طرشت تهران ؛صفر تا صد آشنایی با این محله قدیمی

طرشت تهران ؛صفر تا صد آشنایی با این محله قدیمی

10 بهمن 1402

محله گردی

طرشت تهران ؛صفر تا صد آشنایی با این محله قدیمی

طرشت نام محله ای در محدوه غرب استان تهران است در این مقاله می خواهیم از تاریخچه، بافت و امکانات رفاهی و به روزترین قیمت آپارتمان این محله صحبت کنیم. اگر قصد سکونت در این محله را دارید به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا آخر بخوانید.

فهرست مطالب

تاریخچه طرشت تهران

طرشت کجاست

طرشت منطقه چند است

بافت محله طرشت

بهترین محله طرشت

ایستگاه مترو طرشت

معرفی مراکز تفریحی و ورزشی

معرفی مراکز فرهنگی و درمانی

زندگی در طرشت

تاریخچه طرشت تهران

برخی از باستان شناسان قدمت محله طرشت را به دوران سلجوقیان نسبت داده اند. در گذشته روستای طرشت در مسیر ری به کن و بخش‌های غربی طبرستان قرار داشت و مسافران طالقان و الموت و قزوین از این منطقه عبور می کردند ده طرشت در بین دو منطقه بزرگ کن و جی قرار داشت و این موقعیت طرشت را به یک آبادی با ارزش استراتژیک تبدیل کرده بود.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در زعفرانیه کلیک کنید.

در قدیم طرشت یکی از بزرگ‌ ترین توتستان‌های تهران را در خود جای داده بود که به مرور زمان ساختمان های چند طبقه جای این باغ‌ها را گرفت البته هنوز آثار کمی از این توتستان ها در کوچه پس کوچه های و خیابان های  این محله دیده می شود. حدود ۵۰ سال پیش، طرشت دهکده بسیار زیبایی بود که در مجاورت آن روستاهای کن و جی قرار داشتند. این روستا به دلیل وجود مدرسه آموزشی اسلامی، علامه و بزرگان زیادی را تحویل جامعه داد. شیخ عبدالله طرشتی که یکی از علما در مذهب شیعه می‌باشد در این مدرسه درس خواند و در همین محله زندگی کرد و درگذشت.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در نور و خرید آپارتمان در نوشهر کلیک کنید. 

طرشت تهران منطقه چنده

خرید خانه در تهران

طرشت کجاست

طرشت از سمت شمال به محله صادقیه، از جنوب به خیابان آزادی ،از غرب به بزرگراه محمد علی جناح و از شرق به بلوار شهید تیموری و شهید جواد اکبری ختم می شود و با محله هایی از جمله محله استاد معین ، محله آپادانا، شهرک اکباتان ،محله دکتر هوشیار، محله ستارخان و محله دریا نو همجوار است.

طرشت منطقه چند است

تمامی مناطق تهران ویژگی های خاص خودش را دارد در این بین منطقه ٢ تهران همانند منطقه ۵ تهران به علت رشد و گسترش ساخت وساز در زمینه تجاری و وجود مراکز خرید بزرگ و فضاهای سبز مطلوب، مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفت.

در این مقاله می خواهیم از صفر تا صد یکی از محله های منطقه ۲ با شما صحبت کنیم. نام این محله طرشت است، در گذشته منطقه طرشت یکی از ییلاق های خوش آب ‌و ‌هوای تهران محسوب می شد به همین دلیل نام این محله طرح رشت نام گرفت که رفته رفته به طرشت مبدل شد. محله طرشت کنونی یکی از روستاهای قدیمی تهران به ‌شمار می رفت تا جایی که به گفته اهالی این محله  قدمت آن تا زمان سلجوقیان هم می رسد.

بیشتر بخوانید: محله ستارخان ؛ محله ای با دیرینه بیش از ۴۰ سال

بافت محله طرشت

شاید بهتراست اینگونه به شما بگوییم که در واقع محله طرشت از آن دسته محله های شهر تهران است که هم بافت سنتی خودش را حفظ کرده و هم درگیر نوسازی و ساخت و ساز گسترده ای شده است. به تعبیری تعداد بافت خانه های نوساز و قدیمی در این محله برابری می کند. در این محله تعداد بیشماری تعمیرگاه وجود دارد و به نوعی قطب تعمیرگاه ماشین نام گرفته است. از طرفی دارای چندین کارواش و دیگر مراکز ارائه خدمات خودرو است.

محله مرزداران همانند محله طرشت در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این محله زیبا به صفحه اختصاصی ان یعنی مرزداران تهران در وبلاگ آقای املاک مراجعه کنید.

محله طرشت کجاست

پیش خرید آپارتمان در تهران

نقشه محله طرشت تهران

موقعیت جغرافیایی این محله به گونه ای است که در شمال شرقی برج آزادی تهران قرار گرفته است. طرشت در مجاورت دانشگاه شریف تهران قرار دارد به همین دلیل دارای خوابگاه دانشجویی متعددی است. در سالهای گذسته دریان نو، صادقیه، شهرآرا، تهران ویلا و شهرک شهید فکوری جز طرشت محسوب می شد اما به گذشت زمان این مناطق از طرشت جدا شدند و در حال حاضر خود محله ای جداگانه محسوب می شوند. اکنون قسمتی از آریاشهر، بلوار اکبری، خیابان سلطان محمدی، میدان سما و خیابان تیموری محدوده طرشت را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد معرفی محله گیشا تهران

از خیابان‌های طرشت تهران می‌توانیم به:

  • خیابان صالحی 
  • خیابان اکبری
  •  خیابان تیموری 
  • خیابان آزادی و... اشاره کنیم

بهترین محله طرشت

بهترین محله طرشت در قسمت شمالی این محله واقع شده است چرا که نقاط شمالی طرشت به محله صادقیه و مراکز خرید صادقیه بسیار نزدیک می باشد. همین موضوع نیز برای مشاورین املاک و تعیین قیمت خانه در طرشت بسیار حائز اهمیت است.

محله سعادت آباد جزو یکی از لوکس ترین محله های تهران بشمار می رود. شما میتوانید با مراجعه به صفحه اختصاصی سعادت آباد در وبلاگ آقای املاک، اطلاعات جامعی در مورد این محله زیبا بدست آورید.

طرشت اجاره خانه

بیشتر بخوانید: محله سازمان آب تهران ؛آشنایی با امکانات رفاهی این محله

قیمت خرید آپارتمان در طرشت در سطح متوسط قیمت خرید آپارتمان در تهران است. البته قیمت خانه در طرشت شمالی قدری با قیمت خانه درنسبت به طرشت جنوبی تفاوت دارد. طرشت شمالی به دلیل مجاورت با محله صادقیه قیمت بالاتری از طرشت جنوبی است؛ شایان به ذکر است که در هر کدام از این بخش ها نیز قیمت خانه ها متفاوت است. 

اگر شما به دنبال خرید آپارتمان در طرشت‌ یا اجاره آپارتمان در طرشت هستید، می‌توانید میان آگهی‌های خرید یا رهن و اجاره آپارتمان در وبسایت آقای املاک به راحتی ملک ایده‌آل خودتان را پیدا کنید.

همچنین می توانید برای آگاهی از قیمت های به روز خرید آپارتمان در شهرک غرب و اجاره آپارتمان در شهرک غرب و یا خرید آپارتمان در سعادت آباد و اجاره آپارتمان در سعادت آباد تهران کلیک کنید.

طرشت ایستگاه مترو

این منطقه از لحاظ دسترسی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد یا بهتر است اینگونه بگوییم سرتا سر طرشت را ایستگاه مترو و وسایل حمل و نقل عمومی احاطه کرده است. دو ایستگاه مترو دراین محله قرار گرفته است یکی ایستگاه طرشت و دیگری ایستگاه مترو دانشگاه شریف؛ از طرفی در قسمت غربی این منطقه خطوط اتوبوس تندرو و ایستگاه‌های تاکسی برای اکثر تقاط شهر تهران قرار دارند .

در قسمت جنوبی طرشت یعنی در خیابان آزادی هم ایستگاه استاد معین قرار دارد. برای افرادی هم که دارای وسیله نقلیه می باشند باید این خبر خوش را بدهیم که طرشت به بزرگراه‌های یادگار امام، محمدعلی جناح و شیخ فضل ‌الله نوری راه مستقیم دارد. از طرف دیگر جایگاه سوخت (پمپ بنزین جناح) واقع در بزرگراه محمدعلی جناح قرار دارد. 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آشنایی با محله سرشناس آیت الله کاشانی!

طرشت ایستگاه مترو

معرفی مراکز تفریحی و ورزشی

پارک و بوستان های کوچک و بزرگ زیادی در این محله قرار گرفته و به تعبیری از لحاظ مراکز تفریحی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد ازمکان های تفریحی این محله میتوانیم از بوستان معروف شهدای طرشت واقع در خیابان شهید اکبری که آرامگاه شیخ عبدالله طرشتی در آن قرار دارد ،پارک عزیزی واقع در خیابان شهید صالحی، بوستان جاوید نام ببریم. در حال حاضر محله طرشت دارای مراکز خرید به ‌صورت مجتمع های تجاری بزرگ نیست اما فروشگاه‌ها و مجتمع تجاری های بزرگی مانند پاساژ گلدیس و افق و تهرانی به صورت پراکنده در اطراف این محله نیازهای ساکنین را برطرف می کنند.

همچنین می توانید برای مشاهده تمام آگهی های قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران بر روی لینک کلیک کنید.

چند مجموعه ورزشی بسیار معتبر در این منطقه وجود دارد که به صورت خیلی حرفه ای پاسخوی ساکنین این محله هستند.مورد اول مجموعه ورزشی نیل واقع در خیابان شهید علی حسینمردی، مورد دوم مجموعه ورزشی شهدای طرشت واقع در خیابان طرشت جنوبی و در آخر مجموعه ورزشی الزهرا (س) واقع در خیابان شهید عزیزی است.

مجموعه ورزشی شهدای طرشت تهران

بیشتر بخوانید: معرفی صفر تا صد محله بلوار اباذر!

معرفی مراکز فرهنگی و درمانی 

اگر بخواهیم از اماکن فرهنگی این محله قدیمی برای شما صحبت کنیم باید به کتابخانه علامه طرشتی واقع در بلوار شهید جواد اکبری اشاره کنیم. یکی دیگر از مراکز فرهنگی در این محله سرای محله طرشت واقع در بلوار محمد علی جناح، خیابان شهید حمید صالحی نبش کوچه ولد خانی جنوبی نام دارد .

محله ونک، یکی از محله های منطقه 2 تهران بشمار می آید. برای آشنایی با این محله لوکس می توانید با مراجعه به وبلاگ آقای املاک، وارد صفحه اختصاصی محله ونک تهران شوید.

سرای محله طرشت

همچنین سرای محله طرشت یکی از مراکز فرهنگی بسیار خوب در این محله می باشد. سرای محله طرشت در میدان آزادی، بزرگراه محمد علی جناح ، بزرگراه صالحی ، نبش ولد خانی واقع است.

سرای محله طرشت تهران

طرشت مرکز بهداشت

از لحاظ مراکز بهداشتی و درمانی این محله محبوب در ابتدا باید بگوییم که طرشت در حال حاضر فاقد بیمارستان است. اما می توانیم به درمانگاه هایی چون درمانگاه آل یاسین واقع در خیابان شهید صالحی و درمانگاه شهید کاظمیان واقع در خیابان شهید قلانی اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی صفر تا صد محله صادقیه تهران

زندگی در طرشت

زندگی در طرشت از شرایط خوبی برخوردار است. این محله دسترسی بسیار مناسبی به بزرگراه های غرب تهران از جمله بزرگراه شیخ فضل الله ، بزرگراه جناح ، بزرگراه حکیم ، اتوبان شهید فهمیده ، بزرگراه آیت الله سعیدی ، بزرگراه یادگار امام و خیابان انقلاب دارد که همین موضوع یکی از نقاط مثبت زندگی در طرشت می باشد. طرشت همچنین دسترسی آسانی به مراکز خرید صادقیه داشته که برخی از آن ها جزء بهترین مراکز خرید تهران به شمار می روند.

علاوه بر دسترسی های محلی مناسب، دلیل اصلی که زندگی در طرشت را برای افراد جذاب کرده است، تراکم مناسب این محله به دلیل وجود باغات در اطراف آن و خیابان کشی های مناسب است ، به گونه ای که، بسیاری از خیابان های آن عریض بوده و معمولا شما در چنین خیابان هایی با ترافیک زیادی مواجه نخواهید بود. وجود باغات یکی دیگر از نقاط مثبت زندگی در طرشت می باشد. این باغات به خصوص در فصل بهار زیبایی های خاص خود را دارد و نقش مثبتی در پایش هوای منطقه ایجاد می کنند. البته ترافیک صبح گاهی و عصرگاهی بزرگراه های اطراف محله را نباید فراموش کرد.

بیشتر بخوانید: محله تهرانسر تهران ؛ معرفی امکانات رفاهی تا راهنمای قیمت آپارتمان

میدان آزادی، فلکه دوم آریا شهر ، بزرگراه یادگار، بزرگراه اشرفی اصفهانی و بلوار فردوس تهران جزء پرتردد ترین و پر ترافیک ترین این معابر هستند که هنکان سکونت در این محله باید در نظر گرفت. با تمام این تفاسیر باید گفت که زندگی در طرشت دارای نقاط مثبت و منفی خاص خود است. اما اگر به دنبال دسترسی خوب ، قیمت مناسب آپارتمان ، خیابان های عریض محلی ، گشت و گذار در کوچه باغ ها هستید و مشکلی با ترافیک اطراف آن ندارید ، طرشت برای سکونت بهترین گزینه است.

محله شهرک غرب همانند طرشت جزو منطقه 2 تهران بشمار می رود. وبلاگ آقای املاک برای راحتی کاربر هایش، یک صفحه را به آشنایی با محله شهرک غرب اختصاص داده است. با مراجعه به این صفحه می توانید با این محله جذاب بیشتر آشنا شوید.

تعداد نظرات : 10
  • Amir Ali
    3 فروردین 1403
    سلام من خودم طرشت زدگی میکنم تو بلوار گلاب خیابان حسینی از نظر من طرشت یکی از بهترین محله های تهرانه
    ادمین آقای املاک
    3 فروردین 1403
    سلام و عرض ادب بله درسته طرشت محله ای اصیل و مناسب برای زندگی هست.
  • بی نام
    27 تیر 1402
    تازه اومدیم این محل واقعا پشیمونم نه مراکز خرید درست حسابی داره نه دورو برت مغازه زیاد نیست هرچی بخوای نیست متنفرم ازینجا هم برای خرید که میری بافت فکر کنم بومی باشه انگار خیلی مذهبی که چه عرض کنم فضول و نگاه عجیب داشتن خلاصه با این هزینه ها دوباره اسباب کشی سخته
  • آقای آریا
    10 بهمن 1400
    ممنون از اطلاع رسانی و تلاش بی وقفه تیم آقای املاک
  • ناشناس
    9 بهمن 1400
    عالیه خیلی مفید بود ممنون از آقای املاک
  • Ziba
    21 مهر 1400
    خیلی محله خوبیه با آب و هوای خوب و کلی مرغ مینا کنجشک و قناری واب قنات که چندروز تو هفته کوچه باغ ها رو اب یاری میکنه و درخت های قدیمی چند سالی هست که ساکن هستم و بسیار لذت میبرم
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    آشنایی زیادی با این محدوده نداشتم ممنون از اطلاع رسانی خوب شما??میلاد داودپور
  • آرمین
    21 مهر 1400
    محله طرشت از نظر بافت هنوز محلیت خودشو داره و هنوز باغچه هایی از قدیم مونده. البته بخاطر رشد قیمت زمین خیلیا باغهارو دارن خشک میکنن. ولی در کل محله بسیار خوبیه و از محله های قدیمی غرب تهران. سپاس از شما.
  • فرامرز
    21 مهر 1400
    یه جاهایی از محله طرشت هنوز کوچه باغ های قدیمی رو با همون بافت داره و ساخت و ساز نشده.
  • بیژن مرتضوی
    21 مهر 1400
    متروی طرشت، که توی محله طرشت نیست
  • آتوسا
    21 مهر 1400
    چه محله زیبایی نمی دونستم کوچه باغای خوشگل داره پس باید آبو هواشم خوب باشه