شیشه ساختمان ؛با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید!

شیشه ساختمان ؛با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید!

27 اردیبهشت 1402

دانستنی

شیشه ساختمان ؛با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید!

در این مطلب شما با انواع و کاربردهای شیشه های ساختمانی و همچنین مراحل ساخت و راهنمای قیمت شیشه های ساختمان آشنا خواهید شد. لطفا ما را همراهی نمائید.

فهرست مطالب

شیشه ساختمان چیست

شیشه ساختمان چگونه ساخته می شود

کاربرد شیشه در ساختمان

قیمت شیشه ساختمانی

انواع شیشه ساختمان

شیشه ساختمان نانو

شیشه ساختمان چیست

شیشه ساختمان ماده سختی است که ممکن است شفاف یا نیمه شفاف و شکننده باشد. در این فرآیند، ماسه با آهک، سودا و برخی مواد افزودنی دیگر ذوب شده و سپس به سرعت سرد می شود. شیشه ها در ساخت و ساز و  معماری مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه ساختمان یکی از مهم ترین بخش ها در نمای ساختمان است، زیبایی و مدرن بودن شیشه در نمای ساختمان تاثیر بسزایی دارد. شیشه های ساختمانی انواع مختلفی دارند: شیشه های انعکاسی، رنگی، دوجداره، سکوریت و ...بسیاری از افرد برای بازسازی و نوسازی خانه خود شیشه ها را هم در نظر گرفته و برای زیبایی خانه خود شیشه های خانه خود را عوض می کنند.

خرید خانه در تهران

شیشه ساختمان چگونه ساخته می شود

انتخاب شیشه مناسب برای ساختمان می تواند ظاهر و عملکرد آن را بهبود بخشد و در عین حال به کاهش هزینه های انرژی در سال های آینده کمک کند . اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شیشه چگونه ساخته می شود؟  شیشه شناور - توسط فرایند PPG تولید می شود. این فرایند توسط Sir Alistair Pilkington در سال ۱۹۵۲ ابداع شد و محبوب ترین و پرکاربردترین فرآیندی است که نحوه ساخت شیشه برای اهداف معماری را در جهان امروز توصیف می کند. ساخت شیشه شامل مراحل زیر است:

مرحله ۱- ذوب و پالایش:

مواد ریز دانه ای که به طور دقیق از نظر کیفیت کنترل و مخلوط می شوند تا یک دسته تولید شود، سپس وارد کوره شده و تا ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد گرم می شود. این دما نقطه ذوب شیشه است. مواد اولیه ای که شیشه شناور از آن تشکیل شده است عبارتند از: SiO2 - ماسه سیلیس Na2O - اکسید سدیم از خاکستر سودا MgO - دولومیت Al2O3 - فلدسپات مواد اولیه فوق که عمدتاً به صورت دسته ای مخلوط می شوند به ساختن شیشه شفاف کمک می کند.

اگر اکسیدهای فلزی خاصی با این دسته مخلوط شوند ،  رنگ بدنه را به شیشه می دهند. برای مثال NiO & CoO - برای دادن عینک رنگی خاکستری (اکسیدهای نیکل و کبالت) SeO - دادن شیشه های رنگی برنز (اکسید سلنیوم) Fe2O3 - دادن لیوان های رنگی سبز (اکسیدهای آهن که گاهی به عنوان ناخالصی در ماسه سیلیس وجود دارد) CoO - برای دادن شیشه رنگی آبی (اکسیدهای کبالت) به غیر از مواد اولیه اولیه فوق ، شیشه شکسته با نام مستعار ، به میزان تقریباً ۲۵ ~ ~۳۰ to به مخلوط اضافه می شود که عمدتاً به عنوان شار عمل می کند. شار در یک دسته به کاهش نقطه ذوب دسته کمک می کند بنابراین انرژی مصرف شده برای انجام این فرآیند را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ساختمان ؛آشنایی با ویژگی، مزایا و کاربرد آنها

مرحله ۲ - حمام شناور:

شیشه از کوره به آرامی بر روی دهانه نسوز روی سطح آینه مانند قلع مذاب جریان می یابد و از دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد شروع می شود و حمام شناور را به عنوان روبان جامد در ۶۰۰ درجه سانتیگراد ترک می کند.

مرحله ۳ - پوشش (برای ساخت شیشه های بازتابنده):

روکش هایی که تغییرات عمیقی در خواص نوری ایجاد می کنند ، می توانند با استفاده از فناوری پیشرفته درجه حرارت بالا روی نوار خنک کننده شیشه اعمال شوند. رسوب گذاری آنلاین بخار شیمیایی (CVD) مهمترین پیشرفت در فرآیند شناور از زمان اختراع آن است. از CVD می توان برای قرار دادن انواع پوشش ها به ضخامت چند میکرون برای بازتاب درخشندگی قابل مشاهده و مادون قرمز استفاده کرد. چند لایه را می توان در چند ثانیه موجود با جریان شیشه در زیر پوشش (به عنوان مثال Sunergy) ذخیره کرد

انواع شیشه های ساختمانی

مرحله ۴ - پخت:

با وجود آرامش ناشی از شکل گیری شیشه ، با سرد شدن شیشه تنش های قابل توجهی در نوار ایجاد می شود. شیشه به گونه ای ساخته شده است که از طریق lehr پختن در جایی که تنش های داخلی برداشته می شود حرکت می کند ، زیرا شیشه به تدریج سرد می شود تا بیشتر مستعد برش شود.

مرحله ۵ - بازرسی:

برای اطمینان از بالاترین کیفیت، تولید کنندگان شیشه در هر مرحله بازرسی را انجام می دهند. گاهی حبابی که در حین تصفیه برداشته نمی شود ، دانه ای شن که ذوب نمی شود یا ... بازرسی آنلاین خودکار دو کار انجام می دهد. ۱. خطاهای فرایند را در بالادست نشان می دهد که می توان آنها را اصلاح کرد. و رایانه های پایین دست را قادر می سازد تا عیب ها را برطرف کنند. فناوری بازرسی در حال حاضر اجازه می دهد ۱۰۰ میلیون بازرسی در ثانیه روی نوار انجام شود ، و نقص هایی را که چشم غیر مسلح قادر به دیدن آنها نیست ، پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: درب های اتوماتیک ؛ مزایا، کاربرد و انواع آن

مرحله ۶ - برش به ترتیب:

کل فرایند ساخت شیشه سرانجام زمانی به پایان می رسد که فولادهای الماس از لبه های برش خورده- لبه های فشرده- و برش روبان را به اندازه دیکته شده توسط کامپیوتر برش می دهند.

کاربرد شیشه در ساختمان 

شیشه یک ماده جادویی است که دارای خواص و کاربردهای بسیار متفاوتی است که امکانات و طرح های جدید بسیاری را در اختیار معماران قرار داده است. معماران می توانند با برنامه ریزی مناسب از شیشه های تقویت شده، سخت شده و چند لایه یک سازه زیبا طراحی کنند.

برخی از شیشه ها در نمای ساختمان و یا دکور داخلی در طرح و رنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که به آنها شیشه های دکوراتیو می گویند. این نوع از شیشه ها بسته به طرح و رنگ در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از دلایل اصلی و مهم استفاده از شیشه در مصارف ساختمانی، نورپردازی و شفافیت در فضا می باشد. استفاده از شیشه های ساختمانی موجب می شود، نور به اندازه کافی به بخش های مختلف فضا برسد. در حقیقت شیشه مهم ترین المان برای تثبیت نور در فضا به حساب می آید. استفاده از شیشه های رنگی یا ساده در کنار فلز های محکم و با دوام می تواند سازه های زیبا و بی نظییری را خلق کند. با توجه به نوع نیاز و کاربری که در ساختمان ها وجود دارد از شیشه های شفاف، نیمه شفاف مات یا رنگی استفاده می شود. از دیگر انواع شیشه های ساختمانی می توان به شیشه های میرال یا سکوریت، شیشه دوجداره و ... اشاره نمود.

قیمت شیشه ساختمانی

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در زمینه ثبت و ارائه رایگان آگهی املاک و مشاغل مرتبط با ساختمان در ایران شناخته شده است توانسته صفر تا صد نیازهای ساختمانی را با ابزارهای مختلف در جهت تسهیل و تسریع معاملات ملکی برآورده کند. شما می توانید می توانید با یک جستجوی ساده در وبسایت آقای املاک از به روزترین قیمت آگهی های شیشه ساختمانی باخبر شوید.

بیشتر بخوانید: مصالح ساختمانی هوشمند؛ مروری بر انواع و ویژگی های آن

پیش خرید آپارتمان در تهران

انواع شیشه ساختمان

انواع مختلفی از شیشه وجود دارد که در ساخت و ساز برای اهداف مختلف استفاده می شود. در ادامه این مطلب به بررسی خواص مهندسی و کاربرد این شیشه ها می پردازیم. با داشتن آگاهی و شناخت کامل در انتخاب شیشه می توانید تاثیر قابل توجهی برزیبایی فضا، آرامش ساکنین و هزینه های سرمایش و گرمایشی فضای داخلی ساختمان بگذارید.با ما همراه باشید تا شما را با انواع شیشه های ساختمان آشنا کنیم.

شیشه های انعکاسی یا همان (شیشه رفلکس)

شیشه انعکاسی، نور خورشید را منعکس و حرارت و درخشندگی نور را کاهش می دهد. اگر در روز از بیرون به این نوع شیشه ها نگاه کنیم متوجه مشویم که تصاویر اطراف را مانند آینه نشان می دهد و اگر از داخل به بیرون نگاه کنیم شیشه کاملا شفاف است. جالب اینجاست شب ها این پدیده برعکس است به طوری که شیشه از خارج شفاف و از داخل مانند آینه است شیشه های انعکاسی یا همان رفلکس باعث صرفه جویی در هزینه های احداث، راه اندازی و نگهداری دستگاه های تهویه می شود. این شیشه ها در کنترل ورود و خروج نور و انرژی بسیار موثرند. در نظر داشته باشید برای انتخاب شیشه رفلکس از آیینه ای بودن آن در شب از سمت داخل مطمئن شوید .

شیشه های سکوریت

شیشه سکوریت، که به آن "شیشه ایمنی" نیز می گویند ، شیشه ای است که حتی از شیشه استاندارد ایمن تر ساخته شده است. این شیشه ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می شوند که آسیب رسان نیسـتند. از این نوع شـیشـه در ویترین فروشگاه ها، درهای شـیشـه ای و پنجره های جانبی خودروها استفاده می شود. 

بیشتر بخوانید: نورپردازی نمای ساختمان ؛ با انواع و مزایای آن آشنا شوید

قیمت شیشه های ساختمانی

شیشه های نشکن

شیشه نشکن چیست؟ دو نوع پنجره به عنوان شیشه "نشکن" در بازار عرضه می شود: پنجره های چند لایه: نوعی پنجره ساخته شده با یک قطعه نازک از پلاستیک شفاف از نظر نوری که بین دو ورق نازک شیشه معمولی قرار گرفته است. پنجره های پلی کربنات: نوعی پنجره شیشه ای کاملاً پلاستیکی ساخته شده از صفحات ذوب شده از پلی کربنات ضخیم ، محکم و انعطاف پذیر. هر دو نوع "شیشه نشکن" قوی و بسیار مقاوم تر و سبک تر از پنجره های شیشه ای معمولی هستند.

علاوه بر این ، هر دو پنجره های لمینت و پلی کربنات عایق کاری خوبی در خانه دارند. این نوع شیشه ها از چند لایه درست شده اند و به وسیله ورقه هایی از نایلون شفاف تحت حرارات و فشار به هم متصل شده اند . این نوع شیشه ها را میتوانید در خودرو ها و ویترین مغازه هایی که اشیا گران قیمت می فروشند مشاهده کنید. در بعضی مواقع ممکن است شیشه نشکن را از جنس شیشه سکوریت بسازند.

شیشه های دوجداره

شیشه های دوجداره از دو لایه ساده و گاهی رنگی که  موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درز های آن ها هوابندی شده ساخته شده اند.امروزه این نوع شیشه ها در بسیاری از خانه ها استفاده می شود. زیرا کاربرد این نوع شیشه ها عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود. پایین بودن ضریب انتقال حرارت در شیشه های دو جداره استاندارد میزان انتقال گرما و سرما را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

بیشتر بخوانید: سقف شیشه ای خانه ؛۷ نکته کلیدی قبل از نصب سقف شیشه ای

شیشه های رنگی

نقش رنگ در معماری به طرز شگفت آوری دست کم گرفته می شود ، زیرا اکثر ساختمانها دارای رنگ خنثی هستند و طوری طراحی شده اند که با دیگر ساختارهای بی رنگ ترکیب شوند. در حالی که این یک راه خوب برای حفظ زیبایی تمیز و ساده در کل شهرها و مناطق مسکونی به شمار می رود ، دیدن طرحی که مطابق با این استاندارد نباشد بسیار شاداب کننده و همچنین الهام بخش است.

شیشه های رنگی می توانند فوق العاده زیبا باشند و اغلب برای زیبایی استفاده می شوند ، مانند شیشه ای که در پنجره های قدیمی رنگ آمیزی ، عتیقه جات و دکوراسیون منزل دیده می شود ، اما برخی از رنگ ها و رنگ های شیشه ای مزایای اضافی و مقرون به صرفه ای مانند محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند که بسیار ارزشمند است. از شیشه های رنگی بیشتر در ویترین مغازه ها، نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها، ساختمان های صنعتی و ساختمان های مسکونی استفاده میشود. این شیشه ها در مقایسه با شیشه های معمولی بخش اعظمی از نور را جذب و بخش کمتر را از خود عبور می دهد .  

شیشه لمینت

شیشه لمینت نوعی لعاب ایمنی است که از ترکیب دو ورقه شیشه با یک لایه میانی محکم و اعمال گرما و فشار برای ایجاد یک پیوند جدانشدنی ساخته می شود. این فرآیند باعث می شود شیشه کمتر از قاب شکسته شود و در صورت شکستن تهدید کمتری باشد.

امروزه معمولاً در پنجره‌های ساختمان‌های بلند، نورگیرها و نرده‌های شیشه‌ای بدون قاب استفاده می‌شود. این نوع شیشه ها معمولا برای ساختمان هایی که در نزدیکی فرودگاه واقع شده اند جهت کاهش صدای هواپیماهای بالای سر درخواست می‌شود.

شیشه لمینت مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد از آنجایی که این نوع شیشه ها از لایه PVB میانی ساخته شده است، در هنگام شکستن به حالت عنکبوتی شکسته می‌شوند و قطعات شیشه شکسته فرو نمی‌ریزد. معمولا در مکان‌هایی که ریزش قطعات شیشه موجب آسیب می‌شود و همچنین در مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا باشد، از شیشه های لمینت استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نمای کامپوزیت ؛با انواع قابلیت ها و مزایای آن آشنا شوید!

شیشه ساختمان نانو

تمیز کردن پنجره‌ها یکی از کارهای سخت در خانه است ؛ معمولا تمیز کردن با محصولات مراقبتی معمولی پایدار نیس چرا که با اولین بارندگی باعث ایجاد آلودگی مجدد و رسوبات آهک می شود. در جاهای دیگر نیز در زندگی روزمره با سطوح شیشه ای مواجه می شویم که به همان سرعت و سرسختی دوباره کثیف می شوند. چه اجاق گاز سرامیکی باشد چه میز شیشه ای. اما جایگزین هایی نیز وجود دارد مانند پوشش نانو سطوح شیشه ای ساختمان.  پوشش محافظ شیشه ساختمان، موجب می‌شود هر نوع آلودگی بر روی شیشه، خود به خود در کمتر از یک ثانیه پاک شود و قابلیت یک فضای شیشه‌ای تمیز در محیط کار و منزل را به شما ببخشد.

شیشه ساختمان نانو بیش‌تر برای ساختمان‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد که، شیشه های آنها در معرض دید همگان قرار دارد، کثیفی و شوره زدن ناشی از بارش باران و برف،آلودگی هوا، باعث مات شدن و ایجاد نمای زشت شیشه خانه یا ساختمان های تجاری و اداری، می‌شود. نانو شیشه ساختمان یک لایه محافظتی بر روی شیشه ساختمان ایجاد می کند، کافیست با یک‌بار شستشوی راحت، نمای شیشه ساختمان یا محل کار خود را، شفاف و تمیز نگه دارید.