تجریش تهران ؛قدیمی ترین محله در منطقه یک پایتخت

تجریش تهران ؛قدیمی ترین محله در منطقه یک پایتخت

31 مرداد 1403

محله گردی

تجریش تهران ؛قدیمی ترین محله در منطقه یک پایتخت

اگر قصد خرید آپارتمان در تهران  و یا اجاره آپارتمان در تهران را دارید و محله تجریش را برای زندگی انتخاب کرده اید. بهتر است قبل از سکونت با امکانات و همچنین قیمت روز آپارتمان در این منطقه مطلع شوید با ما همراه باشید تا صفر تا صد محله تجریش تهران را به شما معرفی کنیم. 

فهرست مطالب

تاریخچه تجریش تهران

تجریش کجاست

تجریش منطقه چند است

محله های تجریش

بهترین خیابان تجریش

امامزاده صالح تجریش

مترو تجریش

بازار تجریش

سرای محله تجریش

تاریخچه تجریش تهران

در رابطه با تاریخچه تجریش تهران باید اشاره کرد که این منطقه در زمانهای گذشته با نام «طجرشت» شناخته می‌شد و بر اساس شواهد قدمت آن به حدود ۱,۰۰۰ سال پیش باز می گردد. در آن زمان میدان تجریشی وجود نداشت و روستایی بر فراز تپه باغی بزرگ در بالادست پل رومی امروزی، محل سکونت نخستین ساکنان تجریش به شمار می‌رفت. در قدیم طجرشت یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق تهران بود که پادشاهان برای اوقات فراغت از آب و هوای خنک آن در فصل های گرم، به آن مراجعه می کنند.

به مرور زمان ، دیگر پادشاهان ایران به‌ویژه در دوره‌های قاجار و پهلوی منطقه تجریش را برای سکونت در نیمی از سال انتخاب می کردند که به همین دلیل روزبه‌روز تجریش رونق بیشتری گرفت. منطقه تجریش سابق از سه محله «بالا»، «پایین» و «قلعه نو و حومه» تشکیل می‌شد.

در تجریش بالا مناطق باغ فردوس، چهارراه حسابی، زعفرانیه و الهیه قرار داشتند در تجریش پایین محله‌های ظهیرالدوله، سه راه دزاشیب، سه راه قیطریه، اسدی و فردوسی را در بر می‌گرفت و محله قلعه نو و حومه را نیز مناطق زعفرانیه، محمودیه، ناودانک و جعفرآباد تشکیل می‌دادند.

مطالب مرتبط: قیطریه تهران ؛آشنایی با این منطقه لوکس و مرفه نشین

پروژه ایستاپارک هشتگرد

تجریش کجاست

اگر قصدخرید آپارتمان در منطقه 1 تهرانرا دارید و این محله را انتخاب کرده اید باید بدانید که، تجریش یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران است و یکی از محله های گران قیمت تهران به حساب می آید. که از سمت شمال به خیابان ولیعصر و محله جعفرآباد، از سمت جنوب به بزرگراه صدر و محله امانیه، از سمت شرق به خیابان شریعتی و محله قیطریه و از سمت غرب نیز به خیابان دربندی، خیابان نیلوفر و محله الهیه محدود می‌گردد، به همین دلیل دسترسی این محله بسیار عالی می باشد.

تجریش منطقه چند است

 محله تجریش در شمال شهر تهران و در منطقه 1 تهران قرار دارد، این محله مرکز شهرستان شمیرانات در پایتخت می باشد.

محله های تجریش

محله های تجریش به نوعی شامل خیابان‌های شهرداری، جلالوند (ارم)، ملکی (سعدآباد)، ولی‌عصر، دربندی (مقصودبیک)، فنا خسرو (خیابان ثبت)، غلام جعفری (جعفرآباد)، بوعلی، صاحبی، آشتیانی منفرد و حکمت می‌شود.

پروژه میلینیوم محمودآباد

بهترین خیابان تجریش

در رابطه با بهترین خیابان تجریش باید بیان کنیم که این خیابان ها از بهترین نقاط تجریش جهت خرید و اجاره آپارتمان در تجریش به شمار می روند. از مهم ترین و بهترین خیابان تجریش می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خیابان خواجه نوری
  • خیابان فرقانی
  • خیابان تهرانی
  • خیابان بهار آزادی
  • خیابان دهقان
  • خیابان رضایی
  • خیابان هاله
  • خیابان دربندی

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان لوکس در تهران کلیک کنید.

امامزاده صالح تجریش

بعد از آرمگاه شاه عبدالعظیم واقع در شهرری، امامزاده صالح تجریش یکی از مشهورترین امامزاده‌های تهران و شمیرانات محسوب می‌شود. ایشان برادر امام رضا (ع) بودند. آرمگاه زیبا و تاریخی امامزاده صالح تجریش موجب شده تا این مکان جزء بهترین اماکن تفریحی و گردشگری تهران به شمار برود.

مطالب مرتبط: الهیه تهران ؛لوکس ترین و گران ترین محله پایتخت را بشناسید

مترو تجریش 

محله تجریش اولین ایستگاه خط یک مترو تهران (تجریش_کهریزک) را با نام تجریش به خود اختصاص داده است. ایستگاه تجریش در خط یک مترو تهران، نخستین ایستگاه در مسیر شمال به جنوب است. این خط مترو با تمام خطوط مترو تهران در بخش درون‌شهری تقاطع دارد که سبب دسترسی بالا به میدان تجریش از بیشتر نقاط پایتخت می‌شود.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان مدرن در تهران کلیک کنید.

بازار تجریش

بازار تجریش در زمره بازار‌های قدیمی تهران می باشد که فضای سرپوشیده و دسترسی مناسب آن از مزیت‌های این بازار سنتی تهران به حساب می آید. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی که به تهران سفر می‌کنند حتی برای گشت‌و‌گذار میان حس و‌ حال ایرانی، حتما سری به بازار تجریش می‌زنند. بازار تجریش ، در شمال تهران و محله تجریش و شمیرانات قرار دارد و دقیقا دسترسی مستقیم به میدان تجریش و متروی تهران (ایستگاه تجریش) دارد. بازار تجریش در واقع دو محله قدیمی سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند و همچنین این بازار ازطرفی به ورودی امامزاده صالح و از طرف دیگر به تکیه بازار می‌رسد.

بازار تجریش تقریبا ۴۰۰ باب مغازه یا حجره را در خود جای داده که نام هر کدام از این حجره‌ها نیز با خط خوش نستعلیق روی کاشی فیروزه‌ای‌رنگی بالای مغازه نوشته شده است. هرچه در طول شبانه‌روز به عصر نزدیک‌تر می‌شویم یا حتی ایام تعطیل و مخصوصا قبل عید سال نو، بازار تجریش تهران بسیار پرجنب‌و‌جوش و شلوغ می‌شود.

وقتی در روزهای پایانی سال و قبل نوروز، اطراف میدان و بازار تهران قدم می‌زنید علاوه بر ازدحام بالای مردم اطراف مغازه‌ها برای خرید سال نو، حاجی‌فیروز‌های تنبک و دایره به دستی را می‌بینید که میان جمعیت، خبر از آمدن سالی نو می‌دهند.

بازار تجریش تهران نه‌تنها یک محلی برای کسب‌و‌کار محسوب می‌شود بلکه به‌ دلیل قدمت و بافت محلی آن، یک مرکز فرهنگی و اجتماعی خیلی مهم در تهران است که ازطرفی بازار است و ازطرفی کنار مساجد و امام‌زاده و تکیه و شهرداری قرار دارد و حتی به جرئت می‌توان آن را یکی از جاهای دیدنی تهران دانست. به‌خصوص بعد از آنکه بازار سنتی تجریش را بازسازی کرده‌اند، حسابی جلوۀ بیشتری پیدا کرده و به چشم آمده است، طوری که برخی می‌گویند این بازار نمونه کوچک‌تری از بازار بزرگ تهران است.

مطالب مرتبط: زعفرانیه تهران ؛با این محله اعیان نشین بیشتر آشنا شوید

سرای محله تجریش

سرای محله تجریش یکی از مراکز مهم فرهنگی و آموزشی این محله می باشد که دارای کلاس‌ها و امکانات آموزشی متعددی است از کلاس های این مرکز می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کافه کتاب سرای محله تجریش: دارای محیطی متنوع، گرم، و آموزشی که برنامه‌های ادبی برگذار می‌کند.

کلاس های ورزشی: در این سرای محله برای سنین مختلف کلاسهای تکواندو، کاراته، پومسه و غیره برگذار می‌شود.

کلاس‌های آموزشی سرای محله تجریش:

  •  زبان انگلیسی با انیمیشن
  • ساخت زیور آلات
  • تریکو بافی
  • کلاس های چرتکه
  • آموزش طراحی و رنگ روغن
  • آموزش نقاشی با تکنیک های مختلف سیاه قلم ، پاستیل ، تکنیک خودکار ، آبرنگ و مداد گچی
  • طراحی طلا و جواهر
  • گلیم بافی
  • کلاسهای موسیقی در رشته های دف ، گیتار و سازهای متنوع
  • قالیبافی
  • و کالیگرافی

آموزش شهروندی: آموزش تفکیک پسماند، آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و غیره

مشارکت‌های اجتماعی: طرح‌های برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه در شرایط مختلف و بحرانی کشور.