قلهک تهران ؛صفر تا صد آشنایی با این محله

قلهک تهران ؛صفر تا صد آشنایی با این محله

20 تیر 1402

محله گردی

قلهک تهران ؛صفر تا صد آشنایی با این محله

در این مطلب از وبلاگ آقای املاک قصد داریم شما را با یکی از محله های قدیمی و سرشناس شهر تهران آشنا کنیم این محله قلهک نام دارد اگر قصد خرید آپارتمان در تهران یا اجاره آپارتمان در تهران را دارید و سکونت در این محله را انتخاب کرده اید خواندن این مقاله را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم.

فهرست مطاالب

تاریخچه محله قلهک

قلهک تهران کجاست 

بهترین خیابان قلهک

معرفی مراکز خرید قلهک

سرای محله قلهک

زندگی در محله قلهک

تاریخچه محله قلهک

بر اساس گفته ها جمعیت قلهک در زمان قاجار حدود هزار نفر بود.این محله در سال های گذشته از چندین رشته قنات برخوردار بود که البته امروزه برخی از این قنات ها همچنان در جریان هستند به نوعی که آب قنات جاری در سفارت انگلیس این محله، درخت های چنار کهنسال و بسیار قدیمی این منطقه را سیراب می‌کند. در محله قلهک تهران، دو مسجد به نام های مسجد جامع و مسجد اعظم قلهک واقع شده است. که البته قدیمی ترین مسجد به مسجد اعظم قلهک تعلق دارد . از طرف دیگر حمام اهالی قلهک، که حدود صد سال از قدمت آن می گذرد در خیابان جلالی جنب بن بست شریعتی واقع گردیده که به نام گرمابه حافظ شناخته شده که در حال حاضر غیر فعال است.

علت نامگذاری این محله

کلمه قلهک به معنی ( قله کوچک) است؛ بر اساس شنیده ها در کنار جاده قدیم و باریک شمیران (شریعتی کنونی) محله قلهک کنونی وجود داشت در نزدیکی این محله که از سکنه بسیار کمی برخوردار بود قلعه کوچکی قرار داشت به همبن دلیل به محله این قلعه کوچک، قلعهک می گفتند که به مرور زمان به قلهک تبدیل شد. البته برای اثبات این حرف مدارکی در حسینیه قلهک واقع در مسجد اعظم قلهک وجود دارد که این موضوع را کاملا تایید می کند؛ به عنوان مثال بر روی بسیاری از بناها، ستون ها نام قلعهک حکاکی شده است.

بیشتر بخوانید: جردن تهران ؛قطب مراکز اداری در شمال پایتخت

قلهک تهران کجاست

قلهک تهران کجاست 

برای رسیدن به محله قلهک راه سختی در پیش ندارید. محله قلهک تهران در شمال شهر و در منطقه ۳ شهرداری تهران قرار گرفته است. این محله از سمت شرق به محله دروس ، از سمت شمال به محله دولت، از غرب به زرگنده و از جنوب با محله قبا منتهی می شود.. قلهک همانند قیطریه ، نیاوران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است که در ادامه این مطلب برخی از این ویژگی ها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

قلهک تهران روی نقشه

دسترسی محله قلهک به گونه ای است که از شرق به محله دروس، از شمال به محله دولت، از غرب به زرگنده و از جنوب با محله قبا متصل می شود.قلهک دارای محدودیت ترافیکی نمی باشد از طرفی دارای چندین ایستگاه اتوبوس و تاکسی و از تجریش و سید خندان اتوبوس و تاکسی دارد.این محله دارای پمپ بنزین می باشد که قبل از سه راهی قلهک واقع شده است.

جهت اطلاع از به روزترین قیمت آگهی های خرید آپارتمان در منطقه 3 تهران کلیک کنید.

در رابطه با دسترسی به مترو این محله دارای ایستگاه قلهک و شریعتی می باشد.  آب و هوای مطلوب این محله و وجود کارخانه های مهمات‌سازی باعث شده قلهک از محبوبیت ویژه ای برخوردار شود از طرف دیگر می تواند گزینه مناسبی برای خرید ملک و سکونت باشد به ویژه برای افرادی که با مشکلات قلبی و تنفسی مواجه هستند. پیشنهاد می کنیم به این محله سرشناس حتما سر بزنند.

بیشتر بخوانید: سعادت آبادتهران ؛آشنایی با این محله لوکس و مدرن

بهترین خیابان قلهک

خیابان یخچال، خیابان اصلی قلهک به شنمار می رود، همچنین خیابان دولت نیز از خیابان‌های قدیمی‌ این محله محسوب می‌شود که محله قلهک و دروس را به هم متصل می‌کند. از خیابان‌های مهم این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خیابان هدایت
  • خیابان وارسته
  • خیابان فکوریان
  • مشکانی و...

میانگین قیمت خانه در محله قلهک تهران به دلیل امکانات رفاهی متعدد مانند مراکز خرید، مراکز آموزشی و ...بالا است. بافت این محله مسکونی، بازسازی شده و نوساز است. به تعبیر دیگر بسیاری از ساختمان های قدیمی در این محله بازسازی و نوسازی شده اند، اما با این وجود ملک های کلنگی متعددی در این محله وجود دارند.

شما می توانید در وبسایت آقای املاک از به روزترین قیمت خرید آپارتمان در قلهک و اجاره آپارتمان در قلهک مطلع شوید. 

همچنین اگر قصد اجاره آپارتمان در کامرانیه و خرید آپارتمان در کامرانیه را دارید، می توانید تمامی آگهی های منتشر شده را در پلتفرم آقای املاک مشاهده نمائید.

قلهک تهران فروش آپارتمان

معرفی مراکز خرید قلهک

محله قلهک همانند محله های دیگر تهران از انواع مغازه هایی مانند سوپرمارکت، لوازم التحریر، لباس فروشی، مغازه های لوازم منزل و لوازم الکترونیک و… برخوردار است که در میان آنها می توان به مراکز خرید معروف آ.اس.پ در محدوده متروی قلهک، مرکز خرید سپهر و فروشگاه درسا اشاره کرد.

قلهک پردیس سینمایی

محله قلهک دارای یک سینما به نام پردیس قلهک است. این سینما که از مجتمع های مختلفی مانند مجتمع تجاری، فرهنگی، ورزشی می باشد در دی ماه سال ۱۳۹۰ تأسیس شد که دارای یک سالن با ظرفیت ۲۷۱ نفر می‌باشد، سینما پردیس قلهک در خیابان شریعتی، خیابان یخچال واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اقدسیه ؛معرفی صفر تا صد این محله قدیمی

قلهک مرکز خرید

این محله دارای چندین مرکز خرید و پاساژ است از جمله مرکز خرید قلهک که در خیابان شریعتی، پایین تر از دو راهی قلهک واقع شده است. مرکز خرید لوکس و شیک قلهک دارای چندین مغازه است که قیمت اجناس آن خیلی بالا نیست. از این مرکز خرید می توانید از انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه، طلا و لوازم آرایشی و ... بهره مند شوید.

همچنین مرکز خرید نگین قلهک که در خیابان رازی این محله واقع شده یکی دیگر از مراکز خرید این منطقه به شمار می رود و از لحاظ دسترسی به مراکز مهمی مانند بیمارستان و زایشگاه جواهری و مرکز خرید آ. اس. پ و همچنین سینما فرهنگ و ... قرار گرفته است. به طور کلی این مجتمع یکی از مراکز خرید شناخته شده و سرشناس این محله محسوب می شود.

آقای املاک شما را از جدیدترین قیمت خرید آپارتمان در ونک و اجاره آپارتمان در ونک تهران باخبر خواهد کرد.

مرکز خرید آ اس پ

مرکز خرید آ اس پ در خیابان شریعتی قلهک قرار گرفته است. این مجتمع تجاری از لحاظ موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکزی مانند شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پارس گشت قرار دارد. از طرفی با توجه به نزدیکی این پاساژ به وسایل نقلیه عمومی مانند ایستگاه مترو قلهک، برای دسترسی به این مکان بسیار راحت خواهید بود.

بیشتر بخوانید: کامرانیه تهران؛ معرفی محله ای با رج های لوکس و زیبا

قلهک بیمارستان ایرانمهر

بیمارستان ایرانمهر قلهک با سابقه بیش از ۴۰ سال در تمامی زمينه های تشخيصی و درمانی آماده خدمت رسانی به مردم است.  بیمارستان ایرانمهر در ضلع شرقی خيابان شريعتی، دوراه قلهک واقع است. این بیمارستان به صورت خصوصی اداره می شود .مرکز درمانی ایرانمهر از زمان احداث با تحولات علمی و تکنیکی در رشته های مختلف پزشکی به صورت مستمر ارتقاء یافته است. 

بخش ها و امکانات این بیمارستان شامل بخش های ویژه ICU، بخش ویژه CCU، اتاق های عمل ،بخش اورژانس،بخش های بستری،بخش آنژیوگرافی،بخش همودیالیز،آندوسکوپی سیستم گوارش،بخش تصویربرداری،MRI،سی تی اسکن،رادیولوژی،سونوگرافی، ماموگرافی،واحد طب فیزیک و توانبخشی،بخش شیمی درمانی و آزمایشگاه می باشد.

برای مشاهده صفحه آگهی های خرید آپارتمان در ظفر و یا اجاره آپارتمان در ظفر تهران بر روی لینک کلیک کنید.

قلهک بیمارستان کیان

بیمارستان کیان به صورت خصوصی در حال فعالیت است. بخش های بستری آن شامل: درمانگاه اورولوژی ، درمانگاه ENT ، درمانگاه جراحی عمومی ، درمانگاه اورژانس و عمومی ، درمانگاه اطفال ، درمانگاه داخلی ، درمانگاه زنان و زایمان، درمانگاه جراحی مغز و اعصاب ، درمانگاه ارتوپدی ،درمانگاه قلب و عفونی می باشد.

همچنین بخش های ستاره دار آن شامل تخت زايمان، ليبر، اور‍‍ژانس تحت نظر، اتاق عمل ،تخت هاي بخش اورژانس، اتاق عمل اورژانس و  ريكاوری می شود.

از بخش های کلینیکی بیمارستان کیان می توان به ICU عمومی ، جراحی زنان و زایمان ، CCU ،اطفال ، جراحی عمومی و بخش نوزادان اشاره نمود.

بیمارستان کیان در خیابان شریعتی ، بالاتر از خیابان ظفر ، نبش کوچه مرشدی واقع شده است.

شماره تماس: 80 - 02122903370

بیشتر بخوانید: پونک تهران ؛دلیل محبوبیت این محله چیست

قلهک دانشگاه علوم دارویی

دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی فعالیت خود را به عنوان دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۳۶۵ آغاز کرد. در حال حاضر دانشکده داروسازی و علوم دارویی دارای ۱۱ رشته مصوب در حوزه های مربوط با علوم دارویی و صنایع غذایی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی دارد . این مکان در خیابان دکتر شریعتی، ابتدای خیابان یخچال واقع است.

سرای محله قلهک

سرای محله قلهک یکی از مراکز فرهنگی آموزشی در منطقه ۳ تهران است. امکانات و کلاس های آموزشی سرای محله قلهک از کیفیت بسیار بالا و مطلوبی برخوردار است. در ادامه به امکانات و کلاس های سرای محله قلهک خواهیم پرداخت.

کلاس های سرای محله قلهک

خانه کودک ، آموزش موسیقی ،کلینیک گل و گیاه ، کلاس های آشپزی (ژله تزریقی ، آموزش کیک پزی، آموزش فینگر فود، کاپ کیک) 

کلاس های هنری (نقاشی رنگ روغن، آکریلیک ،مداد رنگی، آبرنگ ،خیاطی، خوشنویسی، خیاطی، بافتنی، روبان دوزی، دوخت لباس دخترانه، کار روی شیشه)

سرای محله قلهک (بهشت قلهک) در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز(دولت )، سه راه نشاط، جنب بن بست موسوی واقع شده است.  

شماره تماس  ۰۲۱۲۲۶۳۵۶۷۰

بیشتر بخوانید: سید خندان تهران ؛معرفی این محله از تاریخچه تا شرایط سکونت

زندگی در محله قلهک

زندگی در محله قلهک یک تجربه بسیار خوب و پر هزینه است. قلهک تهران جزء مناطق بالاشهر تهران به شمار می رود؛ آب‌وهوای مطلوب و وجود چند باغ بزرگ در آن موجب شده کیفیت زندگی در محله قلهک مطلوب باشد. این محله برای سکونت جزء مناطق خوب تهران می باشد.  قلهک علاوه برآب‌وهوای مساعد در لیست مناطق اصیل تهران قرار گرفته است.

همچنین قلهک به لحاظ  دسترسی به سایر نقاط تهران نیز جزء محله های نسبتا خوب تهران به حساب می آید. به عنوان مثال محله قلهک دسترسی آسانی به ایستگاه‌های مترو دارد. دو ایستگاه دکتر شریعتی و  قلهک هر دو در خط یک مترو تهران قرار گرفته اند.