کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری املاک چیست؟

10 بهمن 1398

حقوقی

اگر شما همواره در معاملات خود به روش قدیمی از قرارداد های کاغذی استفاده می‌کنید و با کد رهگیری معاملات املاک آشنایی ندارید در این مقاله قصد داریم کد رهگیری معاملات ملکی و کاربردهای آن را به طور کامل توضیح دهیم

کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری املاک برای جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی و ایجاد امنیت از سال ۱۳۸۷ هیئت دولت و اتحادیه مشاوران املاک مصوبه و بخشنامه‌ای را منتشر کردند، که طبق این مصوبه تمامی نقل و انتقالات ملکی را در سامانه ثبت هر سند معاملات مسکن ثبت نمایند، با  داشتن کد رهگیری املاک هیچ شخصی نمی تواند ملکی را به چند نفر بفروشد در صورتی که ملک مورد نظر دارای بدهی به بانک باشد با استفاده از کد رهگیری طرفین معامله از این موضوع مطلع می‌شوند.

چگونه کدرهگیری املاک را دریافت کنیم؟

هنگام معامله مشاورین املاک تمامی اطلاعات ملک، اعم از کدملی، آدرس ملک، تاریخ قرارداد، پلاک ثبتی ملک، تاریخ تحویل ملک، امکانات ملک، در سامانه ثبت املاک کشور ثبت می‌کند، در صورتی که اطلاعات صحیح باشد یک عدد ۱۳ رقمی ایجاد می‌شود که با کد رهگیری ملک گفته می‌شود و این کد برای طرفین قرارداد ارسال می شود سپس می توانید به املاک مراجعه کنید و قرارداد خود را تحویل بگیرید.

چرا دریافت کد رهگیری ملک دارای اهمیت است؟

کد رهگیری دریافت کد رهگیری امروزه بسیار حائز اهمیت است و دریافت آن الزامی می باشد در ادامه مزیت‌های دریافت کد رهگیری املاک را شرح می دهیم.
  • امنیت در نقل و انتقالات ملکی
اهمیت دریافت کد رهگیری به این خاطر است که شما مطمئن می شوید که ملک مورد نظر به چند نفر دیگر فروخته نشده و با وجود کد رهگیری دیگر نمی‌توان خانه را به اشخاص دیگری فرو ریخت زیرا مشخصات و کد پستی ملک ثبت شده است.
  • مالک نمی تواند معامله را فسخ کند
در بازار فعلی مسکن قیمت ملک در نوسان بالایی بوده و در بسیاری از قراردادهای ملکی وقتی قیمت ملک بالا می‌رود، فروشنده نیز از قیمت قبلی خود پشیمان شده و قیمت ملک را بالا می‌برد و مبلغ بیشتری درخواست می کند ولی وقتی که معامله شما دارای کدرهگیری باشد مالک هرگز نمی‌تواند قیمت را تغییر دهد و یا مبلغ بیشتری دریافت کنند.
تعداد نظرات : 1
  • املاک سعادت مشهد
    21 مهر 1400
    املاک سعادت مشهد آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه) همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد. (( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد و گرنه تخلف صنفی شناخته میشوند معمولا مشتری می توانند به اتحادیه املاک شهر مربوط مراجعه کنند و شکایتی تنظیم کند در رابطه با موضوع عدم تحریر قرارداد سیستمی بعد اتحادیه املاک و کمیسیون بازرسی شکایت مشتری را سریعا پیگیری می کند در کوتاه ترین زمان ممکن ، در 2 حالت 1- اگر مشاور املاک داری مجوز باشد قرار داد را پرینتی تنظیم میکند و.. و رضایت مشتری حاصل و در صورت که املاک فاقد مجوز باشد اخطار ماده 27 در رابطه با پلمپ املاک غیر مجاز دریافت می کند.)) دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟ 1-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری) 2-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و...) 3-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و... پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و...ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ 15 امضاء و اثر انگشت به جای 3 امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد 4- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس www.iranamlaak.ir منو استعلام 1-کد رهگیری و کد ملی 2- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه 110203001 مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام 1 - اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و...) 2 - اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و...) 3- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت www.post.ir ) 4- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی) 5 -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا) 6- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم 1 ال 2 ساعت است) و قبل از تایید نهایی حتما پیش نویس کامپیوتری قرار داد رو یک با کامل مطالعه کنید . املاک سعادت مشهد ارائه خدمات تخصصی و نوین املاک در مشهد 09154924213 مهندس ظفریاری ثبت کلیه قرار داد های معاملاتی به صورت اینترنتی ((کد رهگیری و هولوگرام)) در سایت ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی www.iranamlaak.ir