بسیاری از شرکت ها در برجسته سازی آرم تجاری ، نام و علائم دیگر در شرایط کم نور ، پذیرفته شده است. علاوه بر این ، این سیستم نورپردازی راه حل مناسبی برای روشنایی و افزودن زیبایی به ساختارهای مختلف در هنگام رویدادهای خاص به افراد ارائه داده و کیفیت بالای این لامپ ها قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری آنها را بسیار افزایش داده است.

تعداد نظرات : 6
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    مفید و عالی بود.میلاد داودپور
  • امیر بالسینی
    21 مهر 1400
    عالی و کاربردی??? با تشکر از تیم خوب آقای املاک
  • علی منصوری
    21 مهر 1400
    بسیار کامل و مفید بود ، متشکرم از شما ??
  • محسن فرزام فر
    21 مهر 1400
    سلام و عرص ادب خدمت آقای مهندس خدابخش و گروه آی تی آقای املاک...ممنون از این همه تلاش شما و اگاه کردن مشاورین?
  • روزبه
    21 مهر 1400
    درود واقعا نور پردازی میتونه زیبایی رو چند برابر کنه بسیار مطالب مفیدی بود در مورد نور پردازی ?? سپاس از آقای املاک ?✨
  • زروان
    21 مهر 1400
    تا الان توی مبحث نور پردازی نمای ساختمان مطلب ب این کاملی ندیده بودم .. مرسی از اطلاعاتتون ک در اختیار ما گذاشتین ..