شاخص قیمت مسکن ؛ قبل از معامله دقت کنید!

شاخص قیمت مسکن ؛ قبل از معامله دقت کنید!

14 فروردین 1401

حقوقی

شاخص قیمت مسکن ؛  قبل از معامله دقت کنید!

شاخص های قیمت گذاری در ملک به عوامل گوناگونی بستگی دارد. نکات حقوقی خرید زمین یا ملک از اهمیت بالایی برخوردار است در نتیجه با آگاهی و شناخت کافی از قیمت ملک نه تنها برای مالک، بلکه برای خریدار یا اجاره‌کننده نیز بسیار مفید و کارآمد است. با نداشتن اطلاعات کافی در مورد قیمت‌گذاری ملک ممکن است خریدار یا مستأجر در دام برخی از افراد سودجو بیفتند و متحمل ضرر و زیان مالی شوند. ما در این مقاله سعی داریم به شاخص های قیمت گذاری در بازار مسکن و مهمترین نکاتی که یک مالک باید در هنگام قیمت‌گذاری خانه نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشد، بپردازیم. با ما همراه شوید! 

شاخص قیمت مسکن چیست

در ابتدا به تعریف شاخص قیمت مسکن خواهیم پرداخت در حقیقت شاخص قیمت مسکن تغییرات و نوسانات قیمت مسکن را اندازه‌گیری­ می­‌کند. شاخص قیمت مسکن در کشورهای مختلف با روش های مختلف صورت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. همچنین شاخص قیمت مسکن که نوسانات و تغییرات قیمت مسکن در یک منطقه را به ما نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در برآورد نهایی قیمت مسکن موثر باشد. در نتیجه این موضوع برای افرادی که در حوزه مسکن فعالیت می کنند می تواند عامل بسیار مهمی باشد. 

خرید خانه در تهران

شاخص قیمت مسکن در ایران

یکی از پرنوسان ترین بخش های اقتصاد کشور طی چد سال گذشته بازار مسکن بوده است به جز شاخص‌های کلان که بر رشد قیمت مسکن اثرگذار است، در این بازار سلیقه خریدار و فروشنده نیز یکی از شاخص‌های اصلی تعیین‌کننده نرخ مسکن به شمار می رود؛ به گونه ای که در این بازار کمتر می‌توان دو آپارتمان مشابه از لحاظ موقعیت مکانی، مصالح، چشم‌انداز و . . . را یافت که قیمت مشابهی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ عاملی که بر ارزش یک ملک تاثیر می گذارند

شاخص قیمت مسکن یعنی چه

شاخص قیمت مسکن بانک مرکزی

در ایران بانک مرکزی برای بازار مسکن تهران شاخص میانگین معاملات را به صورت ماهانه منتشر می‌کند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران مسکن قبل از خرید خانه، پیش‌بینی روند رشد قیمت ملک در مناطق و محلات مختلف شهر است تا بر اساس آن، منطقه و محله‌ای را انتخاب کنند که با گذشت زمان، بیشترین رشد قیمت را داشته باشد.

دسترسی به اطلاعات و داده‌های دقیق و ارزشمندی مانند تعداد معاملات ثبت شده در هر منطقه، میانگین قیمت معاملات و روند تغییرات قیمت مسکن در مناطق و محله های گوناگون به خریداران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا فرصت‌های بازار مسکن را به درستی شناسایی  و بهترین تصمیم را آن هم نه بر اساس پیش‌بینی‌های شهودی بلکه بر اساس رفتار واقعی بازار مسکن اتخاذ کنند.

پیش خرید آپارتمان در تهران

عوامل موثر بر قیمت مسکن

۱. توجه به متراژ و مساحت

در میان مردم اینگونه جا افتاده که مساحت ملک با قیمت آن ارتباط مستقیم دارد. درست است اما با این حال باید توجه داشت که برخی عوامل روان‌شناختی در این حیطه دخیل هستند. یکی از بارزترین خصوصیات قابل توجه برای قیمت‌گذاری خانه، مساحت آن است که برحسب متر مربع اندازه‌گیری می‌شود و معمولاً اولین سوالی که خریدار مطرح می‌کند اندازه متراژ خانه است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بازار مسکن ؛ قبل از اقدام به این ۸ نکته توجه کنید!

۲. آگاهی از موقعیت جغرافیایی ملک

موقعیت جغرافیایی به نوعی همان منطقه است که این ساختمان در کدام منطقه شهرداری شهر مورد نظر واقع شده است. البته این موضوع به عوامل دیگری هم بستگی دارد عواملی چون ۱.شهرت منطقه یا به زبان عامیانه بالا شهر یا پایین شهر.بهتر است قبل از انجام معامله و تعیین قیمت نسبت به حسن شهرت منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده تحقیقات کافی داشته باشید.۲.توجه به کیفیت درجه استحکام خاک در زمینی که ملک روی آن بنا شده است.۳. میزان دسترسی ملک نسبت به مسیرهای شهری  و... 

۳. توجه به منظره‌ و چشم‌انداز

به طور حتم چشم‌انداز و منظره زیبا یک امتیاز مثبت در قیمت‌گذاری خانه به محسوب می شود. به عنوان مثال واحدی در طبقه پنجم یک ساختمان بدون آسانسور با منظره‌ای بسیار خوب ممکن است از واحدی که در طبقه‌ی اول همان آپارتمان با دیدی معمولی ارزانتر باشد.

۴. توجه به مصالح ساختمانی

این نکته را همیشه مدنظر قرار دهید که در ساخت بنای خانه مورد نظزتان از چه مصالحی و با چه کیفیتی استفاده شده است، این امر تأثیر قابل توجهی در قیمت‌گذاری خانه دارد. ساختمان‌های بتنی، ساختمان‌های فلزی و ساختمان‌هایی که با ترکیبی از این دو ساخته شده‌اند، قیمت های متفاوتی نسبت به هم دارند.

۵. معماری بنای ساختمان

برخی از افراد به معماری ساختمان، چه معماری خارجی باشد و چه معماری داخلی، اهمیت می‌دهند. بعضی ها علاقه مند به خانه ای با ظاهری شیک و مدرن هستند و برخی ها خیلی معماری و ظاهر آپارتمان برایشان مهم نیست و به نئوعی در الویت اول قرار ندارد. از سوی دیگر طرح دیوارها، کف، کابینت‌ها، سینک، شیرآلات، سرویس‌های بهداشتی و مواردی از این دست، در قیمت‌گذاری ملک دخیل هستند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در املاک ؛ ملک اداری بهتر است یا مسکونی؟

شاخص قیمت مسکن ایران

۶. نورگیر بودن ساختمان

بسیاری از افراد به دنبال خانه هایی می روند که میزان نورگیری آن زیاد باشد. گفتنیست خانه‌های تاریک و به اصطلاح نمور خریداران کمتری دارند. البته این سخن قاعده‌ای کلی نیست و هستند افرادی که خانه‌های بدون نور را ترجیح می‌دهند.اما به هر صورت تجربه نشان داده که اقبال عمومی به سمت خانه‌های نورگیر است و مالکان این نوع املاک می‌توانند این فاکتور را به عنوان فاکتوری مثبت در قیمت‌گذاری خانه خود تلقی کنند.

۷. تعداد واحد و افراد ساکن در آپارتمان

معمولا عموم مردم ترجیح می‌دهند در آپارتمان‌هایی زندگی کنند که تعداد واحدهای آن خیلی زیاد نباشد. جمعیت بیش از اندازه در یک آپارتمان، به خصوص در صورت مشترک بودن آب، گاز یا حتی برق، دردسرهای زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل است که معمولا آپارتمان با واحدهای زیاد قیمت کمتری دارد.

از سوی دیگر اگر هر طبقه تنها یک واحد داشته باشد به تبع قیمت‌گذاری ملک حائز اهمیت خواهدبود البته موارد دیگری نیز در قیمت گذاری خانه موثر هستند به عنوان مثال نوع سند خانه، وجود آسانسور و پارکینگ به خصوص در خانه‌های آپارتمانی، محل قرارگیری ملک از نظر رفت و آمد و شلوغی، چند بر بودن خانه، جنس نمای ساختمان، امکانات رفاهی خانه و سال ساخت و عمر خانه...

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید ویلا ؛ با رعایت این نکات بهترین گزینه را انتخاب کنید!

جمع بندی:

در آخر توصیه ما به شما این است که در هنگام هر گونه معاملات ملکی علاوه بر در نظر داشتن نکات فوق برای قیمت‌گذاری ملک ، با افرادی نظیر مشاورین املاک باتجربه و همچنین دیگر افرادی که تجربۀ معامله ملک را داشته‌اند، مشورت بگیرد تا در نهایت بهترین قیمت ممکن برای ملک خود را انتخاب کنید.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی می باشد که دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان برداشته است.ثبت آگهی رایگان ملکی یکی از قابلیت‌های جذاب این سرویس نوپا است.امکان ثبت آگهی رایگان تنها مختص به خرید و فروش یا رهن و اجاره آپارتمان نیست منظور، آگهی رایگان ملکی و مشاغل مرتبط با ساختمان نیز می باشد.

آقای املاک تمامی نیازهای فعالان بازار مسکن را برطرف کرده به گونه ای که علاوه بر آژانس های املاک، مشاورین املاک، صاحبین مشاغل ساختمانی از سازنده ها، سرمایه گذارها، پیمانکارها گرفته تا اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به صورت رایگان و بدون هیچ محدودیتی در وبسایت آقای املاک آگهی درج کنند.

جهت اطلاعت بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 1
  • علیرضا
    13 اردیبهشت 1401
    با سلام خوبی خونه خرید کنم