ولنجک تهران ؛قطب گردشگری در شمال پایتخت !

ولنجک تهران ؛قطب گردشگری در شمال پایتخت !

14 بهمن 1402

محله گردی

ولنجک تهران ؛قطب گردشگری در شمال پایتخت !

ولنجک تهران یکی از محله‌های شمال شهر تهران است. این منطقه در کوهپایه ‌های قله توچال و در ناحیه دو منطقه یک شهرداری تهران واقع شده است. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با صفر تا صد محله ولنجک تهران از تاریخچه تا معرفی مراکز خرید، تفریحی و ... آگاه کنیم که اگر قصد خرید آپارتمان در تهران و یا اجاره آپارتمان در تهران قصد سکونت در این محله را داشتید با دید بازتری خانه دلخواه خود را انتخاب کنید.

فهرست مطالب

تاریخچه محله ولنجک تهران

علت نامگذاری محله ولنجک

ولنجک کجاست

تله کابین توچال

معرفی مراکز ورزشی محله ولنجک

ولنجک تهران روی نقشه

معرفی چند مرکز درمانی ولنجک

آشنایی با مراکز تفریحی و مراکز خرید ولنجک

دادگاه خانواده ولنجک

تاریخچه محله ولنجک تهران

در گذشته کشاورزان و دامداران که در اطراف تهران، سکونت داشتند، اولین مهاجرانی بودند که به محله ولنجک روی آوردند. این گروه به هنگام مهاجرت در این منطقه از لحاظ مالی متوسط رو به پایین بودند آنها با حفظ جایگاه خود در این منطقه، موفق به بهبود توان مالی خود شدند. در سال های دور ولنجک کنونی دهستانی سردسیر با ۸۰ نفر جمعیت در ۲ کیلومتری شمال غربی امامزاده صالح بود؛ اهالی این ده همگی سادات بودند و به باغبانی و زراعت مشغول بودند.

برای آشنایی با یکی از لوکس ترین پروژه های اداری و تجاری منطقه 22 تهران پروژه هوم آفیس رویال رزیدنس چیتگر کلیک کنید!

به گفته برخی باستان شناسان قدمت این محله به دوره ساسانی زرتشتی برمی گردد به گونه ای که از قدمت نام تهران ببیشتر می ‌باشد. از عهد صفویه با ورود مازندرانی‌ها ولنجک قدیم شکل گرفت و ولنجک جدید از آغاز دههه ۱۳۵۰ به وجود آمد و به مرور زمان  گسترش یافت. ولنجک قدیم روستای کوچکی بود که حدود پانصد سال قبل به فرمان شاه عباس اول با سکونت پنج خانواده از سادات مازندران در کنار یک چشمه به وجود آمد. مکان دقیق آن محل مسجد جامع ولنجک کنونی است که در شمالی ‌ترین نقطه خیابان اعجازی (آصف) قرار دارد.

علت نامگذاری محله ولنجک

ولنجک از واژه‌های فارسی (ول) و (ولنگ) برگرفته شده است. از لحاظ لغوی ولنجک ترکیبی است از واژه (ولنج) یا همان (ولنگ) فارسی و حرف (ک) که کوچکی آن را می ‌رساند؛ در نتیجه کامه (ولنجک) به معنی (جای رها شده کوچک) می باشد مانند محله ونک که در مقاله های قبلی درباره ان گفتیم که ونک یعنی درخت کوچک.

محله قلهک، یکی از محله های منطقه 3 تهران است. اگر تمایل دارید تا اطلاعات کاملی در مورد این محله بدست آورید، می توانید با مراجعه به وبلاگ آقای املاک، وارد صفحه قلهک تهران شوید.

بیشتر بخوانید:قیطریه تهران؛آشنایی با این منطقه لوکس و مرفه نشین

پیش خرید آپارتمان در تهران

ولنجک کجاست

این محله از سمت شمال به ارتفاعات توچال، از سمت جنوب به بزرگراه چمران، از شرق به رودخانه ولنجک و زعفرانیه و از غرب به درکه متصل می شود.  بر اساس آخرین سرشماری ایران جمعیت این محله برابر با ۲۲۷۴۲ نفر بوده‌ است. از مکان های مهم این محله می‌توانیم به بام تهران، تله کابین توچال و دانشگاه شهید بهشتی و سالن اجلاس سران اشاره کنیم.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در محمودآباد مازندران کلیک کنید.

اگر به دنبال خرید آپارتمان در قیطریه و یا اجاره آپارتمان در قیطریه  هستید و یا قصد  خرید آپارتمان در کامرانیه و اجاره آپارتمان در کامرانیه را دارید، می توانید تمامی آگهی های منتشر شده را در وبسایت آقای املاک مشاهده نمائید.

قیمت خرید خانه در ولنجک

محله سعادت آباد یکی محله های لاکچری تهران است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این محله می توانید به صفحه اختصاصی محله سعادت آباد تهران در وبلاگ آقای املاک مراجعه کنید.

اگر قصد خرید آپارتمان در ولنجک یا اجاره آپارتمان در ولنجک خوش آب و هوا را دارید به وبسایت آقای املاک مراجعه کرده و از جدیدترین قیمت آپارتمان در این منطقه محبوب مطلع شوید. همچنین می توانید وارد صفحه خرید آپارتمان در شمیرانات  شوید و از قیمت خانه در این محله آگاهی یابید.

تله کابین توچال

تله ‌کابین توچال یکی از جاذبه های گردشگری و ورزشی این محله به شمار می رود. پروژه ساخت تله کابین توچال، با همکاری شرکت فرانسوی پوما، در سال ۱۳۵۳ شروع شد و در سال ۱۳۵۷ افتتاح شد. این مکان تفریحی و ورزشی در انتهای خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع است.

محله جردن یکی از محله های منطقه 3 تهران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محله می توانید با مراجعه به وبلاگ آقای املاک، وارد صفحه محله جردن تهران شوید.

معرفی مراکز ورزشی محله ولنجک

این محله از نظر امکانات رفاهی مانند آموزشی ؛ درمانی ؛ تفریحی و... برای ساکنان خود به نوعی حرف اول را می زند. که در ادامه قصد داریم چند مورد از آنها را برای شما بازگو کنیم.

اگر قصد دارید در مورد قیمت خرید آپارتمان در کاشانک یا اجاره آپارتمان در کاشانک بدانید ، بر روی لینک کلیک کنید.

۱.مجموعه فرهنگی ورزشی سبز

مجموعه فرهنگی ورزشی سبز یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین مراکز ورزشی این محله است که در آن امکاناتی نظیر استخر، سونا (خشک و بخار)، جکوزی وجود دارد. به علاوه این مجموعه دارای چندین سالن ورزشی نظیر فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال و بدمینتون می باشد. همچنین سالن بدنسازی، سالن ورزش های رزمی، زمین چمن فوتبال، زمین روباز تنیس، پینگ پنگ، بیلیارد، ماساژ، بوفه، سالن هوازی و دارت نیز از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه ورزشی به شمار می رود.

۲.خانه کشتی منصور برزگر

خانه کشتی منصور برزگر در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد این مرکز ورزشی در محله ولنجک تهران ، بلوار دانشجو،خیابان یاسمن هفتم،خیابان امیرآبادی جنب کوچه هجدهم، نبش شهرداری ناحیه ۲ واقع است.

بیشتر بخوانید:فرمانیه تهران؛معرفی محله اعیان نشین در شمال تهران

خرید خانه در تهران

ولنجک تهران روی نقشه

همانطور که در سطرهای بالا به آن اشاره کردیم موقعیت جغرافیایی ولنجک به گونه ای است که از شمال به ارتفاعات توچال، از سمت جنوب به بزرگراه چمران، از شرق به رودخانه ولنجک و زعفرانیه و از غرب به درکه متصل می شود.

محله اقدسیه همانند ولنجک جزو محله های گران قیمت تهران به شمار می رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن محله می توانید به صفحه اقدسیه تهران مراجعه کنید.

نقشه ولنجک تهران

بیشتر بخوانید: صفر تا صد معرفی محله چیذر تهران

معرفی چند مرکز درمانی واقع در ولنجک

  • بیمارستان دولتی آیت الله طالقانی
  • کلینیک دامپزشکی البرز

ولنجک بیمارستان طالقانی

بیمارستان طالقانی در سال ۱۳۵۷تاسیس شد این مرکز درمانی در سال ۱۳۵۸ پس از انقلاب اسلامی با نام مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت الله طالقانی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شد. در حال حاضر این مرکز درمانی که در بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن ، خیابان شهید اعــرابی ولنجک واقع شده دارای امکانات و خدماتی نظیر اورژانس، بخش بستری، اتاق عمل، درمانگاه، بخش های تشخیصی و درمانی، بخش های تخصصی، بخش های فوق تخصصی می باشد.

محله زعفرانیه جزو لاکچری ترین محله های منطقه 1 تهران است. برای کسب اطلاعات کاملی از محله زعفرانیه تهرانمی توانید به صفحه اختصاصی آن در وبلاگ آقای املاک مراجعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات در مورد قیمت آپارتمان در این منطقه می توانید با مراجعه به وبسات اقای املاک ، وارد صفحه آگهی های خرید آپارتمان در زعفرانیه و یا اجاره آپارتمان در زعفرانیه شوید.

کلینیک دامپزشکی البرز

کلینیک دامپزشکی البرز واقع در انتهای خیابان ۲۲، گلستان چهارم، پلاک ۷ است .این مرکز بهداشتی شامل بخش های داخلی، جراحی عمومی و تخصصی، دندان پزشکی، آزمایشگاه، سونوگرافی و رادیولوژی، پانسیون اصلاح و شستشو، پت‌شاپ، مشاوره تربیتی و مشاوره خرید و فروش می‌باشد.

بیشتر بخوانید:نیاوران تهران؛با این منطقه لوکس نشین بیشتر آشنا شوید و برترین آگهی های قیمت خرید آپارتمان در نیاوران و یا اجاره آپارتمان در نیاوران را مشاهده نمائید.

آشنایی با مراکز تفریحی و مراکز خرید ولنجک

مراکز تفریحی

مکان‌های دیدنی و تفریحی زیادی در این منطقه مستقر هستند از بوستان های بزرگ و گوچک گرفته تا مجتمع تجاری های لوکس و مدرن و انواع کافه‌ رستوران‌های معروف . اگر بخواهیم از بوستان‌های به نام برایتان صحبت کنیم می توانیم به بوستان نگین، بوستان گلریزان، بوستان نور، بوستان توحید، بوستان تندرستی (ساسان)، بوستان اقاقیا، بوستان توسکا، بوستان یاسمن و بوستان دانشجو اشاره کنیم.

محله الهیه، همانند ولنجک، جزو محله های لاکچری منطقه 1 تهران است. وبلاگ آقای املاک یک صفحه جداگانه به محله الهیه تهران اختصاص داده است تا کاربران بتوانند با مراجعه به این صفحه، اطلاعات کاملی از این محله دریافت کنند.

ولنجک پاساژ

اگر بخواهیم از مراکز خرید معروف و اصلی آن اشاره کنیم می توانیم به مرکز خرید ولنجک، مرکز خرید توچال، مرکز خرید خلیج فارس، مرکز خرید گالریا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای حامی (شعبه ولنجک)، بازار روز میوه و تره بار ولنجک، مرکز خرید تعاونی تحقیقات گیاه پزشکی کشور، مرکز خرید گالریا، شهر کتاب الف صحبت کنیم. اما در میان آنها دو مکان تفریحی مهم و معروف وجود دارد که از پرطرفدارترین و شلوغ ترین مکان ها هستند یکی بام تهران و دیگری تله کابین توچال.  

پاساژ گالریا ولنجک

پاساژ گالریا ولنجک یکی از معروف ترین پاساژهای پایتخت است که در سال ۱۳۹۵ احداث شد. این مرکز خرید شامل دو ساختمان تجاری و اداری می باشد و از فروشگاه‌های متنوع و امکانات تفریحی و متنوعی برخورداراست.  این مرکز خرید دارای دو بنای شمالی و جنوبی است که به واسطه رمپ‌های پارکینگ به یکدیگر متصل شده‌اند. بنای شمالی گالریا دارای ۶ طبقه دو واحدی، 8 طبقه پارکینگ،3 طبقه انبار می باشد و از سوی دیگر ساختمان تجاری نیز شامل 5 طبقه تجاری، 1 طبقه فودکورت، 2 طبقه رستوران و 8 طبقه پارکینگ است.

  1. در ساختمان شمالی؛ باشگاه انرژی، سالن زیبایی، کارگزاری سفارت ایتالیا، واقع هستند.
  2. در طبقه منفی دو؛ کارواش و مغازه خیاطی  قرار دارند.
  3. طبقات همکف تا چهارم؛ شامل ۴۲ واحد تجاری با فروشگاه های مختلف پوشاک، زیورآلات، سینما و شهربازی روبوکیدز قرار دارند.
  4. طبقه پنجم دارای فودکورت گالریا و شامل 8 واحد غذایی اعم از غذاهای ایرانی، فرنگی می‌باشد.
  5. طبقه ششم نیز دارای یک کافه رستوران لوکس بین‌المللی می باشد. این طبقه ۱۱۰۰ متر مساحت سرپوشیده و ۵۸۰ متر مربع تراس با سقف متحرک دارد و با داشتن نمای زیبا از تهران پذیرای مشتریان است.
  6. طبقه هفتم در این طبقه یک کافه رستوران با دو فضای سرپوشیده و روف گاردن واقع میزبان مشتریان می باشد.

آدرس مرکز خرید گالریا؛ انتهاى خيابان سيزدهم شرقی، پلاک پنج 

بیشتر بخوانید: کامرانیه تهران؛معرفی محله ای با برج های لوکس و زیبا!

ولنجک دادگاه خانواده

مجتمع قضایی خانواده ۲ تهران، یکی از دادگاه‌های تخصصی تهران است.در راستای دادگاه‌های تخصصی خانواده تهران، شورای حل اختلاف تخصصی خانواده ولنجک نیز، مشغول به فعالیت و در صدد حل و فصل اختلافات و دعاوی خارج از محیط دادگاه و سعی در ایجاد صلح وسازش بین طرفین دارد. مجتمع قضایی خانواده ۲ در محله ولنجک ، بلوار دانشجو ، میدان یاسمن ، خیابان عدالت واقع است.

محله سوهانک مانند ولنجک در منطقه 1 تهران واقع است. وبلاگ آقای املاک یک صفحه جداگانه برای توضیح کامل در مورد محله سوهانک تهران ایجاد کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: با یکی از چهره های سرشناس در صنعت ساخت و ساز و انبوه سازی حاج رحیم قربانی آشنا شوید!

تعداد نظرات : 14
  • محمدی کیا
    2 دی 1402
    پیش خرید پروژه های ولنجک به چه صورتی هست؟
    ادمین آقای املاک
    2 دی 1402
    سلام کاربر محترم آقای املاک. برای مشاهده پیش خرید پروژه های ولنجک می توانید به لینک خرید آپارتمان در ولنجک مراجعه فرمائید و از قیمت و آگهی های روز اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • ایواش
    11 بهمن 1400
    سپاس از اطلاعات بی چشم داشت شما
  • علی منصوری
    11 بهمن 1400
    ممنون از مقاله های محله گردیتون
  • Sadaf
    11 بهمن 1400
    مفید و جالب
  • ehda hashemi
    11 بهمن 1400
    💙💙💙💙👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
  • مینا
    11 بهمن 1400
    بسیار کاربردی
  • آقای حاتمی
    11 بهمن 1400
    ولنجک چون نزدیک توچال هست آب و هوای بسیار عالی هستش
  • امیر نامی
    11 بهمن 1400
    بسیار عالی بود درود بر شما خداقوت
  • الناز بخشی
    11 بهمن 1400
    وای وای بازم از اون محله خوبااااا😍😍😍
  • ستاری
    11 بهمن 1400
    بسیار عالی و اموزنده
  • سمانه عادلی
    11 بهمن 1400
    مرکز تحقیقات ولنجک هم یادش بخیر چقدر میرفتیم
  • پریسا
    11 بهمن 1400
    خیلی عالی👍👍👍👍
  • محمذرضا فدایی
    3 آذر 1400
    ولنجک به معنی محله رها شده کوچک است
  • vahid
    21 مهر 1400
    سلام پست قشنگی بود باتشکر ...